پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دیسک ترمز خودرو

علت سوت زدن دیسک در زمان ترمز خودرو

در هنگام ترمز گرفتن در بعضی خودروها باعث ایجاد سوت در دیسک خودرو می شود که می تواند این صدا از عوامل مختلفی باشد که در ادامه به چند عامل مهم سوت زدن دیسک خودرو می پردازیم. اولین مرحله برای حل مشکل سوت ترمز این است که بفهمیم این صدا چگونه ایجاد می شود.اغلب ترمزهای […]

امیر
پنجشنبه - ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

در هنگام ترمز گرفتن در بعضی خودروها باعث ایجاد سوت در دیسک خودرو می شود که می تواند این صدا از عوامل مختلفی باشد که در ادامه به چند عامل مهم سوت زدن دیسک خودرو می پردازیم.

اولین مرحله برای حل مشکل سوت ترمز این است که بفهمیم این صدا چگونه ایجاد می شود.اغلب ترمزهای پیشرفته این صدا را دمپ می کند اما هر مکانیکی با موضوع سوت رفتار متفاوتی دارد. مطابق صحبت های مهندس متخصص در زمینه ترمزها لقمه ای میزان صدای ترمز با عمر لنت در ارتباط است.او صدای ترمز را به ۵ گروه تقسیم می کند:


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


یک- صدای خراشیدن سبک

این صدا معمولا وقتی ایجاد می شود که لنت ها در حال تمام شده است و تماس قسمت فلزی لنت با دیسک می باشد.

۲- صدای تیز کردن با سنگ سمباده

مشخص  می کند که لنت ترمز یا لنت کفشک ها روبه تمام شدن می باشد و فلز بدنه لنت با کاسه و یا دیسک تماس پیدا می کند.

۳- صدای پچ پچ کردن

این صدا به این معنی می تواند باشد که دیسک دفرمه شده است و کارایی اولیه را ندارد یا بلبرینگ چرخ خراب شده است.اگر ارتعاش آن زیادتر شود صدای غیر عادی از لنت های ترمز شنیده می شود که مربوط به خرابی موارد ذیل می باشد:بلبرینگ چرخ ها کهنه شده است،شل بودن بازوی کمک فنرها،شل شدن قاب دور دیسک چرخ و..

۴- صدای سایش سبک

معمولا این نوع صدا در خودروهایی که یک مدت از آن استفاده نمی شود ایجاد می گردد که این صدا در اثر وجود سنگ ریزه و زنگ است.این صدا باید بعد از مدت کوتاهی که از ترمز استفاده کردید از بین برود.

۵- جیغ زدن ترمز

لرزش دیسک و یا درام  به علت این است که لنت و کفشک از هم فاصله دارند که باعث صدای جیغ می شود اما بیشتر مواقع به علت فرکانس بالا باعث شنیده شدن این صدا می شود.

اگر فرکانس در حد صدای عادی بود معلوم است که نوع جنس لنت ترمز مناسب نمی باشد.اگر صدای جیغ کشیدن استمرار پیدا کرد بعد از جا افتادن لنت ها می توان میزان فرکانس را با شیم(shime) گذاری که در پشت لنت قرار دهید کنترل کنید.این شیم ها باید از نظر تاب نداشتن،پیچ نخوردن،زنگ نزدن و کثیف نبودن مورد بازرسی قرار گیرد.

راه کار موقت، روغنکاری خیلی کم پشت لنت (طرفی که به دیسک متصل نیست)که در بیشتر مواقع بی تاثیر بوده است.

موارد دیگر

در خصوص علل دیگر سوت زدن در ترمزها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:آسیب دیدن فنر لنت ها ، شیشه ای شدن دیسک ، ناهمواری سطح دیسک ، شل بودن کلاپرها و کهنه بودن یا خراب شدن بلبرینگ های چرخ  باشد.سطح دیسک را باید با آب صابون تمیز کرد و همچنین لنت های جدید باید سطح صافی با دیسک پیدا کند.

اگر جنس لنت ها هم خوب بود ولی بازهم سوت می زند به علت نخوابیدن لنت بروی دیسک است که برای این کار باید در سرعت زیر ۶۰ کیلومتر تعدادی ترمز آرام بزنید تا لنت ها جا بیفتد و همچنین نیاز به ترمز محکم و توقف کامل نیست.بعد از این کار به مدت ۲۰ دقیقه جهت خنک شدن ترمزها توقف کنید و در طول ۴۰۰ کیلومتر اول از ترمز سریع و محکم اجتناب کنید.همانطور که در این ستون اشاره شد وجود آزبست برای استفاده در لنت ترمز ایده آل است اما در اکثر کشورها به علت سرطان زایی و مشکل محیط زیست ممنوع  می باشد.

جایگزین آزبست نه خوب است و نه طول عمر بیشتری دارد و همچنین قیمت بالایی دارد که این یک دلیل است برای تفاوت قیمت های لنت اصلی با فرعی.

لنت ترمز غیر اصلی نه تنها موجب سوت زدن و لرزش می شود بلکه ممکن است باعث گرم کردن بیش از حد و قفل و چوب کردن ترمز بشود به این علت است که استفاده از لنت اصلی باعث رضایت بخشی مشتری و کارایی می شود.

میزان فرمان خودرو و مزایای آن

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای خودرو

بلبرینگ چرخ خودرو و خرابی آن

برق دزدی در سیستم برقی خودرو و راهکارهای رفع آن

سیستم فرمان هیدرولیک و علائم خرابی و عیب یابی آن

پلوس خودرو و علت خرابی آن

علل یاتاقان زدن خودرو چیست؟

دلایل خرابی دینام خودرو

علائم خرابی سنسور دور موتور و عملکرد آن

کاتالیزور خودرو و علائم خرابی آن

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی