پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایرتون سنا (3)

مروری بر زندگی ایرتون سنا راننده افسانه ای فرمول 1 به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد در گذشت وی

کمتر عشق ماشینی پیدا می شود که عاشق سرعت و مسابقات اتومبیلرانی باشد اما نام ایرتون سنا را نشنیده باشد. امروز قصد داریم به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد درگذشت راننده افسانه ای مسابقات فرمول یک, بهترین لحظات زندگی ایرتون سنا را مرور کنیم. ایرتون سنا داسیلوا در تاریخ 21 مارچ 1960 در شهر ریو […]

ارشیا
جمعه - ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

کمتر عشق ماشینی پیدا می شود که عاشق سرعت و مسابقات اتومبیلرانی باشد اما نام ایرتون سنا را نشنیده باشد. امروز قصد داریم به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد درگذشت راننده افسانه ای مسابقات فرمول یک, بهترین لحظات زندگی ایرتون سنا را مرور کنیم.

ایرتون سنا داسیلوا در تاریخ 21 مارچ 1960 در شهر ریو دو ژانیرو برزیل متولد شد. او در یک خانواده متمول رشد کرد و از بچگی به ماشین و سرعت علاقه داشت. سنا 4 سال بیشتر نداشت که به کارتینگ روی آورد. او در سن 13 سالگی به طور جدی وارد مسابقات کارتینگ شد و در سن 18 سالگی توانست چند مقام در مسابقات کارتینگ معتبر بدست بیاورد. سنا در سال 1981 به انگلیس رفت تا علاقه خود را به طور جدی تری دنبال کند. او در کشور انگلستان در مسابقه فورمولا فورد 1600 شرکت کرد و اول شد. ایرتون سنا سال بعد را با موفقیت بیشتری آغاز کرد و به مسابقات فرمولا 4 سری 2000 راه پیدا کرد تا در آنجا تجارب جدیدی کسب کند.

ظهور یک ستاره

پس از شرکت در چندین مسابقه آماتوری سنا مسیر رو به رشدی را طی کرد تا سرانجام به بالاترین سطح مسابقات اتومبیلرانی یعنی فرمول یک برسد. در سال 1984 ایرتون سنا مورد توجه کمپانی های مختلفی همچون مک لارن, تولمن, برابهام و ویلیامز قرار گرفت. سنا تمامی خودرو های حاضر در فرمول یک را تست کرد اما مشکلات بوجود آمده توسط اسپانسر ها و اصرار آنها برای جذب رانندگانی از کشور خودشان, سرانجام باعث شد تا سنا به تیم تولمن بپیوندد. در مسابقه اول خودروی وی با نقص فنی مواجه شد و بیرون رفت اما در مسابقه دوم و سوم توانست امتیاز کسب کند. اما بدون شک بهترین نمایش ایرتون سنا در سال 1984 در پیست موناکو بود. شرایط بد جوی و بارش باران شدید کار را برای رانندگان سخت کرده بود. سنا که از جایگاه سیزدهم مسابقه را آغاز کرده بود توانست به طور خارق العاده ای با پشت سر گذاشتن نیکی لاودا به رتبه دوم برسد و پشت سر آلان پراست قرار بگیرد.

ایرتون سنا 1

اما در دور 31 مسابقه به علت بارش شدید باران به پایان رسید. در سال 1985 سنا تصمیم گرفت تا به تیم قدرتمند لوتوس بپیوندد. دومین مسابقه گرند پری سال در پیست پرتقال انجام گرفت که باز هم باران شدید می بارید. ایرتون سنا که توانسته بود در سال قبل در همین شرایط جوی مقام دومی موناکو را کسب کند, این بار توانست با فاصله ای نزدیک به 1 دقیقه از نفر دوم مقام اولی را کسب کند. این اولین مقام قهرمانی او در مسابقات فرمول 1 بود.

ایرتون سنا (8)

2 سکوی دیگر در ایتالیا و هلند و یک مقام قهرمانی در پیست spa بلژیک دیگر عناوین کسب شده توسط او بود. رابطه ایرتون سنا با دی آنجلیس راننده دیگر تیم شکراب شده بود چون هر دو خواهان عنوان راننده اول تیم بودند. کشمکش های این دو باعث شد تا دی انجلیس پس از پایان فصل به تیم برابهام بپیوندد. ایرتون سنا در پایان سال 1985 در رتبه چهارم برترین رانندگان سال قرار گرفت. با شروع سال 1986 تیم لوتوس از موتور جدید رنو کمک گرفت تا برای کسب عنوان قهرمان سال گام بردارد. سنا در اولین مسابقه سال توانست با قرار گرفتن پشت سر نلسون پیکه راننده تیم قدرتمند مک لارن در جایگاه دوم قرار بگیرد. او توانست 6 بار بر روی سکو برود و در مسابقه آمریکا عنوان قهرمانی را کسب کند. اما مشکلات فنی متعدد باعث شد تا باز هم در رتبه چهارمین راننده برتر سال قرار گیرد.

ایرتون سنا 2

در سال 1987 قرار داد جدیدی بین لوتوس و هوندا بسته شد تا موتور های 6 سیلندر توربو شارژ هوندا قلب تپنده تیم لوتوس باشد. راننده جدیدی به نام ساتورو ناکاجیما هم به تیم اضافه شد. سنا مسابقه اول را با کسب جایگاه در پیست ایمولا ایتالیا آغاز کرد و با کسب مقامی دیگر در بلژیک ادامه یافت. مسابقه بلژیک بسیار حاشیه ساز شد. در این مسابقه ایرتون سنا با خودروی منسل از تیم مک لارن برخورد کرد که باعث خشم منسل شد.

بعد از مسابقه منسل با هجوم به گاراژ تیم لوتوس با سنا درگیر شد. در هر صورت فصل ادامه پیدا کرد و سنا توانست دو قهرمانی در مسابقات موناکو و دیترویت بدست آورد. با نزدیک شدن به دو مسابقه پایانی سال سنا می بایست دو مقام حداقل سومی بدست آورد تا برای اولین بار نایب قهرمان شود. همان گونه هم شد و او توانست در مسابقات استرالیا و ژاپن دوم شود. اما فصل آخر همکاری او با لوتوس پایان تلخی را به همراه داشت. بعد از مسابقه استرالیا اعلام شد که خودروی او بیش از حد قانونی پهن است و مقام دومی او پس گرفته شد. سرانجام مقام سومی به ایرتون سنا رسید. با شروع سال 1988 ایرتون سنا به تیم مک لارن پیوست. او با توجه به رابطه خوبی که با تیم هوندا در سال قبل پیدا کرده بود, توانست به تیم قدرتمند مک لارن ملحق شود(هوندا موتورهای تیم مک لارن را تامین می کرد). با پیوستن سنا به مک لارن, یکی از بهترین رقابت های تاریخ فرمول یک بین ایرتون سنا و آلان پراست را شکل داد ( که به نوعی مانند رونالدو و مسی بودند). اولین رقابت بی این دو در مسابقه موناکو شکل گرفت به طوری که سنا توانسته بود با فاصله 1.4 ثانیه نسبت به پراست در مقام اول قرار بگیرد. اما در دور 67 ام تصادف کرد و نتوانست به مسابقه ادامه دهد. جنجال بین این دو در مسابقه پرتقال به اوج خود رسید. با شروع مسابقه آلان پراست استارت بهتری داشت اما سنا توانست در پیچ اول از او سبقت بگیرد. پراست که عصبانی شده بود در پایان دور اول سعی داشت تا از سنا عبور کند اما سنا مسیر او را بست.  پراست با سرعتی نزدیک به 290 کیلومتر بر ساعت درفاصله ای بسیار اندک با دیواره پیست قرار گرفت و با ترمز گیری از ادامه مسابقه منصرف شد. بعد از این اتفاق ایرتون سنا با اخطار فدراسیون جهانی FIA مواجه شد. ترکیب سنا و پراست توانستند 15 مسابقه از 16 مسابقه سال را از آن خود کنند که مقام قهرمانی سازنده ها را برای مک لارن به ارمغان آورد.

ایرتون سنا 7

شروع سال 1989 هم با تصادف بین پراست و سنا در پیست ایمولا آغاز شد. ایرتون سنا توانست با شروع فصل فاصله خوبی با دیگر حریفان ایجاد کند و با قهرمانی در 3 مسابقه موناکو ایمولا و مکزیک توانست امتیازات خوبی کسب کند. رکورد های ثبت شده توسط سنا تا سال 2012 پا برجا بود اما فتل توانست رکورد جدیدی کسب کند. اما بدترین کشمکش بین این دو راننده در پیست سوزوکا شکل گرفت. آلان پراست که با برداشتن قطعه ای از بال عقب ماشین خود, خودروی سریع تری نسبت به سنا داشت, پیشتاز مسابقه بود. با گذشت 46 دور از مسابقه سنا به پراست نزدیک شد و سعی داشت تا در شروع پیچ چپی راستی, از پراست سبقت بگیرد. او به داخل پیچ زد تا از پراست سبقت بگیرد اما لاستیک دو خودرو بهم قفل شد و هر دو راننده متوقف شدند. ایرتون سنا ناظران فنی پیست را مجبور کرد تا با هل دادن خودرویش او را به مسیر مسابقه باز گردانند. سنا  به مسابقه برگشت اما پراست از خودرویش پیاده شد.

ایرتون سنا (11)

سنا توانست به رقابت برای اولی بازگردد و با سبقت گرفتن از خودروی بنتون, اول شد. اما بعد از مسابقه داوران اولی او را پس گرفتند و فدراسیون جهانی 6 ماه او را از شرکت در مسابقات محروم کرد. در پایان فصل 1989 پراست به عنوانی قهرمانی رسید. با شروع فصل 1990 پراست به تیم فراری پیوست. او در یک مصاحبه اعلام کرد که حضور ایرتون سنا برای دیگر رانندگان خطرناک است, او باور دارد که از طرف خدا قدرتی پیدا کرده است که می تواند شکست ناپذیر باشد. در آن سال تیم مک لارن ضعیف تر شده بود و از رقبا عقب افتاده بود. در سال 1990 مک لارن به تست موتور جدید 12 سیلندر هوندا پرداخت تا بتواند با ویلیامز رقابت کند. سال 1990 هم بدون تصلدف پراست و سنا به پایان نرسید. سنا توانسته بود تایم اول مسابقه سوزوکا در ژاپن را بزند. اما کشکمکش های زیاد بین او و فدراسیون جهانی باعث خشم وی شده بود. سنا اعتقاد داشت که باید از خط سمت چپ مسابقه را آغاز کند اما FIA او را در سمت راست قرار دارد. همین امر باعث شد تا پراست با شروع مسابقه از او سبقت بگیرد. سنا که عصبانی شده بود با تمام توان پشت سر پراست می راند تا اینکه در یکی از پیچ  ها بهم برخورد کردند و هر دو خودرو به سمت سنگ های خارج پیست پرتاب شدند.

سنا توانست در سال 1990 دومین قهرمانی اش را کسب کند. با شروع فصل 1991 دیگر پراست رقیب جدی ای برای سنا به شمار نمی رفت. او توانست 4 مسابقه اول سال را از آن خود کند در حالی که رقیب سنتی اش با مشکلات فنی دست و پنجه نرم می کرد. در اوایط فصل خودروی تیم ویلیامز به رقیب اصلی مک لارن تبدیل شده بود. در سال 1991 سنا از کمپانی هوندا انتقاد کرد و گفت تا دیر نشده است موتوری جدید انتخاب کنید. تیم هوندا هم تغییراتی در موتور انجام داد تا 3 مسابقه آخر هم با قهرمانی سنا به پایان رسد.

در سال 1991 در گرند پری برزیل, زادگاه سنا,او توانست با وجود بارش باران و گیر کردن گیرباکس در دنده 6 اول شود. بعد از مسابقه او به سختی می توانست رو پاهایش بایستد

 

فصل 1991 سومین قهرمانی ایرتون سنا را رقم زد که نام او را در آن زمان به عنوان جوان ترین راننده ای که موفق به کسب 3 قهرمانی شده است درخشان کرد.

ایرتون سنا 20

در حاشیه ی مسابقه گرند پری انگلیس در سال 1991 نایجل منسل سنا را سوار کرد و تا پیت استاپ رساند

سال 1992 سال ضعف مک لارن بود. موتور های هوندا کارایی لازم را نداشتند و مدل جدید مک لارن هم تا مسابقه سوم سال آماده نشده بود. سنا 3 مقام قهرمانی در موناکو, مجارستان و ایتالیا کسب کرد اما برای تکرار عنوان قهرمانی کافی نبود.

ایرتون سنا (6)

در پایان سال 1992 کمپانی هوندا حمایت خود از تیم مک لارن را قطع کرد و اعلام کرد دیگر در مسابقات فرمول 1 شرکت نخواهد کرد. با شروع فصل 1993 مکلارن که از فقدان موتور رنج می برد به سراغ رنو رفت اما نتوانست قراردادی را با آنها ثبت کند. مک لارن مجبور شد تا از موتور فورد استفاده کند. سنا که نتوانست تیم دیگری پیدا کند, دیگر با مک لارن قرار داد سالیانه نبست و به ازای هر مسابقه 1 میلیون دلار دریافت کرد. در مسابقه اول در آفریقای جنوبی سنا مقام دوم را کسب کرد (بعد از برخورد با مایکل شوماخر). مسابقه بعدی مسابقه برزیل بود که سنا با وجود بارش شدید باران نمایش خیره کننده ای داشت و دوم شد. آلان پراست که در تیم ویلیامز بود عملکرد خوبی داشت و در رتبه اول قهرمانان حضور داشت. سنا توانست در مقطعی از پراست پیشی بگیرد اما در پایان سال 1993 این پراست بود که قهرمان شد. مسابقه استرالیا آخرین مسابقه ای بود که سنا توانست قهرمان شود.

ایرتون سنا (13)

 

سال 1994 فاجعه در ایمولا

سنا سرانجام توانست به تیم ویلیامز راه پیدا کند و جانشین الان پراست بازنشسه, شود. در سال 1994 فدراسیون جهانی استفاده از ادوات برقی همچون کنترل پایداری و سیستم ABS را ممنوع کرد. سنا پس از تست ماشین جدید ویلیامز اعلام کرد که حس خوبی در راندن این ماشین ندارد. او گفت که کنترل ماشین بسیار دشوار است و اگر بتوانیم فصلی بدون تصادف را پشت سر بگذاریم بسیار خوش شانس بوده ایم.

ایرتون سنا 19

مسابقه اول در پیست برزیل بود. سنا جایگاه اول را در دست داشت اما مایکل شوماخر توانست از او پیشی بگیرد. پس از تعویض لاستیک, سنا آنقدر به خودرویش فشار آورد که خراب شد و از مسابقه خارج شد. مسابقه بعدی در ژاپن بود که مسابقه ای پر حادثه برای سنا بود. در پایان این مسابقه مایکل شوماخر اول شد. این بدترین شروع تاریخ سنا در مسابقات فرمول یک بود. مسابقه سوم سال در پیست ایمولا بود. پیستی که به پیچ های پر سرعت و فریبنده اش معروف است. سنا که در دو مسابقه اول ناکام مانده بود اعلام کرد که فصل برایش از اینجا آغاز می شود. در طی مسابقات انتخابی برای روبن باریکلو تصادف شدیدی رخ داد و باعث شد تا بینی و کتف او بشکند. این تنها اتفاق ناگوار قبل از مسابقه ایمولا نبود. رولان روتزبرگر یک روز قبل از شروع مسابقه در طی اتفاقی ناگوار با سرعتی بیش از 300 کیلومتر بر ساعت به لاستیک های کنار پیست برخورد کرد و جان خود را از دست داد.

ایرتون سنا 12

سنا در بیمارستان برای دیدن او حاضر شد. دکتر بیمارستان به او گفت بهتر است این ورزش را کنار بگذاری. ایرتون سنا با چشمانی اشک بار گفت من نمی توانم رانندگی را کنار بگذارم. سنا صبح روز مسابقه به سراغ رقیب سنتی اش رفت تا درباره ی وضعیت ایمنی مسابقات با او صحبت کند. در هر صورت مسابقه آغاز شد. با شروع مسابقه سنا توانست از مایکل شوماخر سبقت بگیرد اما مسابقه به علت برخورد چند خودرو با ورود Safety car متوقف شد. ایرتون سنا که تحت فشار عصبی شدیدی قرار گرفته بود پس از بیرون رفتن Safety car با تمام قدرت کار را آغاز کرد. او مشغول زدن بهترین تایم های مسابقه پس از مایکل شوماخر بود. در دور هفتم ایرتون سنا به پیچ  Tamburello   رسید اما ناگهان از مسیر مسابقه خارج شد و با دیواره کناری پیست برخورد کرد. سنا با سرعت 307 کیلومتر بر ساعت سرعت داشت که از مسیر خارج شد و با سرعت 233 کیلومتر بر ساعت به دیواره پیست برخورد کرد. پس از 2 دقیقه تیم اورژانس بالای سر او حاضر شدند و سریعا در خواست هلی کوپتر کردند تا او را به بیمارستانی در بولونیا منتقل کنند. در ساعت 18:40 دقیقه روز 1 می سال 1994 بود که خبر مرگ ایرتون سنا, راننده افسانه ای فرمول 1 توسط رئیس بخش اورژانس بیمارستان اعلام شد. او اعلام کرد که سنا در ساعت 14:17 یعنی همان زمانی که با دیواره پیست برخورد کرد, ضربه مغزی شده و از دنیا رفته است. سنا عادت داشت که بعد از هر برد پرچم کشورش را به احتتاز در آورد اما بعد از مسابقه در خودروی وی پرچم کشور اتریش پیدا شد. او قصد داشت به خاطر مرگ ناگوار روتزنبرگر راننده اتریشی, پرچم اتریش را به احتزاز در بیاورد که این اتفاق هرگز نیقتاد.

 

خاکسپاری

پیکر ایرتون سنا در روز 4 می سال 1994 به زادگاهش فرستاده شد تا در آنجا دفن شود. سنا در برزیل به قدری محبوب بود که دولت برزیل 3 روز عزای عمومی اعلام کرد. مراسم تدفین سنا با حضور ارتش و پلیس برزیل و 3 میلیون نفر علاقه مند به وی برگذار شد تا یکی از با شکوه ترین مراسم تدفین در دنیای ورزش شکل بگیرد. سنا آخرین راننده ای بود که در مسابقات فرمول 1 کشته شد و به عقیده بسیاری از کارشناسان, ایمنی به کار رفته در خودرو های امروزی به نوعی بعد از این اتفاق پایه گذاری شد.

جملات به یاد ماندنی

  • برای هر انسانی یک محدودیت وجود دارد, اما زمانی که آن محدودیت را لمس می کند چیز های جدیدی یاد می گیرد. با عزم و اراده و تمرکز می توان به درجه های بالاتری رسید.
  • نباید بگذارید دیگران روی شما تاثیر بگذارند. خودتان باشید و حتی اگر اشتباه کردید از آن درس بگیرید.
  • گاه اوقات برای بردن باید تمام چیزی که دارید را بگذارید.
  • برای بردن هر مسابقه مجموعه ای از جسارت و محاسبات لازم است. اما پیش از این ها باید ذهنتان خالی از هر چیزی باشد تا بتوانید به کاری که می کنید فکر کنید.
  • یک راننده ممکن است دوم سوم یا پنجم شود اما من همیشه برای اولی میجنگم. اگر برای بدست آوردن فاصله بین خود و رقیبتان نمی روید, راننده نیستید.
  • ترس برای من جذاب است.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

رو نمایی فولکس واگن از I.D. R / خودروی مسابقه ای تمام برقی

حضور تیم کوروت ریسینگ در مسابقه 24 ساعته لمانز

آشنایی با مسابقات نسکار / هیجان به سبک یانکی ها

مک لارن p1 با ظاهری اسپرت تر به یاد آلن پروست

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی