کمپانی مزدا در دهه 80 و 90 میلادی خودرو های مسابقه ای زیادی با موتور های روتاری ( موتور هایی با طراحی مختلف که فاقد پیستون هستند) روانه مسابقات IMSA در آمریکا کرد. آنها توانستند طی چند سال های مقتم های زیادی را کسب کنند. یکی از این نمونه ها, هیولایی به نام مزدا RX7 […]
این خودروی پر افتخار از یک شاسی لوله ای (SPACEFRAME) بهره می برد و بر پایه نمونه RX7 شهری ساخته شده است. این خودروی پر افتخار 5 سال متوالی از سال های 1985 تا 1990, برنده مسابقات 24 ساعته در پیست دیتونا شده است. این خودرو توسط Amos Johnson ساخته شد و خود او با این ماشین مسابقه می داد. این خودرو تحت حمایت تیم های بال ساخته شد و اولین حضورش در مسابقات را, در سال 1985 در مسابقه 24 ساعته دیتونا تجربه کرد که در آنجا اول شد.
در سال اول این خودرو با بدنه ای از جنس فایبر گلس شرکت کرد که به نوعی نمایانگر نمونه شهری RX7 بود. در سال 1987 بدنه تغییرات جدیدی را تجربه کرد که امروز هم بدنه در همان حالت باقی مانده است. علاوه بر موفقیت در پیست دیتونا, مزدا RX7 GTU در بسیاری از مسابقات مختلف در پیست های معروف آمریکا از جمله: Mid ohio , Watkins glen , Road America و … توانست عنوان قهرمانی در کلاس خود را بدست آورد.
سال گذشته این خودرو با کمک جانسون بازسازی شد و درون سینه آن قلب تپنده اورجینال خودرو یعنی موتور 1.3 لیتری دو روتور با 345 اسب بخار قرار گرفت. موتور های روتاری مزدا به صدای فوق العاده جذاب و زنبوری معروف هستند.
همانند مزدا 787B که از موتور 3 روتور بهره می برد و صدای فوق العاده جذابی داشت, مزدا RX7 GTU هم از پیشرانه روتوری پر سر و صدا بهره می برد ( پیشنهاد می کنم یک بار در اینترنت فیلمی از صدای موتورهای Rotary را سرچ کنید و ببینید).
این خودرو دارای تمامی ادوات لازم برای مسابقه دادن است. لاستیک های تمام اسلیک هوزیر, رول بار و هم چنین کاپ های قهرمانی باقی مانده از دهه 80 هم در مستندات این خودرو حفظ شده است.
نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی
دیدگاه خود را بنویسید