پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

900 اسب بخار قدرت (1)

چگونه 900 اسب بخار قدرت با تکنولوژی 50 سال پیش تولید کنیم؟

در دنیایی که استفاده از توربو و سیستم های مدرن از جمله VVT , GDI , DOHC و … مرسوم است, شاید عجیب باشد که بگوییم می توان بدون بهره گیری از این سیستم ها و با تکنولوژی 50 سال پیش چیزی بیش از 900 اسب بخار تولید کنیم. اما امروز می خواهیم نگاهی به […]

ارشیا
چهارشنبه - ۹ خرداد ۱۳۹۷

در دنیایی که استفاده از توربو و سیستم های مدرن از جمله VVT , GDI , DOHC و … مرسوم است, شاید عجیب باشد که بگوییم می توان بدون بهره گیری از این سیستم ها و با تکنولوژی 50 سال پیش چیزی بیش از 900 اسب بخار تولید کنیم. اما امروز می خواهیم نگاهی به پیشرانه استفاده شده در یک شورولت نوا مدل 1964 بیاندازیم که بیش از 900 اسب بخار قدرت تولید می کند.

شاید عکس های از خودرو های آمریکایی با سوپرشارژر هایی که از موتور بیرون زده باشند را در فضای مجازی دیده باشید. خودرو هایی که شاید از نظر برخی ها بیشتر جنبه نمایشی دارند. اما امروز می خواهیم به بررسی پیشرانه بیگ بلاک شورولت همراه با سوپرشارژر روتس یا Blower بپردازیم که بر روی خودروی شورولت نوا متعلق به Shayne Norman  قرار گرفته است. در این خودرو از یک پیشرانه 454 کیوبیک اینچی (7.5 لیتری) شورولت همراه با سوپرشارژر روتس استفاده شده است. این خودرو بسیاری از قطعات فابریک خود را حفظ کرده است. پیشرانه مورد استفاده در این خودرو هم یک پیشرانه ls6 ساخته شده در سال 1984 است که برخی قطعات آن با موتور جدید LS7 که در نسل ششم کوروت به کار رفته است, تعویض شده است.

900 اسب بخار قدرت (3)

بلوک موتور

بلوک مورد استفاده در این خودرو از بلوک های کوتاه ساخته شده در دهه 80 میلادی توسط شورولت است. بلوک LS6 با حجم 7.5 لیتر که در دهه 80 میلادی بر روی محصولات شورولت قرار گرفته است. پیشرانه این خودرو شامل میل لنگ استیل با آلیاژ 5140 , شاتون L88 با پیچ های 7/16 اینچی, پیستون SRP و سیستم روغن با حجم بالا, می شود. تراکم این خودرو در حالت استاندارد با عدد 7.5:1 باقی مانده است.

900 اسب بخار قدرت (2)

 

سر سیلندر ها

برای پیشرانه این خودرو از سر سیلندر های سال 1971 با پورت های مربعی استفاده شده است که با واشر سر سیلندر Felpro بر روی بلوک قرار گرفته است. این سر سیلندر ها چیزی در حدود 300 cfm از سمت ورودی وارد موتور می کند که برای سال 1971 عدد فوق العاده ای بوده است. سوپاپ ها با سایز های  2.19 و 1.88 قرار گرفته اند و سایز محفظه احتراق 118cc است. این مجموعه , تراکم این پیشرانه را به رنج مناسب برای استفاده از سوپرشارژر می رساند.

میل سوپاپ و سیستم سوپاپ ها

نکته جالب و عجیب در پیشرانه این خودرو, استفاده از تایپیت های تخت است. این سیستم در دهه60 میلادی در پیشرانه های شورولت استفاده شده است و پس از آن به جای این تایپیت ها, از تایپیت های غلطکی استفاده شده است. مقدار دیوریشن یا باز ماندن سوپاپ ها در این پیشرانه به 270 درجه در لیفت 0.50 اینچ رسیده است. مقدار لیفت میل سوپاپ 0.640 است. میل سوپاپ این پیشرانه تک الگو است که به معنی یکسان بودن مقدار لیفت برای سوپاپ خروجی و سوپاپ ورودی است. اسبک های مورد استفاده در این خودرو با ضریب 1:7 قرار گرفته اند.

ورود هوا

در این پیشرانه از یک سوپرشارژر روتس استفاده شده است که همراه با دو کاربراتور از سری 4150 وظیفه ورود هوا به موتور را بر عهده دارند. این کاربراتور ها در مجموع 1000 cfm هوا وارد موتور می کند. این سوپرشارژر از نوع8-71 (به معنای تزریق 71cc در هر سیلندر) است که 10 psi بوست تولید می کند.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی  

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی