پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

توربو در مقابل سوپرشارژ 2

توربو در مقابل سوپرشارژر / کدام یک بهتر است؟

این بار قصد داریم به بررسی سیستم های پرخوران (Forced Induction) یعنی توربو و سوپرشارژر بپردازیم و به این سوال که کدام یک بهتر است پاسخ دهیم. بدون شک معروف ترین صحنه رقابت بین یک خودروی توربوشارژ و سوپرشارژ را می توان در صحنه ای از اولین قسمت فیلم Fast and Furious یافت کرد. صحنه […]

ارشیا
سه شنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

این بار قصد داریم به بررسی سیستم های پرخوران (Forced Induction) یعنی توربو و سوپرشارژر بپردازیم و به این سوال که کدام یک بهتر است پاسخ دهیم. بدون شک معروف ترین صحنه رقابت بین یک خودروی توربوشارژ و سوپرشارژ را می توان در صحنه ای از اولین قسمت فیلم Fast and Furious یافت کرد. صحنه ای که دو خودروی تویوتا سوپرا توربوشارژ و داج چارجر سوپرشارژ با هم به رقابت پرداختند. رقابتی که همیشه بین ماشین باز ها وجود داشته و همیشه بر سر اینکه کدام یک بهتر است بحث بوده است. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی معایب و محاسن این دو بپردازیم.

توربو در مقابل سوپرشارژ 2

برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به فواید و مضرات هر یک از این سیستم های پرخوران بیاندازیم. در ابتدا به بررسی فواید و مضرات توربوشارژر می پردازیم

توربو در مقابل سوپرشارژ (4)

محاسن

  • در قسمت هفتم مطالب آموزشی اشاره کردیم که توربوشارژر با استفاده از انرژی اتلافی اگزوز کار می کند. بدین ترتیب اولین و بزرگترین فایده توربوشارژر، بهره وری بالا و هم چنین تاثیر مثبت در مصرف سوخت است. امروزه موتور های کوچک توربوشارژ نزد کمپانی های خودرو سازی بسیار محبوب هستند و تقریبا کمپانی ای نیست که در سبد محصولات خود یک نمونه توربوشارژ کم حجم نداشته باشد.
  • استفاده از توربوشارژر، حتی در سایز های کوچک قدرت قابل توجهی را نسبت به همان موتور در حالت تنفس طبیعی ایجاد می کند. پس یکی از راه های مناسب و راحت برای افزایش قدرت، استفاده از توربوشارژر است.
  • کار تنظیم و تیونینگ توربوشارژر با استفاده بوست کنترلر الکترونیکی انجام می شود. بدین ترتیب با استفاده از بوست کنترلر، مقدار بوست و بازه قدرتی (Power Band) مناسب توسط تیونر انتخاب می شود که آزادی عمل بیشتری نسبت به سوپرشارژر دارد.

توربو در مقابل سوپرشارژ (8)

معایب 

  • همانطور که در قسمت هفتم هم اشاره کردیم، بزرگترین مشکل توربوشارژر ها، تاخیر در دور گرفتن (Spool) توربین و کمپرسور است که به آن توربو لگ می گویند. بدین ترتیب هنگامی که راننده پای خود را بر روی گاز می فشارد، با اندکی تاخیر در گاز خوردن موتور مواجه می شود. این مشکل با استفاده از سیستم های توربو سکوئنشال تا حدودی برطرف شده است اما باز هم این مشکل وجود دارد. پس، از هنگامی که توربو شروع به Spool شدن می کند تا هنگامی که هوای خنک به دریچه گاز فرستاده شود، یک تاخیر وجود خواهد داشت.
  • یکی از ضعف های توربوشارژر نسبت به سوپرشارژر، کم بودن بازه بیشترین قدرت است. بدین ترتیب که توربو در دورهای محدود تری قدرت تولید می کند و پاور بند آن نسبت به سوپرشارژر کمتر است.
  • نمودار افزایش قدرت توربو به صورت خطی زیاد نمی شود و به دلیل Lag با افت فشار روبرو هستیم. به همین دلیل اگر پره های کمپرسور توربو در حالتی که شما قصد ندارید موتورتان خیلی گاز بخورد، شروع به حرکت کند، ممکن است کنترل خود را از دست بدهید. بنابراین رانندگی با خودرو های توربو کمی سخت تر است.
  • اغلب توربو ها نیاز به سیستم روغن کاری دارند و با روغن یا آب خنک می شوند. بدین ترتیب استفاده از روغن مناسب برای موتور های توربوشارژر امری ضروری است. هم چنین به همین دلیل، استفاده از تانک برای سیستم روغن نیز و ادوات سخت افزاری به امری ضروری تبدیل می شود. بنابراین استفاده از توربوشارژر نسبت به سوپرشارژر در بعضی موارد جاگیر تر است.

توربو در مقابل سوپرشارژ (8)

سوپرشارژر

پس از بررسی توربوشارژر، اکنون به فواید و مضرات توربوشارژر خواهیم پرداخت و در آخر نتیجه گیری خواهیم کرد.

توربو در مقابل سوپرشارژ

 

محاسن

  • در سوپرشارژر ها، روتور ها و کمپرسور (در سوپرشارژهای Centrifugal) با حرکت میل لنگ به گردش در می آیند و قدرت خود را از موتور می گیرند. به همین دلیل دیگر تاخیری در گاز خوردن وجود ندارد و راننده از دور های پایین، بوست بالایی را در اختیار دارد.
  • سوپرشارژر های روتس در دور های پایین عملکرد بسیار مناسبی دارند و قدرت یکنواختی را تولید می کنند. سوپرشارژر های Centrifugal هم که شبیه به توربو هستند، در دور های بالا عملکرد بهتری دارند.
  • اغلب سوپرشارژر ها (به جز Centrifugal) نیازی به استفاده از روغن ندارند. هم چنین در مدل های روتس و Twin Screw اغلب یک اینترکولر کوچک در خود سوپرشارژر وجود دارد و دیگر نیازی به استفاده از اینترکولر اکسترنال وجود ندارد.
  • استفاده از سوپرشارژر در خودرو های مسابقه ای درگ بسیار مرسوم است و قدرت خارق العاده ای را تولید می کنند. رکورد داران مسابقه درگ در کلاس Top Fuel گاها بیش از 10 هزار اسب بخار قدرت تولید می کنند و از سوپرشارژر های روتس با حجم 71-14 ( به ازای هر Rev، 8.5 لیتر هوا وارد موتور می کنند!) استفاده می کنند.

توربو در مقابل سوپرشارژ (1)

معایب

  • در مدل های Centrifugal همانند توربو، تاخیر وجود دارد.
  • به علت چرخیدن با حرکت میل لنگ، از قدرت موتور کاسته می شود.
  • مصرف سوخت نسبت به توربوشارژر بیشتر است.
  • در مدل های روتس، سوپرشارژر در بالای موتور قرار می گیرد. به همین دلیل نصب این نوع سوپرشارژر ها سخت تر است. به علاوه مرکز ثقل هم را هم بالاتر می برد که در هندلینگ خودرو تاثیر منفی خواهد داشت.

 

نتیجه گیری

پس از بررسی معایب و محاسن هر کدام از سیستم های پرخوران، به یک نتیجه گیری کلی می رسیم. همانطور که بیان کردیم در عصر امروزی، استفاده از توربوشارژر نزد کمپانی های خودروسازی بسیار محبوب است. بنابر این هر جا که صحبت از بهره وری باشد، توربوشارژر ها برتری خواهند داشت دارند. اما اگر بخواهید یک رانندگی هیجانی را تجربه کنید، استفاده از سوپرشارژر انتخاب مناسبی خواهد بود.

توربو در مقابل سوپرشارژ (6)

به طور مثال، استفاده از توربوشارژر برای یک خودرو ریس شاید نتیجه بهتری از سوپرشارژر بدهد. اما در پیست درگ شرایط متفاوت خواهد بود و سوپرشارژر حرف اول را خواهد زد. با اینکه خودرو های توربوشارژ با استفاده از سیستم های Anti Lag و ترنس بریک می توانند تایم های بسیار خوبی را ثبت کنند، اما نمی توانند حریف قدرت همیشه حاضر سوپرشارژر شوند. بنابراین با توجه به مصارف مختلف، هر کدام برتری ها و معایب خاص خود را دارند و به طور دقیق نمی توان یکی از این دو را برنده قطعی دانست. انتخاب با شما، توربو یا سوپرشارژر؟.

توربو در مقابل سوپرشارژ (3)

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آموزشی قسمت هفتم: سوپرشارژر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

آموزشی قسمت ششم: نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

آموزشی قسمت پنجم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس دو کلاچه در نظر بگیریم

آموزشی قسمت چهارم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک در نظر بگیریم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی