پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گیربکس اتوماتیک (3)

آموزشی قسمت چهارم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک در نظر بگیریم

بدون شک یکی از بهترین نوآوری های تاریخ صنعت خودروسازی استفاده از گیربکس های اتوماتیک بود. گیربکس هایی که اولین بار توسط دو مهندس برزیلی به نام های José Braz Araripe و Fernando Lehly Lemos طراحی شد و سپس در سال 1940 در تیراژ بالا توسط جنرال موتورز و با نام Hydra-Matic عرضه شد. اما […]

ارشیا
دوشنبه - ۸ مرداد ۱۳۹۷

بدون شک یکی از بهترین نوآوری های تاریخ صنعت خودروسازی استفاده از گیربکس های اتوماتیک بود. گیربکس هایی که اولین بار توسط دو مهندس برزیلی به نام های José Braz Araripe و Fernando Lehly Lemos طراحی شد و سپس در سال 1940 در تیراژ بالا توسط جنرال موتورز و با نام Hydra-Matic عرضه شد. اما استفاده از گیربکس های اتوماتیک همانقدر که راحت است همانقدر هم نیازمند مراقبت است. پس از بررسی نکات رانندگی با گیربکس های دستی این بار به گیربکس های اتوماتیک می پردازیم.

  • وقتی خودرو در حال حرکت است دنده را از حالت D به N یا R تغییر ندهید

تعویض دنده یا حالت راندن در گیرباکس های اتوماتیک بوسیله درگیر شدن تعدادی کلاچ و یک باند و درام چرخ دنده های سیاره ای انجام می گیرد. در داخل این باند از مواد اصطکاکی استفاده شده است تا بتواند به راحتی درگیر شود. وظیفه توقف خودرو هم در گیرباکس های اتوماتیک به عهده ترمز خودرو است و قطعات گیربکس برای متوقف کردن خودرو طراحی نشده اند. حال اگر زمانی که خودرو هنوز به صورت کامل متوقف نشده است, دنده را از حالت D به N یا R تغییر دهیم چه اتفاقی می افتد؟. در این حالت فشار زیادی بر قطعات گیربکس وارد می شود تا خودرو را از حرکت متوقف کند که این حالت موجب سایش قطعات و از بین رفتن مواد اصطکاکی می شود. پس تا قبل از توقف کامل خودرو پش از ترمز گرفتن, حالت دنده را تغییر ندهید.

گیربکس اتوماتیک (2)

  • گیربکس را در حالت خلاص (N) قرار ندهید

بر خلاف گیربکس های دستی, خلاص کردن دنده در گیربکس های اتوماتیک کار هوشمندانه ای نیست. بار ها دیده شده است که در سر پایینی ها و مسیر های شیب دار, راننده گیربکس را در حالت N قرار داده است تا مصرف سوخت پایین بیاید. این در حالی است که در خودرو های جدیدی که از گیربکس های اتوماتیک استفاده می کنند, در مسیر های شیب دار موتور خودرو به صورت اتوماتیک پاشش سوخت را قطع می کند تا چرخ ها وظیفه انتقال قدرت را بر عهده داشته باشند. خلاص کردن دنده پشت چراغ قرمز هم یکی دیگر از اشتباهات رانندگی با گیربکس های اتوماتیک است. خلاص کردن دنده و سپس قرار دادن دنده در حالت D موجب سایش قطعات گیربکس می شود. شاید برخی عقیده داشته باشند که قرار دادن دنده در حالت خلاص در ترافیک می تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند اما باور کنید فرق زیادی بین حالت D و N در ترافیک وجود ندارد (در حد ده هزارم لیتر!). پس بهترین کار قرار دادن دنده در حالت D و ترمز گرفتن است.

گیربکس اتوماتیک

  • خودرو را در حالت خلاص لانچ نکنید

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی با گیربکس های اتوماتیک, لانچ کردن خودرو با دنده خلاص است. در این حالت راننده برای شتاب گیری بهتر خودرو را در حالت خلاص قرار می دهد و با گاز دادن زیاد, ناگهان خودرو را در حالت D قرار می دهد تا شتاب گیری بهتر شود. در این حالت باز هم باند گیربکس و درام و چرخ دنده های سیاره ای تحت فشار قرار می گیرند و موجب سایش می شود. پس در این حالت بهترین کار رها کردن سریع پدال ترمز در حالت D در حین گاز دادن است زیرا در این حالت نیروی منتقل شده از موتور به توربین (Torque converter) به گیربکس منتقل می شود و از سایش جلوگیری می شود.

گیربکس اتوماتیک 3

  • قبل از توقف کامل دنده را در حالت پارک قرار ندهید

وقتی خودرو در حالت پارک قرار می گیرد, چرخ دنده ها بوسیله یک دندانه قفل می شوند. در این حالت دیگر چرخ دنده ها حرکت نخواهند کرد. حال اگر قبل از توقف کامل خودرو, دنده را در حالت P قرار دهید, این دندانه به راحتی آسیب می بیند و حتی شکسته می شود. علاوه بر این چرخ دنده ها هم آسیب خواهند دید که می تواند هزینه های گزافی را بر دوش شما بگذارد. پس هیچ گاه قبل از توقف کامل دنده را در حالت P قرار ندهید.

گیربکس اتوماتیک (4)

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آموزشی قسمت سوم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس دستی در نظر بگیریم

آموزشی قسمت دوم: مراقب باتری خودرو در فصل گرما باشید! (بخش دوم)

آموزشی قسمت اول: مشکلات و راه حل های رانندگی در تابستان (بخش اول)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی