پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رانندگی در تابستان (1)

آموزشی قسمت اول: مشکلات و راه حل های رانندگی در تابستان (بخش اول)

با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و بوجود آمدن مشکلات رایج برای انواع خودرو ها, حتما باید نکات فنی مختلفی را در نظر بگیریم تا از صدمات جدی ناشی از گرمای هوا در خودرو جلوگیری کنیم. رانندگی در ترافیک و مسافت های طولانی در صورت وجود نقص در عملکرد موتور ممکن است موتور خودرو […]

ارشیا
دوشنبه - ۱۸ تیر ۱۳۹۷

با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و بوجود آمدن مشکلات رایج برای انواع خودرو ها, حتما باید نکات فنی مختلفی را در نظر بگیریم تا از صدمات جدی ناشی از گرمای هوا در خودرو جلوگیری کنیم. رانندگی در ترافیک و مسافت های طولانی در صورت وجود نقص در عملکرد موتور ممکن است موتور خودرو را در فشار بیش از حد قرار بدهد که می تواند صدماتی جدی بر آن وارد کند. در این قسمت 3 نکته از نکات مهم مربوط به رانندگی در تابستان را مورد بررسی قرار می دهیم.

1.سیستم تهویه هوا (Air conditioning)

قطعا برای یک راننده هیچ چیزی لذت بخش تر از رانندگی در زیر باد کولر در فصل تابستان نیست. اما قبل از استفاده از کولر باید نکاتی را رعایت کنیم تا از درست کار کردن سیستم تهویه مطمئن شویم. از رایج ترین مشکلات سیستم تهویه می توان به کمبود گاز در سیستم یا خرابی کلاچ کمپرسور اشاره کرد. اگر خودروی شما به اندازه کافی هوای خنک از دریچه ها به بیرون منتقل نمی کند, حتما سیستم تهویه با مشکل در عملکرد کمپرسور یا گاز در سیستم مواجه است. عملکرد کمپرسور کولر گاهی به علت نقص در سیستم کلاچ مغناطیسی است که کمپرسور را به درستی درگیر نمی کند. از دیگر نواقص کمپرسور می توان به شل بودن تسمه آن اشاره کرد. اما چک کردن نشتی در سیستم گاز کولر و یا شارژ کردن مجدد آن یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید در فصل تابستان چک شود. هم چنین فیلتر هوای اتاق کثیف و نقص در عملکرد فن هم از دیگر نکاتی است که باید چک شود.

 

2.داغ شدن بیش از حد موتور (Overheating)

یکی از اصلی ترین مشکلات رانندگی در فصل تابستان مخصوصا در ترافیک و سفرهای طولانی, بالا رفتن درجه حرارت موتور است. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور که می تواند هزینه های گزافی را بر مالک متحمل شود, باید چند نکته را در نظر گرفت. اولین نکته چک کردن میزان مایع خنک کننده(ضد یخ) در سیستم است. مشکل نشتی در سیستم خنک کننده یا کمبود مایع خنک کننده در سیستم خنک کاری می تواند یکی از اصلی ترین موارد داغ شدن بیش از حد موتور باشد. پس لازم است که سطح مایع خنک کننده در خودرو بوسیله باز کردن درب رادیاتور یا منبع انبساط, به صورت دقیق چک شود. از دیگر عوامل داغ شدن موتور می توان به نقص در عملکرد ترموستات و دیر باز شدن آن, نقص در عملکرد درست فن دور کند و تند و هم چنین خرابی واتر پمپ اشاره کرد. علاوه بر این با توجه به خنک کاری روغنی در بیشتر موتور های امروزی, لازم است که سطح روغن به درستی چک شود و در بازه های بین 8 تا 12 کیلومتر روغن خودرو تعویض شود. از صدمات وارده ناشی از گرم شدن بیش از حد موتور می توان به سوختن واشر سر سیلندر, نقص در عملکرد پیستون ها و برخورد پیستون با جداره سیلندر که می تواند باعث خرابی رینگ پیستون, شاتون و سیلندر ها شود اشاره کرد. هم چنین سوپاپ های خروجی هم در معرض برخورد با پیستون خواهند بود. پس با چک کردن موارد بالا می توانید از صدمات مهلک وارد بر موتور ناشی از گرما جلوگیری کنید.

رانندگی در تابستان (6)

3.ترکیدن لاستیک (Flat Tire)

گرم شدن هوا یکی از عواملی است که می تواند در عمر لاستیک ها تاثیر بگذارد. هر چقدر آسفالت داغ تر باشد فشار بیشتری بر لاستیک ها وارد می شود که می تواند در آخر منجر به پنچری لاستیک ها شود. با چک کردن مقدار باد لاستیک ها و هم چنین وضعیت عاج لاستیک ها ( که نباید از 1.6 میلی متر کمتر باشند) از بروز مشکل در تایر ها جلوگیری کنید. هم چنین اگر قصد سفر در مسافت های طولانی را دارید حتما با خود یک لاستیک زاپاس همراه داشته باشید. اضافه کردن وزن زیاد به خودرو هم می تواند از دیگر عوامل خرابی در تایر ها باشد

در قسمت های بعدی به دیگر مشکلات و نکات رانندگی در تابستان خواهیم پرداخت.

   نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

نکاتی کاربردی پیرامون ضد یخ موتور خودرو

مشکلات و حد دمای آب موتور خودرو

راه های جلوگیری از کاهش توان موتور خودرو در طول زمان

صداهای اضافه موتور خودرو ناشی از چیست؟

در صورت گرم شدن شدید موتور خودرو چه کنیم؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی