پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا اپتیما هیبرید-هیوندای سوناتا هیبرید

مصاف بابا برقی‌ها! / مقایسه کیا اپتیما هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

در اینجا 2 سدان کره ای هیبرید را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما هیبرید. اما این 2 تفاوت هایی از نظر شرایط حضور در بازار ایران دارند. مدل قبلی سوناتا هیبرید در بازار حضور داشته و مدل جدید نیز به تازگی راهی خیابان های کشور شده. اما بعد از رونمایی […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

در اینجا 2 سدان کره ای هیبرید را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما هیبرید. اما این 2 تفاوت هایی از نظر شرایط حضور در بازار ایران دارند. مدل قبلی سوناتا هیبرید در بازار حضور داشته و مدل جدید نیز به تازگی راهی خیابان های کشور شده. اما بعد از رونمایی از کیا اپتیما هیبرید در نخستین نمایشگاه خودرو تهران در سال 96، دیگر خبری از این خودرو در بازار نشد. اما مشخص شدن خودروهای مجاز برای ثبت سفارش در سال 97 و حضور اپتیما هیبرید در این لیست، احتمال حضور این سدان کره ای دوستدار محیط زیست را تقویت کرد و ما را بر ان داشت تا آن را در مقابل رقیب سنتی اش قرار دهیم.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می‌کند

در چند سال اخیر فرهنگ استفاده از خودروهای پاک به مراتب بیشتر از قبل در کشور جا افتاده و در روزهایی که آلودگی هوا نفس شهرهای شلوغ را به شماره می اندازد، توجهات به سمت خودروهای هیبرید می رود. تنوع خودروهای هیبرید در بازار ایران رو به افزایش است، اما در سال گذشته افزایش عجیب تعرفه واردات این گونه خودروها انتقادات فراوانی را به همراه داشت. اما در ابتدای سال 97، مصوبه کاهش تعرفه خودروهای هیبرید به دستگاه های مربوط ابلاغ شد. اما دیری نگذشت که دولت ناگهان تعرفه هیبریدی‌ها را افزایش داد که این بار با واکنش مجلس و دستگاه‌های مربوط روبرو شد و در نهایت وزیر صنعت قول کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید را داد.

هیوندای سوناتا هیبرید

هیوندای سوناتا هیبرید

بر محبوبیت خودروهای کره‌ای و بازار پررونق آنها نمی‌توان چشم پوشید. هرچقدر هم تنوع بازار خودروهای وارداتی افزایش باید و برندهای جدید با محصولات جدید به ایران بیایند، باز هم کره‌ای‌ها به لطف حجم واردات قابل‌توجه، سهم فراوانی از بازار خودروهای وارداتی دارند. در بین کره‌ای‌ها، هیوندای بیش‌ترین سهم خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده است.

هیوندای سوناتا هیبرید

در حال حاضر هیوندای در ایران 3 نماینده رسمی دارد. کرمان‌موتور سفت و سخت‌ترین نماینده هیوندای در ایران، آسان‌موتور به‌عنوان دیگر نماینده‌ای که چند سالی است در بازار فعالیت دارد و شرکت پاکرو که به‌عنوان نماینده محصولات هیبریدی و برقی هیوندای در ایران شناخته می‌شود و مدت کوتاهی از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. پیش از این پاکرو مدل قبلی هیوندای سوناتا LF هیبرید را عرضه می‌کرد که بخشی از این سوناتاهای وارد شده به‌عنوان خودروهای ناوگان تاکسی نیز مورد استفاده قرار گرفتند. نسل هفتم سوناتا اما به تازگی دست‌خوش تغییراتی شده و هیوندای آن را فیس‌لیفت کرده و از این مدل جدید در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی کرده است.

هیوندای سوناتا هیبرید

تیپ های مختلف سوناتا هیبرید و تفاوت امکانات‌شان

پای نسخه هیبرید سوناتا 2018 به ایران باز شده و اتفاقا این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران سال 96 نیز نمایش داده شد و در 3 تیپ GLS،GL  و GLS پلاس در بازار ایران عرضه شده است. البته ابتدای حضور مدل جدید سوناتا هیبرید در ایران با افزایش قیمت چشمگیر به دلیل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید و نوسانات نرخ ارز همراه شد. اما پیش بینی می شود با کاهش تعرفه هیبریدی ها، قیمت سوناتا نیز کاهش داشته باشد. تغییرات ظاهری سوناتا 2018 آن‌قدر گسترده است که نمی‌توان آن را یک فیس‌لیفت ساده برشمرد.

تمام المان‌های ظاهری نوک دماغه خودرو تا انتهای صندوق عقب تغییر کرده و با یک طراحی کاملا به‌روز روبه‌رو هستیم. فرم سپر جلو با خطوط شکسته و تند و تیز روح گرفته و جلوپنجره بزرگ چیزی است که ظاهر سوناتا را بهبود بخشیده. چراغ‌های عقب نیز با گرافیک جدید ظاهر جسورانه‌تری به سوناتا بخشیده‌اند. در صندوق بار و سپر عقب نیز با قبل متفاوت است. در نسخه هیبرید شاهد استفاده از رینگ‌های متفاوت، رنگ‌بندی متفاوت چراغ‌های عقب و حذف خروجی اگزوز و تغییراتی در سپر عقب نسبت به مدل معمولی هستیم.

همه اینها در حالی است که تغیییرات کابین نسبت به بدنه کم‌تر است و همان سبک و سیاق سابق را شاهد هستیم. البته غربیلک فرمان تغییر شکل داده و کیفیت دکمه و کلیدهای کنترلی بهبود پیدا کرده است. تیپ GLS پاس بالاترین سطح تجهیزات را میان سایر تیپ‌ها دارد. سوناتا هیبرید 2018 یکی از کامل‌ترین خودروهای هیبرید بازار است و در نمای ظاهری نیز با رینگ‌های 17 اینچی از سایر مدل‌ها متمایز می‌شود. فاصله بین 2 محور سوناتا هیبرید به 2.8 متر می‌رسد و از این جهت کابین جاداری دارد.

هیوندای سوناتا هیبرید

مشخصات فنی هیوندای سوناتا هیبرید

صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و در نسخه فول‌آپشن هر 4 صندلی به گرمکن و صندلی‌های جلو به سیستم تهویه مجهز شده‌اند. هیوندای سوناتا هیبرید از چرخه برقی-بنزینی متشکل از یک موتور 4 سیلندر بنزینی 2 لیتری با تکنولوژی GDI و یک موتور برقی 56 کیلوواتی بهره می‌برد. توان پیشرانه بنزینی 156 اسب‌بخار و توان موتور برقی 51 اسب‌بخار است که این مجموعه روی هم 201 اسب‌بخار را به محور جلو منتقل می‌کند. موتور بنزینی 193 نیوتن‌متر و موتور برقی 205 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند تا سوناتا هیبرید 2018 در شروع حرکت کاملا تروفرز و پرشتاب به نظر برسد. در بحث ایمنی نیز باید گفت تعداد ایربگ‌های سوناتا به 7 عدد افزایش یافته و این نسخه پیشرفت‌هایی را در بحث ایمنی تجربه کرده است.

کیا اپتیما هیبرید

کیا اپتیما هیبرید

خوشبختانه سبد خودروهای هیبریدی بازار ایران روزبه‌روز در حال متنوع شدن است. استارت حضور خودروهای هیبریدی در ایران با محصولات تویوتا و لکسوس خورد و حالا کره‌ای‌هایی که بیش‌ترین حجم واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص داده‌اند نیز می‌خواهند سهمی از بازار خودروهای پاک را به‌خود اختصاص دهند. بدون‌شک تنوع خودروهای هیبرید در کلاس سدان‌های نیمه‌لوکس از سایر دسته‌های خودرویی بیش‌تر است. نخستین نمانیده هیبریدی این کلاس تویوتا کمری هیبرید بود و پس از آن هیوندای سوناتای هیبرید خودش را برای رقابت با کمری به بازار ایران رساند. البته تویوتا کمری هیبرید به دلیل اینکه در آمریکا مونتاژ می شود، از ورود به بازار ایران منع شده و حالا راه برای سدان های کره ای باز است.

کیا اپتیما هیبرید

حالا در ادامه این روند، کیا اپتیمای هیبرید خودش را در حاشیه زمین این رقابت گرم می‌کند تا با حضورش در ایران، جمع سدان‌های نیمه‌لوکس هیبریدی جمع شود. تولید نسل چهارم کیا اپتیما با کد JF از سال 2015 آغاز شد. این خودرو روی پلت‌فرم هیوندای سوناتا تولید می‌شود و همواره با سوناتا شباهت‌های فراوانی داشته و از این نظر می‌توان این 2 را یک روح در 2 بدن خطاب کرد.

در نمایشگاه خودرو شیکاگو 2016 کیا از 2 نسخه هیبرید و پلاگین هیبرید اپتیما JF رونمایی کرد. پس از گذشت چند ماه از این رونمایی، این‌بار نوبت نمایشگاه خودرو تهران 95 بود تا محلی باشد برای عرض‌اندام اپتیما هیبرید در مقابل رقبای قدرتمند و گردن‌کلفت‌اش. البته برخلاف شیوه مرسوم، اطلس‌خودرو از نسخه پایه اپتیمای هیبرید رونمایی کرد که حتی از سانروف و صفحه نمایش نیز بی‌بهره بود. البته به گفته مسئولان این شرکت، نسخه فول‌آپشن این سدان برقی بنزینی در ایران عرضه خواهدشد. چراکه 2 رقیب دیگرش از نظر سطح تجهیزات جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارند و اپتیما باید در مقابل آنها حرفی برای گفتن داشته باشد.

کیا اپتیما هیبرید

تفاوت های ظاهری کیا اپتیما هیبرید

اپتیما هیبرید در ظاهر تفاوت‌هایی با نسخه بنزینی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری اپتیمای هیبرید می‌توان به سپر متفاوت جلو با هواکش‌های منحصربه‌فرد، جلوپنجره یک‌تکه براق با نام انحصاری اکتیوایر فلپ، نشان اکو هیبرید با زمینه آبی روی گلگیرهای جلو، سپر متفاوت عقب با فرمی متفاوت، شبرنگ‌های عمودی و دیفیوزر متفاوت که خروجی اگزوز از روی آن حذف شده و در نهایت طرح متفاوت رینگ‌ها با نسخه بنزینی اشاره کرد.

کیا اپتیما هیبرید یکی از آیرودینامیک‌ترین سدان‌ها در سگمنت خود به‌شمار می‌رود. داخل کابین اما تغییر خاصی نسبت به نسخه بنزینی صورت نگرفته و تنها به تغییر نشان‌گر دور موتور مطابق با خودروهای هیبریدی، اضافه‌شدن چنددکمه برای تنظیم قوای محرکه و شارژر بی‌سیم موبایل بسنده شده است. هم‌چنین سیستم کمکی پارک به‌صورت عمودی و افقی نیز در نسخه‌های فول‌آپشن جلب‌توجه می‌کند.

کیا اپتیما هیبرید

مشخصات فنی کیا اپتیما هیبرید

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اپتیمای هیبرید از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با سوناتای هیبرید ندارد. بخش بنزینی تولیدکننده نیروی محرکه اپتیما را یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری با تکنولوژی GDI تشکیل می‌دهد که می‌تواند 154 اسب‌بخار قدرت تولید کند. هم‌چنین یک موتور برقی متشکل از باتری‌های لیتیوم پلیمری با ظرفیت 1.62 کیلووات در قسمت عقب تعبیه‌شده که توسط پیشرانه بنزینی شارژ می‌شود. این موتور برقی 38 کیلووات قدرت تولید می‌کند و هنگام شارژ بودن، در سرعت‌های پایین، در حالت توقف و دنده عقب فعال می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، کیا اپتیمای هیبرید تنها 4.7 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند و از این نظر می‌تواند عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین سدان‌های بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دهد. اپتیمای هیبرید قرار بود در سال 96 در بازار خودرو ایران عرضه شود، اما خبری از حضورش نشد. همان طور که پیشتر گفتیم نامش در میان خودروهای مجاز برای ثبت سفارش در سال 97 آمده و بعید نیست پایش به ایران باز شود.

کیا اپتیما هیبرید

پیشنهاد جوان خودرو

بر اساس قانون جدید، خودورهای هیبرید با حجم موتور درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی 1500سی‌سی و کمتر با ورودی مصوبه 5 درصدی، حجم موتور پیستوتی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی 1501 سی‌سی تا کمتر از 2 هزار سی‌سی و 2001 سی‌سی و 2500 سی‌سی هر کدام 25 درصد حقوق ورودی مصوب دارد. هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید با بهره بردن از موتور دورن سوزی 2 لیتری، با تعرفه 5 درصدی وارد کشور می شوند و در صورت مدیریت مناسب قیمت توسط شرکت های وارد کننده، می توانند مزیت رقابتی نسبت به سایر خودروهای وارداتی داشته باشند و بیش از پیش خریداران را به استفاده از خودروهای پاک تشویق کنند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

تعرفه واردات خودروهای هیبرید به 5 درصد می رسد/ واردات خودرو تحریم نشده است

مصوبه کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید ابلاغ شد

اندر احوالات تعرفه خودروهای هیبرید / امتیازاتی که در کشورهای خارجی برای خودروهای پاک در نظر گرفته می شود

آیا خرید خودروهای هیبریدی در ایران عاقلانه است؟

آزمایش فنی میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی برقی در پیست + عکس

بازار چشم به راه کوچولوی پاک تویوتا/ بررسی تویوتا یاریس هیبرید 2018

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

آسمان آبی با کیا اپتیما هیبرید

تست فنی تویوتا کمری هیبرید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی