پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی

کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو / شورای رقابت کجاست؟

با افزایش قیمت ارز توازن اکثر بازارها بر هم خورد  بیش از پیش بازار خودرو دستخوش تغییرات اساسی شد بطوریکه قیمت ها تا 75 درصد افزایش را تجربه کردند و این در حالی است که برای برون رفت از این برهه راهکارهای زیادی پیشنهاد شده لیکن اما و اگرهای قیمت گذاری خودرو  پیچیده تر از […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

با افزایش قیمت ارز توازن اکثر بازارها بر هم خورد  بیش از پیش بازار خودرو دستخوش تغییرات اساسی شد بطوریکه قیمت ها تا 75 درصد افزایش را تجربه کردند و این در حالی است که برای برون رفت از این برهه راهکارهای زیادی پیشنهاد شده لیکن اما و اگرهای قیمت گذاری خودرو  پیچیده تر از این حرف هاست.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

از اواخر فروردین امسال شرایط اقتصادی کشور تناسب خود را از دست داد و خروج آمریکا از برجام،افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم و بسیاری از اتفاقات دیگر منجر شد تا وضعیت کلی اقتصاد وخیم شود.

با افزایش قیمت ارز حرکت به سمت بازارخودرو افزایش یافت و برخی برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو گرفتند واین در حالی است که خودروسازان بدلیل عدم تامین قطعه و مشکلاتی دیگر نتوانستند خودرو مورد نیاز بازار را تامین کنند و بطور اتوماتیک کفه تقاضا بر عرضه در بازار خودرو سنگینی کرد و در چنین حالتی طبیعی ترین اتفاق ممکن بالارفتن افسارگسیخته قیمت هاست.

با اینکه نهادهای متولی کنترل بازار و قیمت گذاری مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و شورای رقابت حضور دارند اما در چنین شرایطی عملا کنترل قیمت بازار کار دشواری است و جولان دلالان به بالاترین سطح خود می رسد.

واقیعت این است که صنعت خودرو مانند همه صنایع دیگر دارای یک زنجیره متصل است و بطور کلی اقتصاد این گونه است و متغییرها بر روی هم تاثیرگذارند. در صنعت خودرو،تامین قطعه،تولید خودرو،قیمت گذاری،سامانه ثبت سفارش خودرو و بسیاری از مقولات دیگر نقشی اساسی دارند و اگر خللی در هر یک بوجود بیاید سایر موضوعات را تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه در شرایط فعلی کل زنجیره خودرو دارای چالش های فراوان است.

اما در این شرایط راهکار های مختلفی ارائه شد. اینکه برای کنترل بازار ارز دولت بازار ثانویه را به راه انداخته به نظر همه کارشناسان درست و مناسب بود و به تدریج کاهش قیمت خودرو را در پی خواهد داشت. اما وظیفه نهادهایی مانند شورای رقابت چه می شود؟ چیزی که ما تا به حال شاهد بودیم این بوده که هر سال خودروسازان با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید تقاضای افزایش قیمت خودرو را درخواست می کنند و شورای رقایت با نرخی کمتر با این افزایش قیمت موافقت می کند و عملا تاثیر چندانی ندارد حتی برخی کارشناسان معتقدند با حذف شورای رقابت و آزادسازی قیمت ها وضعیت بازار خودرو بهتر شده و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار به طور محسوسی کاهش می یابد.

نویسنده: هادی سیانکی

قیمت خودروهای داخلی غیر واقعی است/ کاهش قیمت ارز باعث افت قیمت خودرو می شود

موتور افزایش قیمت خودروهای وارداتی دوباره روشن شد

رکود سنگین بازار باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی شد

قیمت خودروهای وارداتی بعد از اعلام ممنوعیت واردات / رکود و گرانی ارمغان قانون جدید!

حباب قیمت خودرو در حال ترکیدن است/ متقاضیان خرید خودرو عجله نکنند

شورای رقابت دستور افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون را صادر کرد

پرواز قیمت خودروهای داخلی / معرفی خودروهای پرچمدار اختلاف قیمت

جدیدترین قیمت خودرو های تولید داخل در بازار

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی