پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو-گمرک

آیا خودروهای وارداتی بار دیگر گران می شوند؟/ اعلام روش دریافت مابه التفاوت نرخ ارز از سوی گمرک

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است از 16 مرداد، بابت ارز کالاهایی که به صورت بانکی یا در سامانه نیما تامین شده و ترخیص آنها انجام نشده است، مابه التفاوت نرخ ارزی دریافت کند. از این رو واردکنندگان با رویه بانکی مکلفند برای دریافت تاییدیه و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز به سازمان حمایت […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است از 16 مرداد، بابت ارز کالاهایی که به صورت بانکی یا در سامانه نیما تامین شده و ترخیص آنها انجام نشده است، مابه التفاوت نرخ ارزی دریافت کند. از این رو واردکنندگان با رویه بانکی مکلفند برای دریافت تاییدیه و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه کنند.

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت که سیاستگذار و متولی اصلی مقررات و بخشنامه های مرتبط با تجارت خارجی کشور است، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است از 16 مرداد، بابت ارز کالاهایی که به صورت بانکی یا در سامانه نیما تامین شده و ترخیص آنها انجام نشده است، مابه التفاوت ارزی دریافت کند.

بر این اساس همه کالاها بجز کالاهای فهرست گروه یک شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی علاوه بر دریافت مابه التفاوت «نرخ ارز زمان پرداخت» و‌ «نرخ ارز در بازار در زمان ترخیص» و با رعایت سایر ضوابط نسبت به صدور مجوز ترخیص به گمرک اقدام کند.

مطابق این بند کالاهایی شامل خودرو که در گذشته ثبت سفارش شده و با ارز دولتی وارد گمرک شده اند نیز باید برای ترخیص مابه التفاوت نرخ ارز را بپردازند و لذا با توجه به اینکه خودرو ها در ماه های گذشته توسط  بسیاری از شرکت های وارد کننده پیش فروش شده اند حالا  با توجه به الزام پرداخت مابه التفاوت ارز توسط آنها آیا شرکت ها نیز این هزینه را از مشتری طلب و خواهان پرداخت مبلغ بیشتری خواهند شد یا خیر؟

در صورتی که این رقم از سوی شرکت های واردکننده پرداخت  و در نهایت از مشتری اخذ شود لذا می توان انتظار داشت که باید منتظر افزایش بیشتر قیمت در بازار خودروهای وارداتی باشیم.

بر اساس بخشنامه جدید در مورد ترخیص کالا نیز باید سازمان حمایت از مصرف کننده تاییده لازم را داده تا خودرو و یا کالای وارداتی امکان ترخیص را داشته باشند که در این مورد نیز جا دارد تا این سازمان هر چه سریعتر ساز و کار های قانونی این کار را فراهم کرده تا اگر بناست تا کالایی ترخیص و به بازار عرضه شود این کار مشمول زمان نشده و کالا ها هر چه سریعتر وارد بازار شوند.

منبع: عصر ایران

با ممنوعیت واردات خودرو ،تکلیف افرادی که خودرو پیش خرید کرده اند چیست؟/ هشدار پلیس به خریداران خودروهای وارداتی

گفت و گو با 2 کارشناس صنعت خودرو با موضوع (( ممنوعیت واردات خودرو ))

 

کاهش چشمگیر واردات خودرو در 2 ماهه نخست امسال

جزییات جدید ترخیص خودروهای وارداتی

افت محسوس واردات خودرو سواری نسبت به سال گذشته

۱۹۰۰ خودروی وارداتی قاچاق در بنادر بوشهر و گناوه کشف شد

صدرنشینی قطعات خودرو در فهرست کالاهای وارداتی

واردات بیش از 10 هزار خودرو سواری در 4 ماهه نخست سال جاری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی