پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه ماشین-خودروهای وارداتی

با ممنوعیت واردات خودرو ،تکلیف افرادی که خودرو پیش خرید کرده اند چیست؟/ هشدار پلیس به خریداران خودروهای وارداتی

با ممنوعیت واردات خودرو و انتشار اخبار مربوط به آن، برای افرادی که خودرو پیش خرید کرده اند و هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته اند این نگرانی پیش آمده که تکلیف پول و خودروشان چه می شود؟ وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۴ تیر ۱۳۹۷

با ممنوعیت واردات خودرو و انتشار اخبار مربوط به آن، برای افرادی که خودرو پیش خرید کرده اند و هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته اند این نگرانی پیش آمده که تکلیف پول و خودروشان چه می شود؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه وارداتی قرار دارد.

ممنوع شدن واردات خودرو در حالی است که “پیش‌فروش” یکی از روش‌های عرضه رایج و پرطرفدار خودرو در ایران است بنابراین می‌توان حدس زد که در حال حاضر شرکت‌های واردکننده خودرو تعداد قابل توجهی خودرو را پیش‌فروش کرده و تمام پول یا پیش‌پرداخت آن‌را از خریداران دریافت کرده‌اند. در این شرایط این پرسش مطرح است که تکلیف خریداران این خودروها چیست؟.

البته اگرچه واردات خودرو از روز گذشته ممنوع شده اما مطمئنا شرکت‌های واردکننده خودرو علاوه بر خودروهایی که در انبارها دارند تعدادی خودرو نیز در مرحله واردات و ترخیص از گمرک دارند و قاعدتا باید با استفاده از این خودروها، تعهدات خود را پوشش داده و خودروهای فروخته شده را به خریداران تحویل دهند.

همچنین در مواردی که شرکت واردکننده خودرو دیگر خودرویی برای تحویل به خریداران ندارد، باید براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، پول دریافتی از مشتری را به اضافه سود مشارکت آن ظرف حداکثر ۲۰ روز به مشتریان بازگردند.

در این زمینه با توجه به سوابق بدحسابی شرکت‌های واردکننده خودرو و مواردی که در زمینه تاخیر در تحویل خودرو یا پرداخت پول مشتریان از سوی شرکت‌های واردکننده خودرو وجود دارد، بهتر است که نهادهای نظارتی به‌ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شده و با بررسی قراردادهای فروش واردکنندگان خودرو و همچنین کنترل موجودی انبار این شرکت‌ها، مراقبت کنند که شرکت‌های واردکننده خودرو به جای تحویل خودروهای موجود در انبار به مشتریان، آنها را با نرخ‌های آن‌چنانی در بازار آزاد عرضه نکنند.

دولت با تصمیمی نادرست واردات خودرو را ممنوع کرده و باعث ضرر و زیان تعداد زیادی شرکت و غعالان این حوزه و مشتریان شده است. اما در چنین شرایطی باید مراقبت کند که تا دانه آخر خودروهای موجود در انبار شرکت‌های واردکننده خودرو به خریداران تحویل داده شود و در مواردی که موجودی انبارها به اتمام رسیده و احیانا خریدارانی مانده‌اند که دیگر خودرویی برای تحویل به آنها وجود ندارد، پول پرداختی آنها به اضافه سود مشارکت متعلقه در اسرع وقت به آنها بازپس داده شود.

هشدار پلیس در مورد پرداخت هرگونه پول به شرکت‌های عرضه کننده خودروهای وارداتی:

سرهنگ حمیدرضا یاراحمدی، با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت ورود هرگونه خودروی خارجی و عدم اختصاص ارز به واردات آن به شهروندان توصیه کرد که از پرداخت پول به شرکت‌هایی که همچنان مدعی واردات خودرو هستند، جدا خودداری کنند.

یاراحمدی اضافه کرد: بررسی‌های به عمل آمده در بازار کنونی خودروی کشور به ویژه در کلانشهر تهران حکایت از آن دارد که برخی شرکت‌های فعال در زمینه واردات خودرو همچنان به ثبت نام غیرقانونی سفارش از شهروندان برای خرید خودرو ادامه می‌دهند که با توجه به مصوبه اخیر دولت در خصوص ممنوعیت واردات خودرو و عدم اختصاص ارز به این موضوع ، قطعا انجام تعهدات مبنی بر تحویل خودرو برای این گروه از شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: این موضوع در حالی است که عمده ثبت سفارش‌های اخیر برای فروش خودرو، از سوی آن دسته از شرکت‌ها در حال انجام و پیگیری است که فاقد هرگونه مجوز قانونی و لازم از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای فعالیت قانونی در زمینه واردات خودرو هستند.

یاراحمدی ثبت سفارش برای واردات خودرو را در حال حاضر غیرقانونی برشمرد و گفت: این اقدامات به احتمال زیاد منجر به کلاهبرداری خواهد شد.

بروزرسانی:

واردات خودرو در نیمه نخست 97 چگونه انجام شد؟

واردات خودرو همچنان ممنوع است

آیا خودروهای وارداتی بار دیگر گران می شوند؟/ اعلام روش دریافت مابه التفاوت نرخ ارز از سوی گمرک

 

بستن درهای کشور به روی خودروهای وارداتی چه عواقبی دارد؟

واردات خودرو به کشور ممنوع شد! / ثبت سفارش هایی که تامین ارزی نشده باشند فاقد اعتبارند

از دسته بندی های جدید، بوی ممنوعیت واردات خودرو به مشام می رسد/ تلاطم بازار خودرو در پی ممنوعیت واردات

مسئول گرانی خودرو کیست؟/ بیانیه انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص اتفاقات اخیر بازار خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی