پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاتا نانو

تاتا نانو ، ارزان ترین خودروي جهان

برخی معتقدند که ، زمانی که پرايد حدود 7 میلیون تومان عرضه می شد قیمت تمام شده این خودرو 3.5 میلیون تومان بود. مدیر عامل سابق سایپا هم در آن سال ها قیمت تمام شده پراید را حدود 4.5 میلیون تومان اعلام کرده بود .  با این محاسبات  این خودرو باید امسال 12.5 میلیون تومان […]

javankhodro
شنبه - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

برخی معتقدند که ، زمانی که پرايد حدود 7 میلیون تومان عرضه می شد قیمت تمام شده این خودرو 3.5 میلیون تومان بود. مدیر عامل سابق سایپا هم در آن سال ها قیمت تمام شده پراید را حدود 4.5 میلیون تومان اعلام کرده بود .  با این محاسبات  این خودرو باید امسال 12.5 میلیون تومان برای تولید کننده تمام شود . اما آیا می توان ارزان تر از پراید را هم در ایران تولید کرد.

تاتا نانو با قیمت 2500 دلار یعنی حدود 8میلیون تومان است  که قیمت این خودرو مي تواند از پراید هم کمتر باشد. اگر اين خودرو وارد ايران شود حدود 14 ميليون قيمت آن خواهد شد اما اگر اين مدل در ايران توليد شود قيمت اين خودرو حدود 9 ميليون تومان خواهد شد که با اين مبلغ خيلي از قشر متوسط پايين جامعه مي توانند صاحب خودروي صفر شوند.

نانو در زبان گجراتی یعنی زبان مدیران گروه تاتا به معنای کوچک است.تاتا نانو، توسط شرکت هندی تاتا موتورز و بیشتر برای بازار هند ساخته می‌شود.تاتاموتور بزرگترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی  تاتا، از پارسیان هند بنیان نهاده شد.تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خریداری کرد و پس از آن هم با جنرال موتورز آمریکا برای خرید هامر وارد مذاکره شده که البته در نهایت هامر به شرکت دیگری فروخته شد.

این خودرو بسیار کم مصرف است به گونه‌ای که در بزرگراه‌ها با یک لیتر ۲۶ کیلومتر و در داخل شهر با یک لیتر ۲۲ کیلومتر راه می‌پیماید. موتور تاتا نانو دو سیلندر است و با حجم 630 سی سی که کمتر از نصف حجم موتور خودرو پراید است حدود 40 اسب بخار قدرت تولید می کند این در حالی است که موتور 1300 سی سی پراید حدود 60 اسب بخار قدرت تولید می کند.

تاتا نانو

طول تاتا نانو 3 متر است در حالی که پراید حدود 4 متر طول دارد عرض تاتا نانو 1.5 و ارتفاع آن 1.6متر است .در حالی که پراید 1.6 متر عرض و 1.5 متر ارتفاع دارد . با این اعداد مشخص ست که تاتا نانو از نظر اندازه از پراید کوچکتر و هم اندازه رنو 5 است . وزن پراید 870 کیلوگرم و وزن تاتا نانو 600 کیلوگرم است . با این وزن بنظر می رسد قدرت کشش پراید و تاتا نانو چندان تفاوتی با هم نداشته باشند .

تاتا نانو ، خودرو بسیار ارزان قیمتی است و در ساخت تزئینات داخلی آن از مواد و پلاستیک ارزان قیمت استفاده شده است . از نظر ایمنی وضعیت بهتری نسبت به خودرو پراید و همچنین خودرو ام وی ام 110 دارد . این خودرو تست ایمنی را در انگلستان پاس کرده است .اگر این خودرو در ایران تولید شود بسیاری از مشتریان به جای خرید پراید یا ام وی ام 110 به سمت خرید این خودرو حرکت کنند

در چند سال گذشته برخی زمزمه ها از مذاکراتی بین خودرو سازان ایرانی و تاتا موتورز برای تولید یا فروش این خودرو در ایران شنیده شده است که تا کنون خبر قطعی از این موضوع منتشر نشده است.ممکن است با توجه به افزایش مبادلات سیاسی اقتصادی ایران پس از رفع تحریم ها ، شرکت های خودرو ساز ایرانی به سمت همکاری با تاتا موتورز هند برای تولید خودرو های ارزان تمایل پیدا کنند .

البته در فضای موجود شرکت های ایرانی بیشتر تمایل دارند با شرکت های اروپایی، ژاپنی و کره ای همکاری کنند ولی این شرکت ها ارزان ترین خودرو هایشان بالای 7 هزار دلار قیمت تمام شده دارد .

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • میلاد سپهرکیا | 15/08/1395 در 23:53

    این ماشین هندی نانو را من دو روز پیش در اصفهان دیدم ولی میخوام بدونم ازکجا میشه خرید شماره ای ادرسی از نمایندگی یا جایی که این محصول را میفروشند دارید به من بدهید با تشکر

کیوسک مطبوعاتی