پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید خودرو

چرخه تولید خودرو به حالت طبیعی باز می گردد؟

حدود یک ماه از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران می گذرد ، خودروسازان معتقدند بخشی از تولید به‌ دلیل کسری قطعه، انبار شده و امکان عرضه به بازار ندارند. در حال حاضر طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی فعالان صنعت خودرو، حدود 70 هزار محصول به‌دلیل کسری قطعه، در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند و […]

هادی سیانکی
شنبه - ۱۰ شهریور ۱۳۹۷

حدود یک ماه از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران می گذرد ، خودروسازان معتقدند بخشی از تولید به‌ دلیل کسری قطعه، انبار شده و امکان عرضه به بازار ندارند.

در حال حاضر طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی فعالان صنعت خودرو، حدود 70 هزار محصول به‌دلیل کسری قطعه، در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند و طبعا امکان تجاری شدن آنها نیست. در این شرایط، این پرسش مطرح می‌شود که دلیل کسری قطعات، به تحریم‌های خارجی برمی‌گردد یا پای مسائل دیگری در میان است. در پاسخ به این پرسش، برخی فعالان صنعت خودرو تاکید می‌کنند ریشه اصلی کسری قطعات، در تحریم‌های داخلی است نه خارجی. آنها البته تاکید می‌کنند که تحریم‌های خارجی نیز در چالش به وجود آمده، سهم دارند، اما نقش آنها در آینده نزدیک پررنگ‌تر خواهد شد. به گفته فعالان خودروسازی، در حال حاضر حجم زیادی از قطعات وارداتی موردنیاز خودروسازان، در گمرک مانده و به کندی ترخیص می‌شوند و این موضوع سبب شده بخشی از محصولات به‌صورت ناقص تولید و انبار شوند.

دلیل این کندی تولید خودرو  اما بیشتر به مسائل ارزی مربوط می‌شود و این در شرایطی است که هیئت دولت به‌ تازگی با اصلاح قانون، راه را برای ترخیص هرچه سریع‌تر قطعات موردنظر باز کرد. تا پیش از این قرار بود قطعه‌ سازان و خودروسازانی که با استفاده از ارز رسمی اقدام به واردات کرده‌اند، مابه‌التفاوت آن با ارز آزاد را پرداخت و آنگاه مجاز به ترخیص کالای خود شوند. این موضوع اعتراضات فراوانی را به‌دنبال داشت و در نهایت دولت تصمیم گرفت قطعات موردنیاز صنعت خودرو و مواد اولیه قطعه‌سازان را از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی، معاف کند. با توجه به برداشته شدن این مانع بزرگ (مابه‌التفاوت ارزی)، پیش‌بینی می‌شود روند ترخیص قطعات و مواد اولیه موردنیاز زنجیره خودروسازی کشور، با سرعت بیشتری انجام شود. با این حساب و ازآنجاکه به گفته فعالان صنعت خودرو، مشکل اصلی در تولید ناقص خودروها، رسوب قطعات در گمرک است، طبعا باید روند کامل‌سازی محصولات با سرعت بیشتری انجام شود.

منبع: دنیای اقتصاد

همکاری ایدرو با یک شرکت استرالیایی برای تولید خودرو و موتور سیکلت برقی

خط و نشان استاندارد برای خودروسازان ؛ توقف تولید خودروهای نا ایمن از ابتدای دی ماه

جزئیات بسته حمایت از تولید خودرو

نگاهی به دلایل کاهش تولید خودرو در کشور/ وقتی قطعه به اندازه کافی نداریم!

چرخ تولید خودرو پنچر شد!/ واردات مواد اولیه مشکل جدید صنعت قطعه سازی

اندر احوالات تولید خودروهای تجاری/ غول تحریم مانع رشد تولید خودرو در نیمه دوم سال خواهد شد؟

ماشین تولید خودرو مسیرش را به سمت سرازیری کج کرد/ کاهش 19.6 درصدی تولید خودرو در خرداد 97

12 درصد بازار خودرو در چنگ چینی ها / رشد 17 درصدی تولید خودرو در سال گذشته

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی