احتمال از دست رفتن بازارهای صادراتی برای تایرسازان ایرانی

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به دستورالعمل جدید گمرک که در 14 شهریور ماه ابلاغ شده، تاکید کرد: این تصمیم مشکلات بسیاری برای تایرسازان ایجاد خواهد کرد و با این رویه صادرات تایر به دیگر کشورها مختل خواهد شد و احتمال از دست رفتن بازارهای صادراتی موجود که سال‌ها برای ایجاد آنها تلاش شده است نیز وجود دارد.

احتمال پایان صادرات تایرهای ایرانی به بازارهای جهانی قوت گرفت. خبری بد برای صنعت تایر ایران که این روزها چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی آینده روشنی را پیش روی خود نمی‌بیند.

کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری از 40 به 5درصد اگرچه شوک بزرگی برایصنعت تایر بود تا رقبای خارجی را در کنار خود ببیند اما تصمیم جدید معاون ارزی بانک‌مرکزی که براساس مصوبات جلسه‌سوم مردادماه ستاد اقتصادی دولت گرفته‌شده است بازهم تولیدکنندگان تایرهای ایرانی را در شوکی بزرگ فرو برد. دکتر محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از دستورالعمل جدید گمرک خبر داد که بر اساس آن باید صادرات تایر به بازارهای جهانی را به فراموشی سپرد.

براساس دستورالعمل جدید گمرک که چهاردهم شهریورماه ابلاغ‌شده است صادرکنندگان ایرانی متعهد می‌شوند ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی را حداکثر در مدت دوماه به ایران انتقال دهند. این جدا از تعهدی است که صادرکنندگان باید برای فروش ارز حاصل از صادرات بدهند.

گزارش خودرو

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با تاکید بر اینکه این تصمیم مشکلات بسیاری برای تایرسازان ایجاد خواهد کرد گفت: خریداران خارجی تایر ایرانی، ‌غالبا خریدهای خود را به‌صورت اعتباری انجام می‌دهند و ارزش کالای خریداری‌شده را در قالب قراردادهای 4 تا 5 ماهه پرداخت می‌کنند.

با این رویه صادرات تایر به دیگر کشورها مختل خواهد شد و احتمال از دست رفتن بازارهای صادراتی موجود که سال‌ها برای ایجاد آنها تلاش شده است نیز وجود دارد. وی این اقدام دولت را به زیان صنعت تایر کشور دانست و اظهار امیدواری کرد، بانک‌مرکزی با بازنگری در این تصمیم باعث از بین رفتن بازار تایرهای ایرانی در خارج از کشور نشود.

البته درحال‌حاضر صادرات تایرهای باری-اتوبوسی به کشورهای دیگر ممنوع شده  و تنها امکان صادرات لاستیک‌های رادیال سواری و کشاورزی به خریداران خارجی وجود دارد، که با تصمیم فوق احتمال حذف بازارهای صادراتی صنعت تایر قوت می‌گیرد.

با تصمیم وزارت صنعت، ثبت نمایندگی و واردات تایرهای چینی آزاد شد

موافقت دولت با کاهش سود بازرگانی لاستیک برای خودروهای سواری

کمبود 100 هزار حلقه لاستیک در ناوگان حمل و نقل جاده ای/ عدم همکاری وزارت صنعت برای رفع این مشکل

لاستیک های غیراستاندارد ارزان تهدیدی برای جان انسان ها!

مواد اولیه تایر سازی مشمول ارز دولتی شد

افزایش تعرفه واردات تایر / آیا واردات تایرهای سایز 16 اینچ به پایین ممنوع می شود؟

روزهای خوش برای تایر سازان ایرانی در راه است؟

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!