احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو در آینده ای نزدیک

پیش تر نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طی اظهار نظری گفته بود، مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات خودرو توجیه علمی ندارد و باید این مصوبه اصلاح شود. حالا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مخالفت نمایندگان با مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو گفته: با بررسی مجدد این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به احتمال قریب به یقین ممنوعیت واردات خودرو در آینده نزدیک لغو می شود. همه این اظهار نظرها در حالی است که همچنان واردکنندگان خودرو بلاتکلیف هستند و فارغ از لغو ممنوعیت واردات خودرو، علی رغم موافقت دولت با ترخیص برخشی از خودروهای در گمرک مانده، هنوز نتیجه ای در این باره حاصل نشده و همچنان این خودروها در گمرک خاک می خورند و بازار خودروهای وارداتی نیز همچنان رنگ رکود و بلاتکلیفی دارد.

داریوش اسماعیلی اظهار کرد: پس از مخالفتی که مجلس با مسکوت ماندن شش ماهه طرح ساماندهی بازار خودرو داشت، این طرح مجددا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه احتمال زیادی دارد ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود و تعرفه های واردات تغییر کند، گفت: در طرح ساماندهی بازار خودرو آمده که اصلا نباید ممنوعیت واردات داشته باشیم و ممکن است تعرفه ها بالا و پایین شود، ولی چیزی به نام ممنوعیت معنی ندارد.

اسماعیلی با اشاره به مشکلات ناشی از ممنوعیت واردات خودرو عنوان کرد: ممنوعیت واردات، بازار داخلی را انحصاری کرده و تولیدکننگان به هر قیمتی که می خواهند محصولات خود را عرضه می کنند. ضمن اینکه اتومبیل های خارجی که در داخل وجود دارد، به شکل سرسام آوری گران شده و عملا فشار روی مردم افزایش یافته است.

نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس با تاکید بر اینکه در بررسی مجدد طرح ساماندهی بازار خودرو تغییرات و اصلاحاتی در آن اعمال خواهد شد، گفت: به طور حتم این طرح تصحیح و تکمیل می شود که اصلاحات به خصوص در بحث های کیفیت خودروهای تولید داخل و تحقیق و توسعه (R&D ) در صنعت خودروسازی بیشتر خواهد بود.

اسماعیلی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که چند ماه پیش کمیسیون صنایع تصمیم به مسکوت گذاشتن طرح ساماندهی بازار خودرو گرفت، این بود که بسیاری از مواردی که در ارتباط با صنعت خودرو لازم و ضروری است، در آن دیده نشده بود و بنابراین باید در بررسی مجدد، اصلاحات لازم انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان عنوان کرد: متاسفانه هنوز یک پراید 1800 دلار و یک پژو 2700 دلار ارزبری دارد که این موارد اصلا قابل قبول نیست و این سوال را به ذهن متبادر می کند که ما چرا نباید بتوانیم یک پراید یا پژو را بدون اتکا به واردات قطعات آن تولید کنیم؟

منبع: اقتصاد آنلاین

ممنوعیت واردات خودرو توجیه علمی ندارد / واردات براساس شرایط بازار مدیریت شود

بازداشت رئیس سازمان توسعه تجارت و 15 مدیر واردکننده خودرو!

بلاتکلیفی خودروهای واردشده با ارز دولتی

آیا بازار خودروهای وارداتی آرام می گیرد؟ ترخیص خودروهای در گمرک مانده در انتظار موافقت رئیس جمهور

سرانجام سونامی بیکاری و قیمت های غیرمنطقی در بازار خودرو به کجا می رسد؟

واردات 12 هزار خودرو در 5 ماهه نخست امسال/ واردات خودرو به یک سوم سال قبل رسید!

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!