پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یک بام و دو هوای اتوبوس های دودزا / مشکلات ناوگانی که همیشه فرسوده است

بانزدیک شدن به فصل سرما همواره بیم این می رود که آلودگی شهر تهران بیش از پیش شود و هر ساله علت آلودگی خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های آلاینده عنوان می شود. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ با پیگیری هایی و وضع قوانینی که برای موتورسیکلت ها انجام شد عملا بخش عمده ای […]

هادی سیانکی
دوشنبه - ۹ مهر ۱۳۹۷

بانزدیک شدن به فصل سرما همواره بیم این می رود که آلودگی شهر تهران بیش از پیش شود و هر ساله علت آلودگی خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های آلاینده عنوان می شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

با پیگیری هایی و وضع قوانینی که برای موتورسیکلت ها انجام شد عملا بخش عمده ای از نگرانی های آلایندگی تردد موتورسیکلت ها در تهران کاسته شده اما در هفت های گذشته اخباری مبنی آلایندگی 70 درصدی خودورهای دیزلی به گوش رسید و طی آن اقداماتی نیز انجام شد.

ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ناوگانی فرسوده است که عمر اکثر اتوبوس‌های آن به بیش از 8 سال می‌رسد. در حال حاضر 3500 دستگاه اتوبوس این ناوگان به دلیل فرسودگی باید از رده خارج شود ولی به دلیل عدم پرداخت سهم دولت این مهم انجام نشده است.

هر چند وقت یکبار 200 اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری می‌شود و به این ناوگان اضافه می شود و در حال حاضر 200 دستگاه اتوبوس در حال ترخیص از گمرک است و این در حالی است که تمامی این اتوبوس‌ها را شهرداری خریداری کرده و دولت از سال 90 به بعد اتوبوس‌های انگشت ‌شماری را به این ناوگان اضافه کرده است.

بر اساس قانون باید5/82 درصد از خرید اتوبوس را دولت و5/17 درصد دیگر را شهرداری پرداخت کند و از سوی دیگر دولت، شهرداری و شهروندان یک سوم از هزینه بلیط را باید تقبل کند.
الان هزار دستگاه اتوبوس فعال شهر تهران بیش از 12 سال قدمت دارد و 2500 دستگاه دیگر نیز برای 8،9 و 10 سال گذشته است و این دقیقا یعنی فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و اگر به اتوبوس ها تردد کامیون ها هم اضافه کنیم می توان گفت امسال هم مانند سال های گذشته آلایندگی زیادی توسط خودروها ایجاد می شود.

از طرفی شهرداری تهران با همکاری ستاد معاینه فنی و پلیس راهور با اقداماتی سعی در کنترل تردد خودروهای فرسوده کنند که طی آن مقرر شده تا خودروهایی که موفق به اخذ برگه معاینه فنی نشوند وارد تهران نشوند و به ازای هر روز تردد 50 هزار تومان جریمه شوند.

این در حالی است که با اعلام مسئولان بیش از 95 درصد اتوبوس ها تاکنون موفق به اخذ معاینه فنی شده اند و در واقع می توان گفت این طرح چندان هم در کاهش آلودگی تهران موثر نخواهد بود چرا که فقط 4 درصد اتوبوس ها فرسوده از ناوگان خارج خواهند شد.

نویسنده: هادی سیانکی

توقف 7 اتوبوس دودزا در تهران

96 درصد اتوبوس ها برگه معاینه فنی دریافت کردند

راه اندازی سرویس ویژه ((اتوبوس مدرسه)) با شروع مهر ماه + تمهیدات ویژه اتوبوسرانی برای سال تحصیلی

خروج 4 درصد از اتوبوس های فرسوده از سیستم حمل و نقل شهری

خرید اتوبوس دست دوم خارجی، دور باطل مدیریت شهری

جایگزینی 5 هزار اتوبوس جدید ، راه چاره کاهش آلودگی هوای تهران

چرا 55 دستگاه اتوبوس برقی در محوطه پایانه اتوبوسرانی خاک می خورد؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی