پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برتربن سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی (1

آتش زیر خاکستر / معرفی 20 سوپراسپرت برتر دهه 90 میلادی-بخش اول

وقتی صحبت از یک خودرو سوپر اسپرت و یا هایپر کارها می شود، شاید بسیاری اول به یاد بوگاتی ویرون یا لامبورگینی اونتادور می افتند. اما اگر یک فلش بک به دهه 90 میلادی بزنیم، با سوپراسپرت هایی مواجه می شویم که گرچه سنی از آنها گذشته، اما بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی را حریف […]

ارشیا
جمعه - ۱۳ خرداد ۱۴۰۱

وقتی صحبت از یک خودرو سوپر اسپرت و یا هایپر کارها می شود، شاید بسیاری اول به یاد بوگاتی ویرون یا لامبورگینی اونتادور می افتند. اما اگر یک فلش بک به دهه 90 میلادی بزنیم، با سوپراسپرت هایی مواجه می شویم که گرچه سنی از آنها گذشته، اما بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی را حریف هستند. در این نوشتار به معرفی 20 نمونه از بهترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی خواهیم پرداخت.

Jaguar XJ220

جگوار XJ220 یک سوپراسپرت 2 سرنشین است ساخته شده بین سال های 1992 تا 1994 است. نمونه کانسپت ساخته شده از این خودرو در ابتدا از موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل بهره می برد. اما در نمونه های ساخته شده از جگوار XJ220، از موتور 6 سیلندر تویین توربو با 542 اسب بخار قدرت و 644 نیوتن متر گشتاور و هم چنین دیفرانسیل عقب استفاده شد. این خودرو در زمان ساخت توانست به سرعتی بیش از 341 کیلومتر بر ساعت برسد که در آن زمان رکورد جدیدی در گینس ثبت کرد. به عقیده بسیاری نام XJ220 نمایانگر رسیدن به سرعت 220 مایل بر ساعت بود. جگوار تنها 275 نمونه از این خودرو تولید کرد که هر کدام 475 هزار پوند قیمت داشتند!.

Vector M12

وکتور M12 یک خودرو اسپرت ساخته شده توسط کمپانی وکتور، تحت نظارت کمپانی Megatech بود. این خودرو بین سال های 1994 تا 1995 توسط کمپانی وکتور ساخته شد. این کمپانی پس از ورشکستگی توسط مگاتک خریداری شد. مگاتک در آن زمان مالکیت لامبورگینی را هم بر عهده داشت. به همین دلیل بسیاری از مشخصات فنی وکتور M12 با لامبورگینی دیابلو یکسان بود. موتور 5.7 لیتری 12 سیلندر این خودرو 492 اسب بخار قدرت و 576 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. بدنه وکتور هم بر پایه لامبورگینی دیابلو ساخته شده بود و قابلیت رسیدن به سرعت 100 کیلومتر را از حالت سکون در 4.8 ثانیه داشت. سرعت نهایی هم به 304 کیلومتر بر ساعت می رسید.

Acura NSX

هوندا NSX، با نام آکورا NSX در آمریکا، نام خودروی اسپرت موتور عقب هوندا در سال 1990 بود. این خودرو از موتور 3 لیتری 6 سیلندر تنفس طبیعی بهره می برد و انتقال قدرت توسط دیفرانسیل عقب انجام می شد. در طراحی این خودرو از جنگنده F-16 الهام گیری شده بود و در آخرین مراحل ساخت، ایرتون سنا راننده افسانه ای فرمول یک با تیم هوندا همکاری کرده بود. هوندا NSX به عنوان اولین خودرو تولید انبوه با بدنه آلومینیومی شناخته می شود. در سال 1997 موتور 3 لیتری NSX با یک موتور 3.2 لیتری جایگزین شد و سرانجام تولید نسل اول این خودرو در سال 2005 به پایان رسید.

Bugatti EB110

بوگاتی EB110 سوپر اسپرت افسانه ای ساخته شده توسط شعبه ایتالیایی بوگاتی با نام  Bugatti Automobili S.p.A بود. این تنها خودرویی بود که توسط شعبه ایتالیایی ساخته شد. بوگاتی EB110 اولین بار در سال 1991 معرفی شد. این سوپراسپرت از موتور 12 سیلندر 3.5 لیتری با 4 توربوشارژ بهره می برد که در مجموع 552 اسب بخار قدرت تولید می کرد. در سال 1992 یک نمونه قدرتمند تر با نام EB110 SS هم معرفی شد که 592 اسب بخار قدرت تولید می کرد. این خودرو توانست ماکسیموم سرعتی بیش از 348 کیلومتر بر ساعت ثبت کند. هم چنین 0 تا 100 نمونه SS تنها در 3.2 ثانیه پر می شد. در سال 1994 مایکل شوماخر هم یک نمونه EB110 را خریداری کرد تا بر محبوبیت این خودرو افزوده شود. اما کمپانی بوگاتی در دهه 90 ورشکسته شد تا تولید این نمونه افسانه ای هم متوقف شود.

RUF CTR2

RUF CTR2 یک سوپراسپرت افسانه ای ساخته شده در سال 1995 است. این خودرو به صورت خارق العاده ای کمیاب است و در زمان خود به عنوان سریع ترین خودرو جهان شناخته می شد. این خودرو بر پایه پورشه 911 ساخته شده بود. موتور 3.6 لیتری تویین توربو RUF ورژن خیابانی از موتور خودرو مسابقه ای 962 بود که 520 اسب بخار قدرت و 685 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. تنها 16 نمونه از CTR2 و 12 نمونه از CTR2 اسپرت ساخته شد. بدنه این خودرو از جنس کولار ساخته شده بود و تنها 1358 کیلوگرم وزن داشت. RUF CTR2 قادر بود تنها در مدت زمان 3.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 111 کیلومتر بر ساعت برسد!. سرعت نهایی این خودرو هم به صورت خارق العاده ای بیش از 350 کیلومتر بر ساعت بود که این خودرو را در آن سال به سریع ترین سوپراسپرت جهان تبدیل می کرد.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – قسمت آخر

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش چهارم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش سوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش دوم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی