پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی (16)

آتش زیر خاکستر!/ معرفی 20 سوپر اسپرت برتر دهه 90 میلادی-بخش دوم

وقتی صحبت از یک خودرو سوپر اسپرت و یا هایپر کارها می شود، شاید بسیاری اول به یاد بوگاتی ویرون یا لامبورگینی اونتادور می افتند. اما اگر یک فلش بک به دهه 90 میلادی بزنیم، با سوپراسپرت هایی مواجه می شویم که گرچه سنی از آنها گذشته، اما بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی را حریف […]

ارشیا
جمعه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

وقتی صحبت از یک خودرو سوپر اسپرت و یا هایپر کارها می شود، شاید بسیاری اول به یاد بوگاتی ویرون یا لامبورگینی اونتادور می افتند. اما اگر یک فلش بک به دهه 90 میلادی بزنیم، با سوپراسپرت هایی مواجه می شویم که گرچه سنی از آنها گذشته، اما بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی را حریف هستند. در این نوشتار به معرفی 20 نمونه از بهترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی خواهیم پرداخت.

داج وایپر

کمپانی داج برای اولین بار در سال 1989 کانسپتی از وایپر را در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی معرفی کرد. بازخورد ها به قدری مثبت بودند که سر مهندس تیم ساخت وایپر یعنی  Roy Sjoberg، به فکر ساخت این خودرو در تیراژ بالا افتاد. داج وایپر یک خودرو اسپرت دو نفره بود که اولین بار در سال 1991 به عنوان خودروی Saftey Car در مسابقات ایندی 500، در دیدگاه عموم ظاهر شد. تنها یک سال بعد اولین نمونه ها وارد بازار شدند. نسل اول داج وایپر از موتور 10 سیلندر 8 لیتری که با همکاری لامبورگینی ساخته شده بود، بهره می برد. این موتور 400 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. 0 تا 100 این خودرو هم تنها در 4.2 ثانیه پر می شد.

برترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی (11)

اما نسل اول وایپر را به دلیل فقدان استفاده از سیستم هایی همچون تهویه هوا، ترمز ABS و ایربگ، نمی توان نسبت به نسل دوم موفق دانست . با شروع تولید نسل دوم وایپر در سال 1996، نمونه GTS که به تازگی معرفی شده بود از سیستم تهویه هوا و ایربگ دارا بود و این بار 450 اسب بخار قدرت و 664 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. کاهش وزن نسبت به نسل قبل هم این خودرو را به یک سوپراسپرت تمام عیار تبدیل کرده بود. تولید نسل دوم تا سال 2002 ادامه داشت.

 

Ferrari 512 TR / F512 M

فراری 512 برای اولین بار در سال 1984 به عنوان یک خودرو اسپرت موتور عقب-دیفرانسیل عقب معرفی شد. اما بعدا در دهه 90 دو نمونه قدرتمند دیگر از این خودرو با نام های 512 TR و 512 M معرفی شدند. فراری 512 TR معروف به تستاروسا در سال 1994 معرفی شد. نام این خودرو به منظور گرامیداشت خودرو افسانه ای 250 تستاروسا انتخاب شده بود این خودرو از موتور تخت 12 سیلندر با حجم 4.9 لیتر بهره می برد که در مجموع 428 اسب بخار قدرت و 491 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. 0 تا 100 این خودرو تنها در زمان 4.8 ثانیه طی می شد و ماکسیموم سرعت به بیش از 313 کیلومتر بر ساعت می رسید.

برترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی (25)

این خودرو در آمریکا با قیمت 212,160 دلار به فروش می رسید. پس از آن در سال 1996 نمونه 512 M معرفی شد که آخرین محصول خانواده تستا روسا بود. از این خودرو تنها 501 نمونه تولید شد. قدرت نمونه 512 M به 440 اسب بخار و گشتاور به 500 نیوتن متر رسیده بود. پس از آن نمونه تستاروسا با خودرو مارنلو جایگزین شد که یک خودروی دیفرانسیل عقب-موتور جلو بود.

 

نیسان GT1 R390

بدون شک کمیاب ترین خودرو لیست، نیسان R390 خواهد بود. این خودرو نمونه شهری از خودرو مسابقه ای R390 GT1 بود که برای مسابقه لمانز ساخته شده بود. نمونه مسابقه ای این خودرو بیش از 641 اسب بخار قدرت تولید می کرد و از شاسی مونوکوک فیبرکربنی بهره می برد و کمپانی نیسان تنها و تنها یک نمونه از R390 را به صورت شهری ساخت که هم اکنون در موزه این کمپانی به سر می برد.

برترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی (19)

این خودرو از موتور 3.5 لیتری 8 سیلندر بهره می برد که 550 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور داشت. انتقال قدرت هم بوسیله گیرباکس مسابقه ای 6 سرعته سکوئنشال انجام می گرفت. کمپانی نیسان مدعی بود که این خودرو توانایی رسیدن به سرعتی بیش از 354 کیلومتر بر ساعت را دارد.

لامبورگینی دیابلو

 یکی از محبوب ترین و معروف ترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی. کمپانی لامبورگینی با هدف ساخت نمونه ای با توانایی رسیدن به سرعتی بیش از 320 کیلومتر بر ساعت (200 مایل) نمونه دیابلو را ساخت. این خودرو موتور عقب- دیفرانسیل عقب از یک موتور 12 سیلندر 5.7 لیتری با 485 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. 0 تا 100 این خودرو 4.5 ثانیه بود و سرعت نهایی به بیش از 320 کیلومتر بر ساعت می رسید.

برترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی (17)

کار طراحی این خودرو در ابتدا به مارچلو گاندینی که نمونه های میورا و کونتاش را طراحی کرده بود، سپرده شد. اما پس از خریداری کمپانی لامبورگینی توسط کرایسلر، طراحان دیترویتی طرح را کمی تغییر دادند که موجب دلخوری گاندینی هم شد. بعد ها نمونه های VT (که 4 چرخ متحرک بود) و SV هم از این خودرو ساخته شد. به گفته جرمی کلارکسون این خودرو جلب توجه کننده ترین خودرو جهان است.

جگوار XJR-15

جگوار XJR-15 یک خودروی دو سرنشین ساخته شده توسط تیم جگوار اسپرت است. این خودرو به عنوان نسخه ای شهری از خودرو مسابقه ای XJR-9 شناخته می شود. جگوار XJR-15 به عنوان اولین خودرو تمام فیبر کربنی جهان شناخته می شود. این خودرو از موتور 12 سیلندر 6 لیتری جگوار با 450 اسب بخار قدرت و 569 نیوتن متر گشتاور بهره می برد.

برترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی (7)

بدنه کولار و فیبر کربنی این خودرو تنها 1050 کیلوگرم وزن داشت که وزن آنرا با گلف GTI یکسان می کرد. 0 تا 100 این سوپر اسپرت خارق العاده تنها در 3.9 ثانیه طی می شد و سرعت نهایی به صورت الکترونیکی روس 307 کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. کمپانی جگوار بین سال های 90 تا 92 تنها 53 نمونه از XJR-15 تولید کرد که هر کدام به قیمت 500 هزار پوند فروخته شدند.

 

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آتش زیر خاکستر / معرفی 20 سوپراسپرت برتر دهه 90 میلادی-بخش اول

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – قسمت آخر

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش چهارم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش سوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش دوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش اول

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی