پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

charging-car-2-خودرو_الکتریکی_شارژ

تخمین دقیق تر مسافت باقی مانده خودروهای الکتریکی

رانندگان بسیاری با وجود علاقه وافر به محیط زیست در خرید خودرو الکتریکی مردد هستند. اگر مشکل قیمت را با توجه به یارانه های دولت رفع شده بدانیم. مشکل بعدی ترس از تمام شدن شارژ باتری خودرو در وسط راه است. تخمین دقیق تر مسافت باقی مانده خودروهای الکتریکی هم اکنون با استفاده از الگوریتم […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

رانندگان بسیاری با وجود علاقه وافر به محیط زیست در خرید خودرو الکتریکی مردد هستند. اگر مشکل قیمت را با توجه به یارانه های دولت رفع شده بدانیم.

مشکل بعدی ترس از تمام شدن شارژ باتری خودرو در وسط راه است. تخمین دقیق تر مسافت باقی مانده خودروهای الکتریکی هم اکنون با استفاده از الگوریتم های جدید میسر است.

از طرفی مشکلاتی در تخمین میزان مسافتی که یک خودرو می تواند با سوخت یا شارژ موجود طی کند وجود دارد. مثال بارز این نمونه رکورد شکنی آئودی با یک باک بود. که راننده گفته بود حدود 25 کیلومتر آخر، رایانه خودرو میزان مسافت تخمینی را برابر 0 می دانسته است.

درنتیجه سیستم‌های کنونی تخمین بازه مسافت، درحال‌حاضر چندان قابل اعتماد نیستند؛ چراکه براساس داده‌های محدود عمل می‌کنند. برای غلبه بر این مشکل، مهندسان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، الگوریتمی را توسعه داده‌اند که در محاسبه دامنه مسافت خودروهای الکتریکی ۲۰ درصد دقیق‌تر است. این سیستم از عادت‌های رانندگی، شرایط جوی، مسیر و عمر و شرایط باتری استفاده می‌کند. حالا آنها امیدوارند که با استفاده از این سیستم در خودروهای الکتریکی، رانندگان اطلاعات بیشتری از خودروهایشان در اختیار داشته باشند و بنابراین تعداد این نوع خودروها باز هم بیشتر شود. تعداد خودروهای الکتریکی ثبت‌شده در ایالات متحده حدود ۲۰۰هزار دستگاه است که یک‌سوم آنها در کالیفرنیا هستند. یک راننده در امریکا معمولا در روز مسیری را به اندازه ۴۰ مایل (۶۴ کیلومتر) طی می‌کند و خودروهای الکتریکی مانند «نیسان لیف» با یک بار شارژ کامل، می‌توانند ۲ بار این مسیر را حرکت کنند. در همین حال، بازه مسافت ۲۶۵ مایلی (۴۲۶ کیلومتری) در تسلا مدل S یک استاندارد طلایی در این صنعت است.

electric-car-1-خودرو_الکتریکی_ev car

حرکت در بزرگراه مصرف بیشتر شارژ خودرو الکتریکی

در یک خودرو الکتریکی، هرچه سرعت بیشتر باشد، انرژی موردنیاز بیشتر خواهد بود. دامنه مسافت در بزرگراه برای این نوع خودروها حدود ۲۰ درصد کمتر از دامنه مسافت در شهر است که این موضوع به‌طور کامل برخلاف خودروهای بنزینی است. در شرایط جوی زمستانی و هوای سرد، باتری‌ها جریان ضعیف‌تری را ایجاد می‌کنند. مطابق گزارش انجمن اتومبیل امریکا (AAA)، دامنه مسافت یک خودرو الکتریکی در دمای ۲۰ درجه فارنهایت (۷- درجه سانتیگراد) حدود ۶۰ درصد نسبت به دمای ۷۵ درجه فارنهایت (۲۴ درجه سانتیگراد) کمتر  است.

رانندگی شهری افزایش دامنه مسافت خودرو الکتریکی

توقف و حرکت در خودروهای بنزینی به معنای هدر دادن سوخت است. این در حالی است که خودروهای الکتریکی برای ایستادن و راه‌افتادن، انرژی بسیار کمی استفاده می‌کنند و در برخی موارد با سیستم احیای باتری در ترمزها، مقداری انرژی را نیز به‌دست می‌آورند. رانندگی در شهر می‌تواند دامنه مسافت خودروهای الکتریکی را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. با گذشتن از عمر باتری، ظرفیت آن نیز کاهش می‌یابد. برای خودروهای الکتریکی که استفاده زیادی از آنها می‌شود، دامنه مسافت به سرعت افت می‌کند. به‌عنوان مثال یک تاکسی در نیویورک را در نظر بگیرید که متوسط حرکت آن ۵ برابر یک خودرو معمولی در امریکاست.

مسیرهای سرد و ناهموار برابر است با کاهش مسافت

خودروهای با موتور احتراق داخلی از گرمای موتور برای گرم کردن کابین در یک روز سرد استفاده می‌کنند. ولی هر نوع گرمایی در یک خودرو الکتریکی و همین‌طور انرژی موردنیاز برای وسایلی چون سیستم صوتی و سیستم راهبری، همه از باتری می‌آید و همین موضوع دامنه مسافت را کاهش می‌دهد. خودروهای الکتریکی نیز مانند خودروهای بنزینی، در یک سطح صاف عملکرد بهینه‌ای دارند و راه‌های خاکی و مسیرهای کوهستانی و شیب‌دار از دامنه مسافت آنها کم می‌کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی