پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رانندگی استراتژیک - تقسیم وزن (6)

اصول رانندگی استراتژیک / رانندگان پلیس از چه اصولی پیروی می کند؟-بخش دوم

یاد گرفتن اصول و تکنیک های درست رانندگی برای هر راننده ای امری الزامی و حیاتی است. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان های مشهور ترافیکی، درصد تصادف بین رانندگان حرفه ای بین 50 تا 70 درصد کمتر است. اما در این میان تکنیک هایی وجود دارد که به طور خاص برای رانندگی تهاجمی و […]

ارشیا
یکشنبه - ۶ آبان ۱۳۹۷

یاد گرفتن اصول و تکنیک های درست رانندگی برای هر راننده ای امری الزامی و حیاتی است. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان های مشهور ترافیکی، درصد تصادف بین رانندگان حرفه ای بین 50 تا 70 درصد کمتر است. اما در این میان تکنیک هایی وجود دارد که به طور خاص برای رانندگی تهاجمی و تدافعی افسران پلیس در نظر گرفته می شود. در این نوشتار به مفهوم انتقال وزن و مهارت پیچیدن خواهیم پرداخت.

انتقال وزن

فهم مبحث انتقال وزن در هنگام رانندگی می تواند در افزایش مهارت رانندگی بسیار تاثیرگذار باشد. کنترل اتوموبیل شما تا حدود زیادی به کنترل انتقال وزن و اندازه سطح تماس تایرها بستگی دارد. در طی فرآیندهای گاز دادن، ترمز گیری و پیچیدن چند بار انتقال وزن انجام می شود. خودرو شما هنگامی که درحالت سکون قرار دارد تقریبا در هر 4 چرخ سطح تماس یکسانی دارد که به اندازه کف دست است. اما هنگامی که خودرو در حالت شتاب گیری قرار می گیرد، انتقال وزن خودرو از جلو به عقب می افتد و سطح تماس تایرهای عقب بیشتر می شود.

رانندگی استراتژیک - تقسیم وزن (1)

برعکس در حالت ترمز گیری 70 درصد وزن خودرو بر دوش چرخ های جلویی می افتد ( به همین خاطر در برخی خودروها ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای است ). در این حالت سطح تماس چرخ های جلویی بیشتر خواهد بود. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که راننده ها مرتکب می شوند برداشتن سریع پا از روی پدال گاز و به تبع آن فشردن ناگهانی ترمز و فرمان دادن است.

رانندگی استراتژیک - تقسیم وزن (10)

در این حالت انتقال وزن بصورت ناگهانی انجام می شود و در نهایت با از دست رفتن کنترل، خودرو اسپین می شود. در این حالت باید با پدال های گاز و ترمز به مانند یک اسفنج رفتار کرد. باید آهسته و یکنواخت پدال ها را فشار دهید تا از کاهش پایداری و از بین رفتن کنترل خودرو جلوگیری کنید. وقتی که در حال پیچیدن هستید و ناگهان ترمز گیری می کنید، وزن خودرو به خارج و جلو منتقل می شود.

رانندگی استراتژیک - تقسیم وزن (8)

حال وقتی هنگام پیچیدن گاز می دهید، انتقال وزن به خارج و عقب اتوموبیل انجام می شود. در این حالت سطح تماس لاستیک های عقب بیشتر می شود. یکی دیگر از اشتباهات رانندگی، پرگاز وارد شدن در داخل پیچ است. در این حالت چرخ های جلویی نمی توانند زاویه مناسب را ایجاد کنند و در نتیجه خودرو دچار کم فرمانی (Under steer) می شود.

رانندگی استراتژیک - تقسیم وزن (7)

در کل یک راننده حرفه ای باید بداند که فقط یک آستانه چسبندگی لاستیک برای خودرو وجود دارد. شما یا می توانید از بیشترین چسبندگی برای پیچیدن استفاده کنید یا گاز دادن و یا ترمز گرفتن. اگر بخواهید زمانی که با حداکثر قدرت حرکت می کنید بپیچید، نتیجه کار چیزی جز از دست رفتن کنترل نخواهد بود. پس همیشه یک راننده باید توجه داشته باشد که با انتقال وزن درست، کنترل خودرو را در بهترین حالت ممکن در دست داشته باشد.

 نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آفت رانندگی ایمن/ قوانین ترافیکی بین‌المللی و فناوری از کنترل تلفن‌های همراه هوشمند عاجز مانده‌اند

اصول رانندگی استراتژیک / رانندگان پلیس از چه اصولی پیروی می کند؟-بخش اول

رانندگان تعارف‌گریز/ فرهنگ رانندگی ایرانیان شرایط مناسبی ندارد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی