ساخت خودروهای سوپراسپرت کمیابی همچون فورد جی تی، هزینه های گزافی را بر دوش کمپانی های مختلف متحمل می کند. اکثر کمپانی های سوپر اسپرت ساز برای کاهش هزینه های خود با دیگر کمپانی های خودروسازی شریک می شوند. به طور مثال دو کمپانی فورد و مرسدس بنز برای ساخت نمونه های جی تی و […]
این دو خودرو از گیرباکس 7 سرعته دو کلاچه ساخت Getrag بهره می برند. مشتریان فورد برای خرید این گیرباکس باید مبلغ 32,324 دلار پرداخت کنند در حالی که مشتریان مرسدس بنز تنها 14,940 دلار هزینه را پرداخت می کنند. این قیمت در بازار آزاد با تخفیف تا 13,446 دلار هم کاهش می یابد. این تخفیف برای مشتریان فورد هم وجود دارد. تا جایی که با تخفیف 14.5 درصدی، قیمت گیرباکس به 28,318 دلار کاهش می یابد.
اما کمپانی فورد این گیرباکس را تنها به مالکین نمونه جی تی خواهد فروخت. نکته عجیب اینجاست که حتی ضرایب دنده هم در این خودرو یکسان است اما یکی بیش از 2 برابر دیگری قیمت دارد!. کمپانی فورد همکاری گسترده ای با Getrag دارد. این کمپانی هنوز دلیلی برای قیمت بالای این گیرباکس ارائه نداده است. اما به نظر می رسد که سوپر اسپرتی با تیراژ 250 نمونه در سال برای فورد آنقدر گران تمام می شود که مجبور است برخی قطعات را با قیمتی بالاتر به فروش برساند.
این کمپانی چندی قبل اعلام کرد که 350 نمونه دیگر را هم از جی تی 40 خواهد ساخت تا به رقم تولید نهایی 1350 دستگاه برسد. تنها فورد و مرسدس بنز نیستند که از گیرباکس 7 سرعته دو کلاچه Getrag بهره می برند. کمپانی فراری هم قبل تر در نمونه های 458 و کالیفرنیا هم از این گیرباکس استفاده کرده بود، اما با ضرایب متفاوت.
نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی
دیدگاه خود را بنویسید