پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رانندگی-کابین خودرو

چگونه گواهینامه بین المللی دریافت کنیم؟

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا چگونگی مراحل تعویض گواهینامه ایرانیان ساکن خارج از کشور و همچنین دریافت گواهینامه بین المللی را تشریح کرد. سرهنگ هویدا تزار رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا درخصوص چگونگی مراحل تعویض گواهینامه ایرانیانی که در خارج از کشور ساکن هستند، اظهار داشت: این افراد می‌توانند معاینات پزشکی […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۳ دی ۱۳۹۷

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا چگونگی مراحل تعویض گواهینامه ایرانیان ساکن خارج از کشور و همچنین دریافت گواهینامه بین المللی را تشریح کرد.

سرهنگ هویدا تزار رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا درخصوص چگونگی مراحل تعویض گواهینامه ایرانیانی که در خارج از کشور ساکن هستند، اظهار داشت: این افراد می‌توانند معاینات پزشکی لازم را در خارج از کشور انجام داده و سپس عکس و مدارک پزشکی و ترجمه آن را از طریق وکیل خود ارسال کرده و گواهینامه خود را تعویض کنند.

این مقام ارشد راهور ناجا در مورد مراحل تبدیل گواهینامه رانندگی به گواهینامه بین‌المللی تصریح کرد: گواهینامه بین‌المللی به استناد گواهینامه رانندگی داخلی توسط کانون ایرانگردی و جهانگردی صادر می‌شود.

وی گفت: اصل گواهینامه،‌ اصل کارت ملی،‌ عکس و یکسری فیش‌های مرتبط برای تبدیل گواهینامه داخلی به بین‌المللی لازم است.

برای سفر به خارج از کشور به چه گواهینامه ای نیاز است؟

البته که رانندگی در هر شهر و کشوری فقط در صورتی امکان دارد که شما یک گواهینامه معتبر داشته باشید. اما اگر بخواهید به یک کشور دیگر سفر کنید، فقط گواهینامه ای که دارید کافی نیست چرا که مدرک رانندگی شما باید برای مامورهای راهنمایی رانندگی کشورهای دیگر هم قابل فهم باشد. بنابراین برای سفر به کشورهای دیگر با ماشین، باید گواهینامه بین المللی داشته باشید. دریافت این گواهینامه نه سخت است و نه زمان بر و مراحل ساده ای دارد.

درباره گواهینامه رانندگی بین المللی

گواهینامه رانندگی بین المللی یا همان IDP که مخفف (International Driving Permit) است، سندی است که ارگان های رسمی و دارای صلاحیت کشورهای مختلف آن را برای مدت یک یا سه سال صادر می کنند و شخصی که آن را داشته باشد می تواند در کشورهای دیگر رانندگی کند و یا با ماشین خود به کشورهای دیگر، سفر کند. گواهینامه ای که صادر می شود، به زبانهای مختلفی مثل انگلیسی، عربی، فرانسوی، روسی، آلمانی و اسپانیایی و چینی ترجمه می شود که هر ۷ تا، زبان های بین المللی هستند و در نتیجه می توان از آن در خیلی از کشورهای جهان استفاده کرد. یادتان باشد که برای دریافت این گواهینامه، حتما باید اول گواهینامه ملی داشته باشید.

چطور می توان گواهینامه بین المللی گرفت؟

برای دریافت این گواهینامه باید مدارکی داشته باشید که در زیر آورده شده اند: ۱- باید حتما گواهینامه رانندگی کشور ایران را داشته باشید که حداقل یک ماه اعتبار داشته باشد. با این مدت اعتبار، می توانید یک گواهینامه بین المللی یکساله دریافت کنید. در صورتی هم که بخواهید گواهینامه بین المللی ۳ ساله بگیرید باید گواهینامه ملی با اعتبار ۳ سال داشته باشید. ۲- یک قطعه عکس ۴*۳ که برای خانم ها باید با حجاب اسلامی کامل باشد. ۳- در صورتیکه قبلا یکبار گواهینامه بین المللی داشته اید، باید آن را تحویل دهید. ۴- ارائه ی اصل صفحه ی اول پاسپورت. ۵- پر کردن فرم با زبان فارسی و انگلیسی

گواهینامه را از کجا بگیریم؟

برای گرفتن گواهینامه، ۳ راه دارید: برای اینکه در کمترین زمان ممکن گواهینامه تان را دریافت کنید، می توانید به دفتر کانون جهانگردی و اتوموبیل رانی مراجعه کنید. روش دوم این است که از طریق اداره پست اقدام کنید و راه دیگر هم اینترنت است. کافی است سامانه فروش اینترنتی گواهینامه بین المللی بروید و ثبت نام کنید تا ظرف ۱۰ روز آن را تحویل بگیرید.

جوان آلمانی چند دقیقه بعد از گرفتن گواهینامه ، اعمال قانون شد!

جدیدترین و پرتکرارترین سوالات آزمون گواهینامه رانندگی

کدام شهرها بیشترین آمار ضبط گواهینامه رانندگی را داشته اند؟

اجرایی شدن اخذ گواهینامه بدون کارت پایان خدمت

الزام رانندگی با عینک در چه شرایطی از گواهینامه رانندگی حذف می شود؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی