پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پژو 301

یادگار برجام/ نگاهی به پژو 301 که قرار است از خط تولید ایران خودرو به بازار بیاید

با امضای توافق برجام، شرکت‌های خارجی بسیاری با خودروسازان داخلی وارد قرارداد همکاری شدند. پژو یکی از این شرکت‌ها بود که با گروه صنعتی ایران‌خودرو وارد همکاری شد و حاصل این همکاری شرکتی مشترک به اسم ایکاپ بود. 301 و 2008 پژوهایی بودند که به خط تولید ایران‌خودرو آمدند و قرار شد بخشی از آنها […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

با امضای توافق برجام، شرکت‌های خارجی بسیاری با خودروسازان داخلی وارد قرارداد همکاری شدند. پژو یکی از این شرکت‌ها بود که با گروه صنعتی ایران‌خودرو وارد همکاری شد و حاصل این همکاری شرکتی مشترک به اسم ایکاپ بود. 301 و 2008 پژوهایی بودند که به خط تولید ایران‌خودرو آمدند و قرار شد بخشی از آنها در کشور داخلی‌سازی شود. در حال‌حاضر با بازگشت تحریم‌‌ها و تعلیق قراردادهای خارجی، ایران‌خودرو از جدیت در برنامه ساخت داخل محصولات پژو خبر داده و طبق گفته مدیر ایکاپ، تولید انبوه پژو 301 از شهریور ماه 98 آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرده است که از شهریور ۹۸، پژو ۳۰۱ ایکاپ به‌صورت تولید داخل وارد بازار کشور می‌شود. با توجه به وجود زیرساخت‌های فنی این سدان اقتصادی و از طرفی قرار گرفتن ۳۰۱ در رده محصولاتی با پایه فنی به نسبت آسان، این امکان فراهم شده که حضور قطعه‌سازان ایرانی در ساخت این خودرو بیش‌تر از محصولات جدید دیگر احساس شود.

 301 در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شده و در شعبه پژو-سیتروئن در اسپانیا تولید می‌شود. پژو 301 بر پایه پلت‌فرم مشترک با سیتروئن الیزه و DS3 شکل گرفته و از نظر ابعاد، طراحی و ساختار اقتصادی شباهت فراوانی به سیمبل دارد. مدل 2017 این سدان جمع‌وجور دست‌خوش تغییراتی شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فرم متفاوت چراغ و جلوپنجره اشاره کرد. طراحی کابین ساده اما در بعضی قسمت‌ها نسبت به سیمبل جذاب‌تر است. فضای کابین نیز به لطف ابعاد منطقی بدنه مناسب است و از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توان به صندوق بار جادار 640 لیتری اشاره کرد.

بر اساس اعلام رسمی ایران‌خودرو و ساپکو، پژو ۳۰۱ با داخلی‌سازی بیش از ۵۰ درصد تولید خواهد شد و در آذر ماه امسال نیز اخباری مبنی بر آغاز تولید آزمایشی آن منتشر شد. هم‌چنین در آبان ماه 97، نخستين خودرو پژو ۳۰۱، با همكاری شرکت ساپكو و سازندگان داخلی و با بيش از ۶۰ درصد داخلي سازی از خط تولید گذشت.

پیش از این ایکاپ مدل قبل از فیس‌لیفت 301 را در ایران عرضه کرده بود. اما بر اساس تصاویر منتشر شده از خط تولید ایران‌خودرو، پژو ۳۰۱ تولید داخل نسخه  فیس‌لیفت و به‌روز شده این سدان است و به احتمال زیاد با 2 نوع پیشرانه عرضه خواهد شد.

پژو 301

پیشرانه EC5 پژو ۳۰۱ نسخه ارتقاء یافته TU5  است و می‌تواند با حجم ۱٫۶ لیتری حدود ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک نیز توان این پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌رساند. امکاناتی نظیر ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکتریکیESP، ترمز ABS،EBD  و EBA، سنسور باد لاستیک TPMS، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، شیشه‌‌ها و آینه‌های جانبی برقی، مانیتور ۷ اینچی لمسی، بلوتوث، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین و سنسور عقب، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه اتوماتیک و سانروف در پژو ۳۰۱ داخلی دیده می‌شوند.

پژو 301

هم‌چنین احتمال آن وجود دارد که نمونه ارزان‌تر ۳۰۱ با امکانات کم‌تر و پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 عرضه شود. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از خط تولید ایران خودرو، این نسخه ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر را تولید کند.

پیشنهاد نهایی

301 یک سدان خانوادگی ساده و قابل‌قبول است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای سدان‌های از مد افتاده‌ای مثل 405 و پرشیا باشد. البته باید به قیمت‌گذاری آن نیز توجه کرد. چرا که 301 در سگمنتی قرار گرفته که گزینه‌های متنوعی در بازار ایران دارد.

پژو 301


کلاس: سدان متوسط
پیشرانه: 4 سیلندر
حجم موتور: 1.6 لیتر
قدرت: 114 اسب‌بخار در 6050 دور
گشتاور:150 نیوتن‌متر در 4000 دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1190 کیلوگرم
مصرف: 6.6 لیتری
شتاب: 12.1 ثانیه
باک: 50 لیتر

نوشته: میلاد میرعابدینی

پژو ۳۰۱ در یک قدمی تولید با موتور TU5

جنگ رستم و اسفندیار!/ مقایسه دنا پلاس و رهام

چری و راه‌های نرفته‌اش!/ نخستین بررسی جامع چری آریزو6 در جاده‌های ایران

خودکار و قد بلند!/ بررسی لیفان X60 اتوماتیک به عنوان یک انتخاب منطقی در وضع فعلی بازار

پای زامیاد در کفش نیسان! / نگاهی به پتانسیل های پیکاپ ریچ

چرا جک S3 بخریم؟/ کراس اووری مطمئن در شرایط نامطمئن بازار

جک J4 همچنان با ارزش در مقابل رقم پرداختی/ بررسی اجمالی محصول جدید کرمان موتور

دستِ پر X33 در میدان رقابت/ بررسی فنی ام وی ام X33 در شرایط مختلف

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی