با قرار گرفتن سکان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در دستان رضا رحمانی، نظارت بر رفتار و عملکرد خودروسازان به مراتب بیشتر از قبل شده و قوانین تصویب شده سفت و سخت تر از دوره های گذشته پیگیری می شوند. اولتیماتوم های وزارت صنعت به خودروسازان باعث شده تا علی رغم تمام مشکلات موجود، حداقل […]
رضا رحمانی اما در پاسخ به سوالی در مورد کاهش قیمت خودروهای ثبتنام قطعی گفت: «خودروسازان باید از مردم عذرخواهی میکردند و باید توضیح میدادند که تحریمها با این صنعت چه کرده و قول میدادند که جبران کنند.»
اینکه تحریمها صنعت خودرو را به وضعیت کنونی کشانده جای هیچ شک و شبههای نیست، اما اینکه وزیر از خودروسازان میخواهد در حالی که چالش تحریمها و تاثیر آن بر خودروسازی کشور را توضیح میدهند، بلافاصله از مشتریان هم بابت بلایی که تحریمها بر صنعت خودرو آورده عذرخواهی کنند، جای شگفتی دارد. آنچه مشخص است خودروسازان مانند دیگر بنگاههای اقتصادی کشور به دست خود در گردونه تحریم نیفتادهاند و به نوعی تابع تحولات سیاسی اقتصادی کشور هستند. اینطور از اظهارات رحمانی بر میآید که خودروسازان باید با پیشبینی زمان تحریمها، برنامهریزی صحیحی برای تولید و تعهدات خود میکردند و حالا که پیشبینی در این زمینه صورت نگرفته باید از مردم عذرخواهی کنند.
قصد دفاع از عملکرد خودروسازان را نداریم، اما بهنظر میرسد پیشبینی تحریمها و تاثیرپذیری صنایع از این دست محدودیتهای بینالمللی باید در سطحی کلانتر از یک بنگاه اقتصادی صورت میگرفت و تمهیداتی نیز قبل از اعمال تحریمها اندیشیده میشد. ازسوی دیگر اگرچه خودروسازان بابت پیشفروشهایی که پشتوانهای نداشت، باید به گفته وزیر از مشتریان عذرخواهی کنند، اما ظاهرا مشتریان اول باید شاهد عذرخواهی مجموعه وزارت صنعت باشند که بدون هیچ تمهیدی مجوز پیشفروشها را به خودروسازان داده است.
دیدگاه خود را بنویسید