پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید موتورسیکلت

ادعای تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره اسقاط موتورهای فرسوده

در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست به حذف قانون الزام موتورسیکلت‌ سازان به اسقاط موتورسیکلت‌ های فرسوده اعتراض کرده است عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ادعاهای جدیدی را در این رابطه مطرح می‌کند. در این میان این موتورسیکلت‌های آلاینده هستند که به تنگ‌تر کردن نفس شهروندان ادامه می‌دهند. با توجه به آلودگی هوا […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست به حذف قانون الزام موتورسیکلت‌ سازان به اسقاط موتورسیکلت‌ های فرسوده اعتراض کرده است عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ادعاهای جدیدی را در این رابطه مطرح می‌کند. در این میان این موتورسیکلت‌های آلاینده هستند که به تنگ‌تر کردن نفس شهروندان ادامه می‌دهند.

با توجه به آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی همچون تهران، سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به ماده ۱۱ آئین‌نامه اجرایی “قانون هوای پاک” که شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ های بنزینی را منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده می‌کند؛ اعلام کرد که طبق آمارهای پلیس ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده آلاینده در کشور وجود دارد اما موتورسیکلت‌ سازان برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های خود پیشنهاد حذف این ماده را به دولت بردند که برخلاف انتظار رئیس سازمان محیط زیست، درخواست آنها مورد موافقت هیأت وزیران هم قرار گرفته و این در حالی است که تردد موتورسیکلت‌های فرسوده بسیار بیشتر از خودروهای فرسوده بلای جان آسمان شهرها شده است.

در این رابطه ابوالفضل حجازی – عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما هیچ فشاری برای حذف این ماده قانون وارد نکرده‌ایم بلکه از دولت خواسته‌ایم که ابتدا زیرساخت‌های اسقاط را فراهم آورد و سازمانی برای آن به وجود آورد تا مردم موتورسیکلت‌های فرسوده را برای اسقاط تحویل دهند.

وی افزود: این قانون هم برای خودروسازان و هم موتورسیکلت‌ سازان ابلاغ شد اما هیچ زیرساختی برایش پیش‌بینی نشده بود. پس از آن در ابتدای سال جاری این ماده قانون برای خودروسازان حذف شد اما برای موتورسیکلت‌سازان دست نخورده باقی ماند.

حجازی با بیان اینکه در حال حاضر حدود شش ماه است که ۷۰۰۰ هزار خانوار از کارخانه‌های موتورسیکلت حقوق نگرفته‌اند، مدعی شد: تولید موتورسیکلت زمانی که این قانون تصویب شد، به طور کامل منجر به تعطیلی خط تولید شده و باعث شده که همان موتورهای فرسوده که می‌گویند آلایندگی دارد و در پارکینگ‌ها و انبارها موجودند، به چرخه بازگردند. بنابراین آلایندگی‌ها کم که نشد، به دو تا سه برابر هم افزایش یافت؛ لذا از دولت خواستار شدیم که در ابتدا یک برنامه جهت تنظیم اینکه چه موتورسیکلت‌هایی باید اسقاط شوند، تدارک ببینند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه جلسات بسیاری طی شش ماه اخیر برگزار شده و کارهای کارشناسی صورت گرفته، مدعی شد: در کلان‌شهرها و به طور خاص در تهران براساس آخرین آمارها، دو میلیون موتورسیکلت در حال حرکت است که از این تعداد، یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه یورو ۴ هستند، حدود ۷۰ هزار دستگاه موتورهای برقی است که طی دو سال اخیر تزریق شده است. بنابراین تعداد موتورهای فرسوده در تهران زیر ۱۰۰ هزار دستگاه است که سریعاً هم نوشماره شده‌اند.

حجازی با بیان اینکه هنوز مصوبه از هیئت وزیران بیرون نیامده در رسانه خارجی گزارش آن پخش می‌شود، اظهار کرد: روز شنبه نشست خبری برگزار خواهد شد و شفاف‌سازی‌ها صورت خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

انتخاب درست بازار/ بررسی فنی موتورسیکلت بنلی TNT15

آنارشیست هندی!/ بررسی موتورسیکلت آپاچی

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

کوتاهی وزارت صنعت برای توسعه موتورسیکلت های برقی

چقدر از خریداران موتورسیکلت های برقی حمایت می شود؟/ جزییات تسهیلات بلاعوض شهرداری برای موتورهای برقی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی