پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت های برقی

چقدر از خریداران موتورسیکلت های برقی حمایت می شود؟/ جزییات تسهیلات بلاعوض شهرداری برای موتورهای برقی

با توجه به افزایش تعداد موتورسیکلت هایی که در سطح شهرها تردد می کنند، نقش این وسایل نقلیه در آلودگی هوا به مراتب بیشتر از قبل شده است. بسیاری اذعان می کنند، با حذف موتورسیکلت های بنزینی و کاربراتوری بخش قابل توجهی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد. اما با حذف این ها، چه بسترهایی […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۹ آذر ۱۳۹۷

با توجه به افزایش تعداد موتورسیکلت هایی که در سطح شهرها تردد می کنند، نقش این وسایل نقلیه در آلودگی هوا به مراتب بیشتر از قبل شده است. بسیاری اذعان می کنند، با حذف موتورسیکلت های بنزینی و کاربراتوری بخش قابل توجهی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد. اما با حذف این ها، چه بسترهایی برای جایگزین کردن وسایل نقلیه پاک در نظر گرفته شده است. موتورسیکلت های برقی می توانند گزینه ای مناسب برای این جایگزینی باشند. اما قیمت بالای این موتورسیکلت ها و هزینه های بالای تعویض باتری، باعث شده تا اقبال چشمگیری در بازار نداشته باشند. اما این طور که از اظهار نظر شهرداری پیداست، به موتورسیکلت های برقی تسهیلات بلاعوض تعلق می گیرد و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز بخشی به نام ” ثبت‌نام تسهیلات موتور برقی ” را در نظر گرفته است.

چند سالی است که مسئله لزوم استفاده از ” موتورسیکلت های برقی ” به جای موتورسیکلت های بنزینی و کاربراتوری در کلان‌شهرهایی مانند تهران مورد توجه جدی‌تر مسئولان امر از جمله در سازمان محیط زیست و شهرداری قرار گرفته است.

با وجو آمار گویا درباره سهم بسیار چشمگیر موتورسیکلت‌های بنزینی و کاربراتوری در آلودگی هوای شهرهایی مانند تهران و اذعان به این حقیقت که با حذف کامل این دسته از موتورسیکلت‌ها از چرخه تردد روزانه در شهر، بخش بسیار قابل توجهی از آلودگی هوا برطرف خواهد شد اما متاسفانه تا به امروز اقدامات درخور و عملی چندانی برای ” ترویج استفاده از موتورسیکلت های برقی ” و حذف موتورهای بنزینی از سوی نهادهای مسئول صورت نگرفته است.

از سوی دیگر قیمت بالای موتورسیکلت‌ های برقی و هزینه بالای تعویض باطری‌های این دسته از موتورسیکلت‌ها، از اقبال عمومی برای خرید آنها کاسته است که حل این مسئله، مستلزم حمایت‌های مالی مستقیم دولتی از خریداران و تولید‌کنندگان این دسته از موتورسیکلت‌ها است.

اما ظاهراً شهرداری تهران همچنان تسهیلات بلاعوضی را به خریداران موتور سیکلت‌های برقی پرداخت می‌کند؛ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در بخش “ثبت‌نام تسهیلات موتور برقی” اعلام کرده است:

“برنامه حمایت‌های شهرداری تهران به گونه‌ای تنظیم شد که این نهاد در خرید یا فروش موتورسیکلت برقی دخالتی نداشته باشد و زمانی که خریدار موتورسیکلت برقی را از بازار و به انتخاب خود از میان محصولات موجود انتخاب کرد، یارانه بلاعوض شهرداری تهران به صورت نقدی به خریدار تعلق گیرد. به صورت موازی، در صورت نیاز به وام خرید موتورسیکلت برقی، شهرداری تهران به کارگزاری لیزینگ بانک شهر وام بدون بهره را به‌جای یارانه بلاعوض به خریدار تعلق می‌گیرد.

این سیاست همچنان پابرجاست؛ شهرداری تهران بدون دخالت در بازار موتورسیکلت برقی، از همه خریداران موتورسیکلت برقی تا سقف بودجه‌های مصوب در شورای اسلامی شهر تهران حمایت می‌کند؛ وظیفه پیدا کردن بهترین محصول بازار با بهترین کیفیت، کمترین قیمت و خدمات پس از فروش مناسب بر عهده خریداران است.”

منبع: تسنیم

برای دیدن ویدیو اختصاصی بررسی موتور برقی ES2-1500 کویرموتور کلیک کنید!

قیمت موتورسیکلت برقی کاهش می یاید / زیرساخت های استفاده از موتوربرقی فراهم نیست

صدور مجوز شماره‌گذاری برای ۷ موتورسیکلت برقی

100 موتورسیکلت برقی تا پایان این ماه در تهران

ماده 2 قانون هوای پاک چرا اجرا نمی شود / سرنوشت نامعلوم موتورسیکلت‌ های برقی

حضور موتورسیکلت های برقی در نمایشگاه حمل و نقل

موتورسیکلت های برقی بازار را بیشتر بشناسید (بررسی کامل + جدول مشخصات فنی)

تاکید وزارت صنعت بر اجرای ضوابط واردات موتورسیکلت های بالای ۲۵۰ سی‌سی

چگونه کارت سوخت موتورسیکلت را استعلام و دریافت کنیم؟

موتورسیکلت های غیر استاندارد بازار را بشناسید

آغاز طرح ساماندهی پلاک موتورسیکلت‌ها

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی