پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت ای ران

موتورسیکلت های برقی بازار را بیشتر بشناسید (بررسی کامل + جدول مشخصات فنی)

برای دیدن ویدیو اختصاصی بررسی موتور برقی ES2-1500 کویرموتور کلیک کنید! تنها با یک کلیک!/ تجربه 3000 کیلومتر رانندگی با هوندا کلیک معرفی جدیدترین موتورسیکلتهای بازار ایران(3): هوندا کلیک چقدر از خریداران موتورسیکلت های برقی حمایت می شود؟/ جزییات تسهیلات بلاعوض شهرداری برای موتورهای برقی باتوجه به افزایش آلودگی هوا در اکثر شهرهای بزرگ دنیا […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۰ آبان ۱۳۹۶

برای دیدن ویدیو اختصاصی بررسی موتور برقی ES2-1500 کویرموتور کلیک کنید!

تنها با یک کلیک!/ تجربه 3000 کیلومتر رانندگی با هوندا کلیک

معرفی جدیدترین موتورسیکلتهای بازار ایران(3): هوندا کلیک

چقدر از خریداران موتورسیکلت های برقی حمایت می شود؟/ جزییات تسهیلات بلاعوض شهرداری برای موتورهای برقی

باتوجه به افزایش آلودگی هوا در اکثر شهرهای بزرگ دنیا و هم­چنین شلوغی و ترافیک بیش از اندازه، موتورسیکلت­ های شهری بیش از گذشته در معرض توجه قرار گرفته ­اند. متاسفانه بازار موتورسیکلت در ایران با وجود طرفداران فراوان، سروسامانی ندارد و همین موضوع باعث می­شود تا شاهد حضور انواع برندهای چینی، کم‌کیفیت و البته غیرقابل اعتماد در بازار باشیم. حساسیت روی کیفیت زمانی بیش­تر می­شود که به سراغ موتورسیکلت های برقی که در حال حاضر از محبوبیت زیادی در بازار جهانی برخوردار بوده و با توجه به کاهش هزینه‌های سوخت و زیان حداقلی برای محیط زیست، از فروش بالایی بهره­مند هستند، برویم. مشخص است که کیفیت در این موتورها حرف اول را می­زند. در ایران نیز طی سال­های گذشته چندین نمونه از این نوع موتورسیکلت­ها از چین وارد کشور شده­اند که به دلیل ضعف قدرتی، مشکلات نگهداری و کمبود قطعات با استقبال چشم­گیری مواجه نیستند. اما در حال حاضر با وجود روند روبه رشد عرضه اتومبیل­ های برقی و آشنایی بیش از پیش مشتریان با این پدیده ­های نوظهور، موتورسیکلت های برقی نیز شانس بهره­مندی از جایگاه بهتری را خواهندداشت. البته ناگفته نماند که دولت نیز با ارائه تسهیلات برای خرید موتورها و اتومبیل­های برقی، مشوق موثری است. اگر چرخی در بازار موتورسیکلت های برقی داخل کشور بزنید، متوجه خواهید شد که اغلب این نوع وسایل نقلیه تا 80 درصد تسهیلات را دارا هستند که به علت رعایت استانداردهای آلایندگی، توسط شهرداری­ها ارائه می­شود. در اینجا قصد داریم تا با بررسی 4 مدل از معدود موتورسیکلت های برقی حاضر در کشور، گزارش مختصری از این بازار کم ­فروغ در کشورمان ارائه کنیم.

بازار تشنه اسکوترها / بررسی اسکوترهای خوش قیمت در بازار ایران

برای دیدن ویدیو اختصاصی بررسی موتور برقی ES2-1500 کویرموتور کلیک کنید!

شگردهای عجیب وکیل بابک زنجانی برای مشتریان شرکت های خودرویی!

 


پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

موتور سیکلت برقی کویر

موتورسیکلت برقی کویر (KAVIR ES2 1500)

کوچک و مانورپذیر

شاید تا به حال دید متفاوتی نسبت به اسکوترها داشتید و تصور این که اسکوتری با ابعاد یک موتورسیکلت داشته باشید برایتان عجیب باشد. اما تند و تیزی و فرمان­پذیری بالای اسکوترها به علاوه یک صندلی راحت هم می­تواند جذابیت خاص خودش را داشته باشد. در میان موتورسیکلت­های برقی که استفاده ­های شهری دارند، رقابت بر سر برد مسافتی بالاتر و ارائه باتری قوی­تر برای نگهداری شارژ بیش­تر است. اما گونه­ای از این موتورها وجود دارد که بیش­تر مورد توجه نوجوانان هستند و بهتر است آنها را در زمره موتورهای سرگرم­کننده بدانیم. کویرموتور که از برندهای مشهور در بازار موتورسیکلت­های داخلی است، تقریبا تنها سازنده قابل اعتمادی محسوب می­شود که اسکوترهای برقی با شکل و شمایل موتورسیکلت را عرضه می­کند. اسکوترها نیازی به پلاک ملی و اخذ گواهینامه رانندگی ندارند و همان‌طور که گفتیم برای مصارف شهری مورد استفاده قرار نمی­گیرند اما به علت جذابیت بالا در میان نوجوانان از فروش مناسبی برخوردار هستند.

مهم­ترین مشخصه این موتوربرقی­ ها، سایز کوچک تایرها و قابلیت­های حرکتی و مانورپذیری محدود آنهاست. کویرموتور مورد بررسی با هر بار شارژ 45 کیلومتر را با نهایت سرعت 45 کیلومتر برساعت می­پیماید. باتری آن از نوع سربی اسیدی (60ولت 20آمپرساعتی) است و انرژی الکتریکی خروجی آن به طور تقریبی 1.5 کیلووات­ساعت است. طراحی ظاهری دقیقا کپی برداری از موتورسیکلت­های طرح وسپاست و با این که قدیمی به نظر می­رسد جذابیت بالایی برای این اسکوتر ایجاد کرده است. ترمزهای این مدل در جلو از نوع دیسکی هستند و برای چرخ عقب از سیستم کاسه­ای استفاده شده­است. سایز تایرها هم 10 اینچی است و کمک­فنرهای هیدرولیکی سیستم تعلیق این اسکوتر برقی 99 کیلوگرمی را کنترل می­کنند.

ارتفاع کم از سطح زمین، صندلی پهن با نشیمن راحت، چراغ یک تکه با روشنایی محدود، گلگیرهای پلاستیکی برای جلو وعقب، بدنه محدب و تریم دورنگ از دیگر ویژگی­های اسکوترکویرموتور است. ابعاد کلی آن 1050×660×1780 است و فاصله بین چرخ ها 1330میلیمتر به ثبت رسیده. گفتنی است که نوع بنزینی این موتور با همین طرح بدنه نیز وجود دارد. برای خریداری کویرموتور ES2 1500 در بازار مبلغی در حدود 5میلیون تومان را باید هزینه کرد که تقریبا نصف قیمت موتورسیکلت­های برقی با مجوز تردد شهری و البته قوی­تر است. نمونه­ های دست دوم نیز از این مدل موجود هستند که با کاهش قیمت 1 تا 1.5 میلیون تومانی نسبت به صفرکیلومترها به فروش می­رسند.

پیشنهاد نهایی

با وجود این که از نظر قدرت و برد پیمایشی قابل مقایسه با رقیبانی از جنس موتورسیکلت نیست، ولی با توجه به قیمت پایین، وزن کم و هزینه نگهداری پایین­تر می­تواند گزینه مناسبی برای جابه­جایی­های کوتاه روزانه باشد.

برای دیدن ویدیو اختصاصی بررسی موتور برقی ES2-1500 کویرموتور کلیک کنید!

مشخصات فنی موتورسیکلت برقی کویر:

توان پیشرانه: 1.5 کیلووات

مدت زمان یکبار شارژ کامل: 8 ساعت

حداکثر سرعت: 50 کیلومتربرساعت

برد پیمایشی: 45 تا 50 کیلومتر

موتورسیکلت ایدکو

توسعه صنعتی خودرو ایدکو 3000A

کم‌قدرت و کم‌استهلاک

طبق آمار ارائه شده در سال­های گذشته یکی از آلایند­ه­ترین وسایل نقلیه در شهرهای بزرگی چون تهران موتورسیکلت ­های بنزینی معرفی شدند که همین موضوع سبب شد تا شرکت سایپا به کمک از یکی از شرکت‌های وابسته به خود با نام توسعه صنعتی خودرو یا ایدکو، برای عرضه اولین موتورسیکلت برقی داخلی با هدف تولید انبوه و اخذ مجوزهای لازم با پلاک ملی اقدام کند. مدل 3000 این موتورسیکلت دوست‌دار محیط زیست، همان‌طور که از نامش پیداست، 3کیلووات توان داشته و وزن خالص آن 130 کیلوگرم است. هر بار شارژ باتری­اش که از نوع لیتیومی است بین 4تا5 ساعت طول می­کشد و بعد از شارژ کامل تا 80 کیلومتر برد مسافتی خواهدداشت. پیشرانه با کنترلر  Brushed و از نوع Hub است که از یک باتری 60 واتی و 40 آمپرساعتی بهره می­برد که یارای رقابت با موتورسیکلت­های بنزینی تا حداکثر 150 سی­سی حجم موتور را خواهد داشت.

گشتاور خروجی موتورسیکلت 65 نیوتن­متر، با قابلیت شیب­روی 15 درصدی است و در بیشینه سرعت به 80 کیلومتربرساعت می­رسد. تا این‌جا با یک نگاه اجمالی می­توان این موتور را در دسته کم­استهلاک­هایی دانست که به نسبت رقبای خود از قدرت کم‌تری برخوردار بوده، اما برگ برنده­اش پشتیبانی مناسب و خدمات پس‌ازفروش است. از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب موتورسیکلت­های برقی، عمر مفید باتری آنهاست. عددی برای سیکل شارژ باتری به‌عنوان معیار اندازه­گیری این پارامتر در نظر گرفته می­شود که در این موتور 1200 بار به ثبت رسیده­است. یعنی هر باتری بعد از این تعداد شارژ، بازدهی مفید خود را از دست داده و نیاز به تعویض آن وجود دارد که به نظر می­رسد با توجه به برد مسافتی معقول باشد. هرچند که باید در عمل صحت اطلاعات اعلام شده مورد بررسی قرار بگیرد.

موتورسیکلت ایدکو

از نظر طراحی ظاهری می­توان نمره قبولی را به این موتورسیکلت داد. طرح مدرن و اسپرت آن در کنار تنوع رنگی برای مشتریان جذابیت ویژه­ای دارد. راننده در ارتفاع مناسبی از سطح زمین قرار گرفته و صندلی نشیمن راحتی دارد. دو چراغ نسبتا بزرگ روشنایی کاملی را ارائه می­کنند و به خوبی با دماغه جلویی و چراغ­ راهنماهای جانبی هماهنگ هستند. تریم بدنه از سه رنگ اصلی تشکیل شده است که رنگ مشکی در رنگ­بندی­های آن ثابت و برای دو رنگ دیگر امکان انتخاب از بین سفید، آبی، زرد و سبز وجود دارد. همان‌طور که عنوان شد، ایدکو 3000 با وام بدون بهره عرضه شده و تا 12 هزار کیلومتر یا یکسال گارانتی است. این گارانتی با سرویس اولیه رایگان در کیلومتر 1500 یا 3 ماه بعد از تحویل تکمیل می­شود. الکتروموتور، باتری لیتیومی، کنترلر، شارژ باتری و مبدل که قطعات اصلی موتورسیکلت را تشکیل می­دهند، همگی مشمول این گارانتی خواهندبود. این موتوربرقی تولید داخل در بازه قیمتی 10 تا 11 میلیون تومان قرار می­گیرد.

پیشنهاد نهایی

با توجه به حضور محدود موتورسیکلت­های برقی در بازار کشور مسلما تامین قطعات و تعمیرات ممکن است برای موتورسواران دردسرساز باشد. این موتور با وجود خدمات پس از فروش مناسب، از این لحاظ خیال خریدار را راحت کرده­است.­

مشخصات فنی:

توان پیشرانه: 3 کیلووات

مدت زمان یکبار شارژ کامل: 4 تا 5 ساعت

حداکثر سرعت: 80 کیلومتربرساعت

برد پیمایشی: 80 کیلومتر

بروزرسانی:

قیمت موتورسیکلت برقی کاهش می یاید / زیرساخت های استفاده از موتوربرقی فراهم نیست

موتورسیکلت ای ران (1)

موتورسیکلت برقی بناشریف ایران (BANASHARIF E-RUN)

ای ایران

اولین موتورسیکلت برقی ایرانی! گامی بلند و پیشرفتی چشم­گیر در طراحی داخلی که به ادعای سازنده یعنی بناشریف ایران کاملا بومی است. موتورسیکلت­ های این شرکت دانش­بنیان به نسبت وارداتی­های چینی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و طراحی جذابی دارند. از نقاط قوت آن­ها می­توان به انعطاف­ پذیری در طراحی و عرضه چندین مدل در کلاس­های متفاوت اشاره کرد که با بهره ­گیری از رنگ­های متنوع به دنبال جذب طیف گسترده­ای از موتورسواران و کاربری­ های مختلف است. موتورهای برقی به طور کلی قدرت چندانی ندارند و بیش­تر مانور بر روی دوام باتری و مدت زمان مورد نیاز برای شارژ آن است. معادل موتورهای بنزینی 110 تا 150 سی سی حجم موتور را باید در موتوربرقی­ های بین 4 تا 8 کیلووات جست­ وجو کرد.

این مدل داخلی قابلیت تولید حداکثر 8کیلووات­ ساعت انرژی الکتریکی را داراست و از این حیث رقیبی جدی برای نمونه­ های بنزینی حاضر در بازار به حساب می­آید. با هر بار شارژ این موتور که تقریبا بین 6 تا 8 ساعت به طول می­انجامد، می­توان به طور میانگین 100 کیلومتر را پیمود که برای یک کاربری روزانه شهری کاملا مناسب و مقرون به صرفه به نظر می­رسد. علاوه بر باتری اصلی، فضای مخصوصی برای تعبیه یک قوه پشتیبان نیز در طراحی بدنه در نظر گرفته شده که در نوع خود مزیتی رقابتی به شمار می­رود. همگام با تکنولوژی روز دنیا، مغز متفکر این موتورسیکلت هوشمند قابلیت اتصال با گوشی­های هوشمند در صورت نصب اپلیکیشن ارائه شده را داراست و اطلاعات مفیدی از وضعیت باتری، سرعت و خطاهای احتمالی را بر روی نمایشگر تلفن همراه هوشمند راننده نشان می­دهد. این سیستم را در واقع می­توان یک عیب­ یاب هوشمند دانست که کارایی زیادی دارد.

موتورسیکلت ای ران (2)

موتورسیکلت E-Run برای توان الکتروموتور و مسافت قابل پیمایش موتورسیکلت خود گزینه ­های مختلفی را ارائه می­کند که هر کاربر می­تواند با توجه به نیاز خود انتخاب متفاوتی داشته باشد. برای الکتروموتور از مدل­های تی 3 که از توان 3 کیلووات ساعت و بیشینه سرعت 55کیلومتربرساعت برخوردار است تا گونه تی 8 که قابلیت تولید 8کیلووات ساعت را داشته و در بیشینه سرعت به 110 کیلومتر برساعت دست پیدا می­کند، قابلیت انتخاب وجود دارد. برای میزان مسافتی که با هر بار شارژ کامل موتورسیکلت قابل دستیابی است نیز مدل­های بی1 تا بی8 از 30 کیلومتر تا 150 کیلومتر پیش روی مشتری است که باید به نسبت استفاده روزانه انتخاب شود.

قوای محرکه این موتورسیکلت­ها از طریق یک باتری یون لیتیومی با ولتاژ 72 ولت تامین انرژی می­شود و کنترلر آن­ها که بخش اصلی­شان به شمار می­رود از نوع ۴Q BLDC Motor است. برای قیمت هر کدام از این موتورسیکلت‌ها رقم دقیقی از سوی سازنده اعلام نشده است ولی حدود قیمتی آن 10میلیون تومان برآورد می‌شود. در مورد نحوه تردد درون شهر نیز در زمان انتشار مجله اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما انتظار می‌رود تا در آینده­ای نزدیک شاهد این موتورسیکلت کم­آزار و بی سروصدا در خیابان­های کشورمان باشیم.

پیشنهاد نهایی

یکی از بهترین گزینه ­ها برای خرید موتورسیکلت­های برقی است که با توجه به امکان انتخاب از بین الکتروموتورها و برد پیمایشی انتظار می­رود به محض ورود به بازار در صورت تبلیغات مناسب با استقبال گسترده­ای مواجه شود.

مشخصات فنی:

توان پیشرانه: 3 تا 8 کیلووات

مدت زمان یکبار شارژ کامل: 6 تا 8 ساعت

حداکثر سرعت: 110 کیلومتربرساعت

برد پیمایشی: حداکثر 150 کیلومتر در مدل بی8

موتورسیکلت برقی پاکرو

موتورسیکلت پاکرو 4000 لیتیومی نیرو محرکه پارسیان

ساده و نام‌آشنا

سادگی بارزترین ویژگی موتورسیکلت­های برقی است. نمی­توان برای طرح بدنه آنها به دنبال مدل­های عجیب و غریب با طرح­های خاص گشت. این موتورسیکلت تولید شرکت نیرومحرکه نام ­آشنا نیز از این قاعده مستثنی نیست. طرح ساده و مشخص در کنار ویژگی­های فنی متوسط ویژگی­های محصولی است که چند سال پیش روانه بازار شد و می­توان استهلاک کم، سادگی در طراحی اجزا و سهولت در تعویض قطعات را از مانورهای رقابتی آن دانست. این موتور به وسیله منبع تغذیه باتری لیتیومی 40 آمپر 60 ولتی با توان 4 کیلوواتی که تقریبا معادل 150 تا 200 سی­سی در نمونه­های بنزینی است، بهره گرفته و مثل اغلب موتوربرقی­ها سیستم انتقال قدرت اتوماتیک ساده­ ای دارد و در آن خبری از تعویض دنده نیست. این مدل از این نوع موتورها را می‌توان در زمره موتورهای قدرتمند برقی داخلی دانست چرا که در بازه زمانی 7 ثانیه­ای صفر تا صد کیلومتربرساعت را پیموده و با هر بار شارژ باتری که تقریبا بین 2 تا 3 ساعت به وسیله برق شهری برای شارژ کامل و 15دقیقه در حالت شارژ سریع به طول می­انجامد که زمان کم‌تری به نسبت رقبا محسوب می ­شود، قابلیت پیمودن 200 کیلومتر مسافت را داراست.

طبق ادعای سازنده این موتورسیکلت در بیشینه سرعت خود به 140 کیلومتربرساعت خواهدرسید که به نظر می­رسد رقمی اغراق­آمیز باشد. ترمزها در جلو وعقب دیسکی به همراه ABS هستند که وظیفه کنترل تایرهای 13 اینچی با لاستیک­های تیوبلس را بر عهده دارند. 4000p قابلیت توقف و حرکت مجدد در شیب 30 درصدی را دارد که برای یک موتور برقی نکته حائز اهمیتی است. چرا که در مسیرهای با شیب تند، با توجه به تامین قوای حرکتی از طرف باتری، نیروی اولیه به سختی تولید شده و ممکن است دردسرساز شود.  برگ برنده این موتورسیکلت سیستم هوشمند کنترلی آن است. این سیستم با 19 سنسور تعبیه شده در بدنه، المان­های ایمنی و فنی موتورسیکلت را تحت نظر داشته و علاوه بر کنترل مداوم موتور در طول حرکت، فرماندهی بخش­هایی از آن را نیز انجام می ­دهد.

عدم آلایندگی صوتی و هوا، رانندگی لذت بخش، امکان تغییر و تعبیه یدک­کش و جعبه ابزار به‌عنوان دیگر امکانات و قابلیت­های آن مطرح می­شود. امکان اضافه شدن یدک کش شانس استفاده­های صنعتی از این موتورسیکلت در اماکنی چون کارخانجات و ادارات دولتی و به طور کلی کسب­وکارهایی که به موتورسیکلت برای باربری­های جزئی وابسته هستند را افزایش می­دهد. وزن کلی آن 131 کیلوگرم و میزان قابل حمل آن هم 250 کیلوگرم است که با توجه به ابعاد نه­ چندان بزرگش کاملا قابل قبول است. موتور سیکلت برقی پاکرو 4000 با قیمتی در حدود 12 میلیون تومان، توسط نیرومحرکه پارسیان در 14 رنگ متفاوت عرضه شده و قابل خریداری است.

پیشنهاد نهایی

اگر در خرید موتورسیکلت قدرت زیاد و مانورهای حرکتی برایتان اهمیت دارد، بهتر است اصلا به سراغ موتورسیکلت های برقی نروید. با این وجود در میان موتورهای برقی کم­ مصرف و کم ­استهلاک، این موتورسیکلت به نسبت از قدرت قابل قبولی برخوردار است و می­ تواند گزینه­ای قابل تامل با توجه امکان افزودن یدک­ کش برای کاربری‌‌های صنعتی باشد.

مشخصات فنی:

توان پیشرانه: 4 کیلووات

مدت زمان یکبار شارژ کامل: 2تا3 ساعت

حداکثر سرعت: 140 کیلومتربرساعت

برد پیمایشی: 200 کیلومتر

بروزرسانی:

قیمت موتورسیکلت برقی کاهش می یاید / زیرساخت های استفاده از موتوربرقی فراهم نیست

 

پتانسیل تولید موتورسیکلت با برند ایرانی (مصاحبه اختصاصی با رئیس انجمن موتورسیکلت)

نگاهی به بازار خودروها و موتورسیکلت های برقی در ایران

سرنوشت پراید در انتظار موتورسیکلت‌ های 125 سی‌سی؟

کم و کاستی های موتورسیکلت های انژکتوری تولید داخل

صدور مجوز شماره‌گذاری برای ۷ موتورسیکلت برقی

مظنه موتورسیکلت در بازار

جریمه و توقیف موتورسیکلت هایی که در پیاده روها تردد می کنند

شرایط و مدارک مورد نیاز برای شماره گذاری موتورسیکلت ها

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • عباس | 02/05/1397 در 19:39

    باسلام من یک دستگاه خریدم هیچگونه لوازم جانبی حتا دفترچه هم نداره .

  • سید محمد علی لاجوردی | 06/06/1397 در 11:46

    قربان شما قیمت حدودی موتور ها رو از کجا اوردین؟ اصلا هیچ اسم و رسمی و ومرکز فروشی برای مدل پاکروو۴۰۰۰ نیست والا اقلا لینکی اطلاعی چیزی از فروشندش بزارین

  • حسین.ر | 16/08/1397 در 20:35

    سلام…اینکه فرمودید کویر قابل اعتمادومشهوره درعمل اینگونه نیست…بنده ازهمین موتورکویراولی دراین صفحه..خریدم.پس از5یا 6ماه که اتفاقا هفته ای یا10روزیکبار دوری باهاش میزدم.یکباره باطریش شارژنکردوخراب شدفروشنده میگه باطریش هست اما یکی360هزارتومن که میدانید5تاباطری میخواد.1م.و800درضمن برگه ای.دفترچه ای ونه حتی برگ فاکتوری نداره.
    اگه یکی بخوادبفروشه خریدارچگونه بفهمداین موتورسرقتی نیست.

کیوسک مطبوعاتی