پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیتروئن C3-سایپا سیتروئن

اعتراض در مقابل قانون مداری/ قیمت سیتروئن C3 چگونه تعیین شده است؟ +مستندات

در مدت اخیر، علی رغم اعلام قیمت جدید سیتروئن C3 در چارچوب قوانین سازمان حمایت و آغاز تحویل این خودرو، بعضی از خریداران این خودرو همچنان معترض هستند. این حواشی باعث شد تا در نحوه قیمت گذاری این خودرو به اصطلاح ((مو را از ماست بکشیم)) و شرایط قیمتی این محصول شرکت سایپا سیتروئن را […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

در مدت اخیر، علی رغم اعلام قیمت جدید سیتروئن C3 در چارچوب قوانین سازمان حمایت و آغاز تحویل این خودرو، بعضی از خریداران این خودرو همچنان معترض هستند. این حواشی باعث شد تا در نحوه قیمت گذاری این خودرو به اصطلاح ((مو را از ماست بکشیم)) و شرایط قیمتی این محصول شرکت سایپا سیتروئن را شفاف سازی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بازار خودرو کشور، ملتهب ترین روزهای خود را در تاریخ تجربه می کند. تفاوت این دوره با سال های قبل این است که خودروسازان نیز با توجه به وضعیت شناور ارز و مراودات خارجی، در بازه زمانی کوتاه، تغییرات زیادی در قیمت محصولات خود اعلام می کنند و کاهش تولید به خاطرات مشکلات پیش پا، باعث شده دلالان در صحنه بازی با قیمت خودرو تنها نباشند.

بعد از افزایش قیمت بعضی از خودروها توسط خودروسازان، با ورود نهادهای نظارتی مثل سازمان حمایت و وزرات صنعت، خودروسازان در چارچوب مشخصی مجبور به عقب نشینی از قیمت های جدید خود شده و قیمت ها را اصلاح کرده اند. همین اتفاق در نظر برخی مشتری ها یک سوئ برداشت را به وجود آورده و تصور بسیاری این است که این روند قیمت گذاری و کاهش قیمت برای هر خودرویی قابل اعمال است.

اما ما میخواهیم با معرفی فرمول سازمان حمایت و شفاف سازی در این مسیر، ببینیم حرف کدام خودروسازان حق و کدام یک ناحق است. در شرایط فعلی حجم اعتراضات به خودروسازان به دلیل قیمت گذاری و ایجاد تاخیر در روند عرضه و تحویل خودرو به مشتری بالا گرفته است. قطعا بخش قابل توجهی از این اعتراضات منطقی بوده و مشتری حق خود را طلب می کند. اما طبق قانون موجود و روند فعالیت برخی شرکت ها، باید قبول کنیم که بخشی از این اعتراضات از منطق پیروی نمی کند.

یکی از همین موارد، حواشی شکل گرفته پیرامون قیمت گذاری خودرو پسا برجامی و کاملا جدید سیتروئن C3 است. هاچ بک جذاب و تند و تیزی که پای آن توسط سایپا سیتروئن به کشور باز شده و مشکلات انتقال ارز، تامین قطعه، فرایندهای اداری مرتبط و تعلیق قرارداد با شریک خارجی، باعث شده تا تغییراتی در قیمت مورد انتظار مشتریان و زمان بندی تحویل آن به خریداران ایجاد شود. اینکه سایپا سیتروئن با هر ضرب و زوری که شده تلاش در تحویل این خودرو به خریداران دارد و از بار تعهدات شانه خالی نکرده بر کسی پوشیده نیست.

اما میخواهیم در اینجا دلایل و اسناد تغییرات قیمتی ایجاد شده در مدت اخیر را با شما به اشتراک بگذاریم و تفاوت این تغییرات را با یکدیگر بیان کنیم. بگذارید ماجرای تغییر قیمت سیتروئن C3 را با یک ماجرای دیگر در این زمینه مقایسه کنیم. پژو 207 صندوق دار یکی دیگر از خودروهای جدید بازار است که ابتدا با قیمت مصوب 104 میلیونی به بازار آمد و بر اساس نامه سازمان حمایت، قیمت تمام شده  پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک برای ایران خودرو ۶۳ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۳۱۷٫۵ تومان در نظر گرفته شد.

نامه سازمان حمایت-ایران خودرو

حال گویا ایران خودرو به تبعیت از این نامه، با احتساب هزینه های شماره گذاری، مالیات، عوارض و… قیمت این خودروی جدید را اصلاح کرده و بهای ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را برای 207 صندوق دار اتوماتیک در نظر گرفته است. در این نامه، بهای تمام شده خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه و به شرکت ایران خودرو، اعلام شده است. با رعایت میزان سود قانونی به بهای تمام شده تولید مندرج در ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل و سایر هزینه های قانونی ذیل فاکتور برای تعهدات باقی مانده محاسبه شود. مقایسه این نامه با اطلاعیه اخیر شرکت سایپا سیتروئن ما را بر ان داشت تا مبنای قیمت گذاری سیتروئن C3 را از این شرکت جویا شویم.

در همین رابطه با دکتر مومنی، معاون استراتژی، بازاریابی و فروش سایپا سیتروئن به گفت و گو نشستیم تا بیشتر از جزییات برای ما بگوید. سایپا سیتروئن مدعیست قیمت اولیه تعیین شده برای سیتروئن C3 کاملا قانونی و معتبر است. شرکت سایپا سیتروئن متن مصوبه سازمان حمایت/کمیته خودرو در تاریخ 30/08/97 را که مبنای اطلاعیه این شرکت بود در اختیار ما گذاشت:

نامه سازمان حمایت-سایپا سیتروئن

اگر به سایت سازمان حمایت رجوع و آیین نامه ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخلی مندرج در سایت www.124.ir را مطالعه کنید، این سازمان سود 17 درصد را قانونی دانسته است. بر این اساس، با یک محاسبه ساده در چارچوب قوانین سازمان حمایت و اضافه کردن عوارض قانونی، قیمت سیتروئن C3 به 2,288,553,984 ریال می رسد. (این قیمت با سود 17 درصدی قانونی بهای تمام شده کالاهای ساخته شده محاسبه شده است). حال شرکت سایپا سیتروئن از میزان سود خود کم کرده (سود را از 17 درصد به 15.4 درصد) رسانده و قیمت 226 میلیون و 450 هزار تومان را به عنوان قیمت مبنا به 2000 خریدار سیتروئن C3 اعلام کرده است.

قوانین سازمان حمایت

بنابراین متوجه می شویم که نظیر این اصلاح قیمتی را که ایران خودرو به تازگی و بعد از اعتراضات، اعمال کرده است، شرکت سایپاسیتروئن از ابتدا رعایت کرده است و در چارچوب ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل، قیمت گذاری کرده است.

این در حالی است که قیمت محاسبه شده در چارچوب سازمان حمایت، 18 میلیون تومان با قیمت این شرکت خودروساز اختلاف دارد. چرا که بعضی از سرفصل های هزینه ای سایپا سیتروئن توسط سازمان حمایت پذیرفته نشده است. اما در گفت و گو با آقای مومنی به این نتیجه رسیدیم که این شرکت در جهت تمکین به قانون، قیمت تمام شده اعلامی از سوی سازمان حمایت/کمیته خودرو را به عنوان مبنا پذیرفته و در چارچوب ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل، قیمت 226.45 میلیون تومان را به عنوان قیمت نهایی به 2000 مشتری اعلام کرده است. به گفته مومنی، با توجه به هزینه های تحمیل شده به شرکت در شرایط غیرعادی (اگر هزینه بیشتری تا انتهای برآورده سازی تعهدات تحمیل نشود) سود شرکت حدود 4.5% برآورد می شود.

با تمام این اوصاف، تصور کردیم که شاید این اعتراضات مربوط به دیگر خریداران سیتروئن C3 (به غیر از این 2000 نفر) باشد. اما طبق اطلاعات بدست آمده از شرکت سایپا سیتروئن، به این نتیجه رسیدیم که کل ثبت نام کنندگان این خودرو همین 2000 نفر هستند و به تمام خریداران همین قیمت اعلام شده است.

اما با تحقیق بیشتر و گفت و گو با شرکت سایپا سیتروئن، به این نتیجه رسیدیم که شاید بخشی از این حواشی شکل گرفته مربوط به نامه جدید سازمان حمایت باشد.

نامه سازمان حمایت-سایپا سیتروئن-1

این سازمان علی رغم مصوبه قبلی خود مصوبه ای جدید صادر کرده و این تغییرات و ناهماهنگی ها می تواند دلیلی بر بعضی حواشی شکل گرفته در مورد قیمت سیتروئن C3 باشد. با تمام این اوصاف به این نتیجه می رسیم که قیمت گذاری سیتروئن C3 در فرآیند کاملا قانونی صورت پذیرفته و اکثریت مشتریان نیز تکمیل وجه کرده و خودروی خود را تحویل گرفته اند. اما همچنان بعضی از مشتریان با پافشاری نابجا، قصد تحت فشار قرار دادن این شرکت و سازمان های تصمیم گیرنده را دارند.

با بررسی مختصر در بازار خودرو، به این نتیجه می رسیم که خریداران با تحویل خودرو خود با قیمت فعلی، می توانند با سود 50، 60 میلیونی سیتروئن C3 را در بازار  بفروشند. آن هم در شرایطی که بعضی از شرکت ها در تحویل تعهدات خود به مشتریان ناتوان هستند و امکان تحویل ندارند.

بررسی میدانی و تست جاده سیتروئن C3 / پایی درازتر از گلیم!

قیمت سیتروئن C3 کاهش یافت

تمام سیتروئن C3 های سایپا به مشتریان تحویل می شود (ابلاغ وضعیت C3 های ثبت نامی تا عصر امروز)

تحویل سیتروئن C3 سرعت گرفت/ کوچولویی با سود سرشار!

تحویل معوقات سراتو و C3 تا پایان سال/ پس گرفتن پول و تحویل خودرو جایگزین، 2 راه پیش پای خریداران رنو

استقبال مشتریان از تحویل خودرو سیتروئن c3

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی