پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کاوازاکی Z1000

کاراکتری کوچک برای نامی بزرگ/ نگاهی به موتورسیکلت کاوازاکی Z1000 مدل 2010

سابقه کاوازاکی سری Z به 3 دهه قبل باز می‌گردد. سری Z همواره در مسیر تکامل قدم برداشته و مدل 1000 سی‌سی آن توانست میخ خود را در بیش‌تر کشورهای دنیا بکوبد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو تا به‌ امروز 4 نسل از کاوازاکی Z1000 به بازار آمده. در این سال‌ها Z1000 از […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۳۱ تیر ۱۴۰۱

سابقه کاوازاکی سری Z به 3 دهه قبل باز می‌گردد. سری Z همواره در مسیر تکامل قدم برداشته و مدل 1000 سی‌سی آن توانست میخ خود را در بیش‌تر کشورهای دنیا بکوبد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

تا به‌ امروز 4 نسل از کاوازاکی Z1000 به بازار آمده. در این سال‌ها Z1000 از نظر طراحی و مهندسی همواره در حال پیشرفت بوده و جالب است بدانید به آن لقب «غول عریان» داده‌اند. Z1000 علاوه بر طرفداران فراوان، منتقدانی هم دارد. اما طراحی خاص‌اش باعث شده ریس‌سواران نیز به آن علاقه‌مند شوند. فرصتی دست داد تا ملاقاتی با یک دستگاه موتورسیکلت کاوازاکی Z1000 مدل 2010 داشته باشیم.

کاوازاکی Z1000

تکامل آشکار

طراحی این موتورسیکلت نسبت به نسل قبلی اصلاحاتی را تجربه کرده. تکاملی که از آن سخن گفتیم را به وضوح می‌توان در ظاهرش مشاهده کرد. از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به ورودی‌های زیبای هوا و چهره خشمگین‌اش اشاره کرد. Z1000 از بدو تولدش 4 خروجی اگزوز داشته و این ویژگی را از مدل جاودانه Z1 به عاریت گرفته است.

اصلاحات آیرودینامیکی و رینگ 5 بازو جدید که برای این موتورسیکلت در نظر گرفته شده، علاوه بر وزن کم‌تر، تاثیر مثبتی روی سواری آن گذاشته. در مدل 2010 رینگ‌ها تراش آلومینیوم دارند و تلفیقی از تراش آلومینیومی و رنگ مشکی هستند. هم‌چنین برای هماهنگی بیش‌تر، در قسمت عقب موتور، کاور آلومینیومی اگزوز نظر بیننده را به خود جلب می‌کند. این در حالی است که از سال 2011، کاور اگزوز کاوازاکی Z1000 به رنگ مشکی درآمده است.

کاوازاکی با هدف قد علم کردن در جنگ قدرت این موتورسیکلت را طراحی کرده و روی قدرت و شتاب آن حساسیت زیادی به خرج داده است. اصلاحات زیاد، استفاده از پیشرانه قدرتمند و هدف دستیابی به سواری بهتر، کاوازاکی را بر آن داشته تا از شاسی مشابه ZX10R در این موتورسیکلت استفاده کند.

این شاسی وزن پایینی دارد و تمام نقاط اتصال آن محاسبه شده است. کاوازاکی Z1000 موتورسیکلتی خیابانی کاملا اسپرت است که طراحی خاص و به‌روزی دارد. به همین دلیل برای آن از مخزن سوخت بزرگ مشابه موتورسیکلت‌های ریس استفاده شده و این ویژگی حالت بهتری پشت فرمان را برای راکب به ارمغان می‌آورد.

به نقطه جذاب ماجرا می‌رسیم. پیشرانه هیجان یک موتور سنگین! Z1000 از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با 2 میل‌سوپاپ بهره می‌برد. قطر سیلندر در کورس پیستون این پیشرانه 77 در 56 میلی‌متر و کمپرس آن 11.8 به یک است. پاشنه آشیل نسل‌های قبلی، تراتل بیضی در سیستم سوخت‌رسانی آن بود که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما برای این مدل از تراتل‌های 38 میلی‌متری Keihin استفاده شده که راندمان بالاتری دارد.

کاوازاکی Z1000

پیشرانه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته و مجددا طراحی شده. اهدافی که در طراحی این انجین سرلوحه کار مهندسان قرار گرفته، چیزهایی است که طرفداران این موتورسیکلت می‌خواستند. یک انجین وحشی‌تر با استقامت بیش‌تر در کنار عملکرد و بازدهی بسیار بالای تراتل‌ها، دور بالا و از همه مهم‌تر صدای خروجی گوش‌نواز که نهایت خواسته‌های علاقه‌مندان Z1000 است.

در مدل 2010 ورودی‌های هوا از قبل بزرگ‌تر شده و قابلیت انتقال هوا نیز بهتر است. کاوازاکی سعی کرده اشتباهات نسل‌های قبلی را روی پیشرانه این موتورسیکلت تکرار نکند تا این پیشرانه بتواند پایه‌ای برای مدل‌های بعدی باشد. میل‌لنگ این موتورسیکلت دست‌خوش بهینه‌سازی‌هایی شده و این میل‌لنگ به افزایش کورس پیستون هم کمک کرده و بالانسر خوبی برای آن درتظر گرفته شده است.

Airbox این موتورسیکلت راندمان را بالا برده و در دورهای پایین لرزش را کم می‌کند. هم‌چنین اصلاحاتی نیز روی پمپ‌بنزین آن انجام شده که نتیجه‌اش بالا رفتن راندمان است. همه این تغییرات و بهینه‌سازی‌ها باعث شده پیشرانه 1043 سی‌سی Z1000 قدرتی معادل 136 اسب‌بخار در 9600 دور و گشتاور 110 نیوتن‌متر در 7800 دور را تولید کند.

کاوازاکی Z1000

حالت خاص شاسی

شاسی Z1000 و جاپایی‌ها شباهت نسبی با ZX10 R دارد. حالت خاص شاسی و طراحی و توان مناسب انجین دست‌به‌دست هم می‌دهند تا تجربه سواری بسیار خوبی با Z1000 تجربه کنید. موتور بی‌صدا استارت می‌خورد و کار کردن در جای آن نیز همین‌طور است. با درگیر شدن گیرباکس، حرکت در دورهای پایین بدون لرزش و با حس بسیار خوبی آغاز می‌شود. سواری Z1000 دلچسب به نظر می‌رسد و به لطف اندازه مناسب و طرحی خوب‌اش، به‌راحتی در چند دقیقه ابتدایی با آن ارتباط برقرار می‌کنید.

کوازاکی Z1000 از گیرباکس 6 سرعته‌ای بهره می‌برد که ضرایب آن به شرح زیر است

دنده 1 2.60
دنده 2 1.95
دنده 3 1.60
دنده 4 1.38
دنده 5 1.23
دنده 6 1.13

 

بهینه‌سازی‌هایی که روی اگزوز این نسل Z1000 صورت گرفته، باعث شده سبک‌تر و کم‌صداتر از قبل باشد. اولویت طراحان، اگزوزی با صدای نرم‌تر و اندازه کوچک‌تر بوده. این ویژگی هنگام راندن آن کاملا قابل لمس است و کم‌صداتر از قبل احساس می‌شود. 4 خروجی اگزوز هرکدام به 2 قسمت و هریک از این قسمت‌ها نیز خود به 2 قسمت دیگر تقسیم می‌شوند.

کاوازاکی Z1000

یکی دیگر از جذابیت‌های Z1000 ، هندلینگ و فرمان‌پذیری عالی آن به‌شمار می‌رود. فرمان این موتورسیکلت مجددا طراحی شده و شاسی کوچک و جمع و جورش با کاهش 5 میلی‌متری ارتفاع دست به دست هم می‌دهند تا حسی متفاوت از راندن به راکب منتقل شود. جالب است بدانید علی‌رغم کاهش 3 تا 4 کیلوگرمی وزن کاوازاکی Z1000 نسبت به قبل، استقامت شاسی آن 30 درصد بیش‌تر از قبل است.

کاوازاکی Z1000

یکی دیگر از بخش‌های این موتورسیکلت که دست‌خوش بهینه‌سازی شرکت سازنده شده، سیستم تعلیق است. کاوازاکی Z1000 در قسمت عقب و جلو از کمک‌فنرهای قابل تنظیم بهره می‌برد. قابلیت ارتجاع کمک‌های جلو به 119 میلی‌متر و قابلیت ارتجاع کمک‌های عقب نیز به 137 میلی‌متر می‌رسد. همه این ویژگی‌ها و برگ‌های برنده Z1000 از آن یک انتخاب ایده‌آل در این سگمنت ساخته‌اند. با چرخاندن دسته گاز، یک شلیک قدرتمند را با این موتورسیکلت تجربه خواهید کرد. اما شدت باد در طول حرکت و سرعت‌های بالا آزاردهنده است. سبک طراحی Z1000، باعث می‌شود عبور از سرعت 200 کیلومتر با آن منطقی نباشد. چراکه در سرعت‌های بالا جریان باد می‌تواند حادثه‌ساز شود.

با عبور دور موتور از 7000، کاوازاکی Z1000 روی دیگرش را نشان می‌دهد. همه اجزای این موتورسیکلت مهندسی شده هستند و اصولی طراحی شده‌اند. به‌طور مثال رینگ‌های آلیاژی 5 بازوی کاستوم ، اگزوزهای کوچک‌تر و… همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا زمان سواری با این سوپر جنگنده خیابانی، سبکی متفاوت از راندن و نهایت لذت را تجربه کنید. علی‌رغم فرمان تیزتر از قبل، ترمز گیری با کاوازاکی تعریفی ندارد.

کاوازاکی Z1000 از دیسک‌های 300 میلی‌متری در جلو با کالیپر 4 پیستون و تک‌دیسک عقب 250 میلی‌متری با کالیپر تک پیستون بهره می‌برد. این چیدمان برای تجربه سواری نرم و راحت عالی به نظر می‌رسد. اما این سیستم ترمز به درد فشار بیش از حد نمی‌خورد و تجربه نشان داده که Z1000 هم مثل نینجا، پس از چند بار فشار آوردن به ترمز، راکب را جواب می‌کند!

کاوازاکی Z1000

در آخر باید گفت، کاوازاکی Z1000 موتورسیکلتی با طراحی بسیار خاص و به نوعی چندمنظوره است. این موتورسیکلت پیشرفت‌های مختلفی را در بخش فنی تجربه کرده و همین پیشرفت‌ها، سواری ایده‌آلی را برایش به ارمغان آورده‌اند. انجین قدرتمند در کنار خصوصیات شهری این موتورسیکلت باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس بالایی در مبارزه‌های خیابانی داشته باشید. هم‌چنین ابعاد مناسب و فرمان‌پذیری مثال زدنی، جای هیچ گله‌ای را با Z1000 باقی نمی‌گذارند.

در انتها از آقایان حامد الله‌وردی جهت هماهنگی و ساسان خادمی مالک موتورسیکلت تشکر می کنیم.

وتورسواران مقصر 63 درصد تصادفات رانندگی

انتخاب درست بازار/ بررسی فنی موتورسیکلت بنلی TNT15

آنارشیست هندی!/ بررسی موتورسیکلت آپاچی

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

کوتاهی وزارت صنعت برای توسعه موتورسیکلت های برقی

چقدر از خریداران موتورسیکلت های برقی حمایت می شود؟/ جزییات تسهیلات بلاعوض شهرداری برای موتورهای برقی

موتورسیکلت های غیر استاندارد بازار را بشناسید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی