پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شورولت کوروت ZR1

سوپراستار آمریکایی/ بررسی شورولت کوروت ZR1 مدل 2019

امروز با یک سوپراستار قدرتمند طرفیم. کوروت ZR1 مدل 2019 که اکنون لقب پر قدرت‌ترین خودرو تاریخ شورولت را به نام خود ثبت کرده است. شاید بتوانیم کوروت ZR1 مدل 2019 را با شخصیت‌هایی مثل هالک و کینگ‌کونگ مقایسه کنیم که توانایی آنها فقط در یک چیز خلاصه می‌شود: «عضله و زور بازو!» به گزارش […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

امروز با یک سوپراستار قدرتمند طرفیم. کوروت ZR1 مدل 2019 که اکنون لقب پر قدرت‌ترین خودرو تاریخ شورولت را به نام خود ثبت کرده است. شاید بتوانیم کوروت ZR1 مدل 2019 را با شخصیت‌هایی مثل هالک و کینگ‌کونگ مقایسه کنیم که توانایی آنها فقط در یک چیز خلاصه می‌شود: «عضله و زور بازو!»

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در دنیای امروزی سینما، فیلم‌هایی که در آنها سوپر هیرو‌ها یا موجوداتی با قدرت خارق‌العاده ایفای نقش می‌کنند، طرفداران زیادی دارند. از سری فیلم‌های Avengers گرفته تا بتمن، سوپرمن و خیلی از سوپرهیرو‌های دیگر که هر کدام شخصیت و توانایی‌های خاص خود را دارند. در دنیای ماشین‌ها هم سوپراستار‌های زیادی وجود دارند که می‌توانیم آنها را با سوپرهیروهای فرازمینی فیلم‌ها مقایسه کنیم. بعضی از خودرو‌های سوپراسپرت اروپایی مانند لامبورگینی اونتادور، مک‌لارن P1، بوگاتی شیرون و از این دست خودرو‌ها را می‌توان به شخصیت‌های فانتزی تشبیه کرد. اما اگر دقت کرده باشید مخصوصا در سری فیلم‌های Avengers که تعداد زیادی سوپرهیرو در کنار همدیگر جمع شده‌اند، همیشه یک موجود وجود دارد که قدرت‌اش با زور بازویش نسبت مستقیم دارد! این داستان‌ها را تعریف کردیم تا بگوییم امروز با یک سوپراستار قدرتمند طرفیم. کوروت ZR1 مدل 2019 که اکنون لقب پر قدرت‌ترین خودرو تاریخ شورولت را به نام خود ثبت کرده است. شاید بتوانیم کوروت ZR1 مدل 2019 را با شخصیت‌هایی مثل هالک و کینگ‌کونگ مقایسه کنیم که توانایی آنها فقط در یک چیز خلاصه می‌شود: «عضله و زور بازو!»

در اوایل سال 2018 در یک مراسم در شهر دوبی بود که کمپانی شورولت از نمونه جدید کوروت به نام ZR1 رونمایی کرد. خودروی که با 755 اسب‌بخار لقب پرقدرت‌ترین نمونه ساخته شده در تاریخ شورولت را گرفت. اما این اولین باری نیست که نام کوروت ZR1 جنجال به پا می‌کند بلکه تاریخی 50 سال در پشت پرده نهفته است.

شورولت کوروت ZR1

کوروت (ZR1 C3 (1970-1972

اولین‌بار در سال 1970 بود که کمپانی شورولت از کوروتی با پکیج قدرتمند مخصوص به نام ZR1 رونمایی کرد. خودروی که از پیشرانه 5.7 لیتری 8 سیلندر LT-1 با 255 اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد. پکیج ZR1 از گیرباکس 4 سرعته heavy-duty دستی با ضرایب نزدیک و ترمز‌های قوی‌تر بهره می‌برد. از دیگر آپشن‌های پکیج ZR1 می‌توان به رادیاتور آلومینیمی و شاسی و زیربندی بهتر نسبت به نمونه پایه کوروت اشاره کرد. این پکیج 1،010.50 دلار قیمت داشت و طی 3 سال تعدادی کم‌تر از 60 دستگاه از این خودرو تولید شد. این خودرو کم‌یاب یک نمونه شهری از یک خودرو مسابقه‌ای بود و هیچ‌کدام از آپشن‌ها شیشه برقی، فرمان هیدرولیک، کولر، گرمکن شیشه عقب و رادیو را نداشت. یک نمونه کم‌یاب ZR2 هم از کوروت، با موتور 454 کیوبیک اینچی LS6 عرضه شد.

شورولت کوروت ZR1

کوروت (ZR1 C4 (1990_1995

پس از 20 سال نمونه قدرتمند ZR-1 (اکنون با خط فاصله) با نسل چهارم کوروت به بازار بازگشت. خودرویی که از موتور 5.7 لیتری 8 سیلندر، طراحی‌شده توسط لوتوس بهره می‌برد و قدرت 375 اسب‌بخار (405 اسب‌بخار در سال 1993) تولید می‌کرد. این خودرو نسبت به نمونه 250 اسب‌بخاری پایه کوروت، بسیار قدرتمند محسوب می‌شد. این خودرو در آن سال توانست رکورد سرعتی بیش از 180 مایل (288 کیلومتربرساعت) بر جای بگذارد و رکورد صفرتاصد آن 4.5 ثانیه بود. تا سال 1995 تعداد 7 هزار دستگاه از کوروت ZR-1 ساخته شد.

شورولت کوروت ZR1

کوروت (ZR1 C5 (2009-2013

شاید یکی از بهترین و کامل‌ترین نمونه‌های کوروت ZR1 (ایندفعه بدون خط فاصله!) در سال 2009 توسط شورولت معرفی شد. در این خودرو از یک موتور 6.2 لیتری 8 سیلندر سوپرشارژ با کد LS9 استفاده شده بود که تا سال 2016 قدرتمند‌ترین نسخه کوروت به حساب می‌آمد. این خودرو 639 اسب‌بخار قدرت و 604 پوندفوت ( 815 نیوتن‌متر) گشتاور تولید می‌کرد. سقف، گلگیر و اسپلیتر جلو از فیبرکربن ساخته شده بود. ضربه‌گیر‌های مگنتیکی و ترمز‌های سرامیکی برمبو از نکات قابل‌توجه در این خودرو بود. پس از تست‌های انجام گرفته توسط مجله موتور ترند بر روی این خودرو، رکورد 0 تا 100 3.3 ثانیه و تایم 400 متر 11.2 ثانیه ( در سرعت 208.8 کیلومتربرساعت) برای این خودرو ثبت شد. این خودرو در تست‌های انجام شده به قدری خوب عمل کرد که توانست فراری 599 GTB راشکست بدهد.

شورولت کوروت ZR1

سوپراستار داستان ما، کوروت (ZR1 (2019

اما اکنون می‌رسیم به اصل ماجرا! تاریخچه‌ای از کوروت ZR1 (یا بعضی وقت‌ها ZR-1) را توضیح دادیم تا بدانید این خودرو چقدر اصالت دارد. اکنون نگاهی موشکافانه به نسل جدید ZR1 می‌اندازیم تا ببینیم این خودرو توانسته است راه نیاکانش را ادامه بدهد یا خیر. در سال 2015 شورولت از نمونه جدید Z06 رونمایی کرد. خودروی که از موتور سوپر شارژ LT-4 با 650 اسب‌بخار قدرت و 650 پوندفوت (877 نیوتن‌متر) گشتاور بهره می‌برد. خودرویی که آن‌قدر خوب ظاهر شد که توانست در رقابت با نیسان GT-R Nismo و پورشه 911 توربو S در مجله Car and Driver پیروز شود. اما عطش شورولت نخوابیده بود و پس از آن کمپانی در سال 2018، خبر از تولید نمونه‌ای جدید به نام ZR-1 داد که قرار بود قوی‌ترین نمونه ساخته شده در تاریخ شورولت باشد. سرانجام چند روز مانده به نمایشگاه Dubai Autoshow، کوروت ZR1 با رنگSebring Orange به‌صورت رسمی در شهر دوبی معرفی شد. اما اکنون به مشخصات فنی و ظاهری کوروت ZR1 می‌پردازیم تا ببینیم چه چیزی این خودرو را به یک اسلحه با خشاب کاملا پر تبدیل می‌کند!

شورولت کوروت ZR1

بدنه

وقتی از روبه‌رو به کوروت ZR1 نگاه می‌کنیم اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، وجود 3 ورودی هوای بزرگ در قسمت جلویی خودرو است. با این که شباهت‌هایی بین قسمت جلویی کوروت ZO6 با نمونه ZR1 وجود دارد، اما ورودی‌های هوا در نمونه ZR1، 40 درصد هوای بیش‌تری نسبت به کوروت ZO6 به موتور وارد می‌کند. این در حالی است که در مجموع 13 مبدل حرارتی در این خودرو به‌کار رفته است تا هوا با مناسب‌ترین دما به موتور وارد شود. در زیر این ورودی‌های هوا یک اسپلیتر فیبرکربنی قرار گرفته است تا همراه با فویل‌های هوای تعبیه شده در زیر اسپلیتر که توسط تیم کوروت ریسینگ طراحی شده است، وظیفه شکستن باد و تولید نیروی جاذبه را بر عهده داشته باشند. هوا بین ورودی‌های تعبیه شده روی کاپوت و در آخر زیر اسپویلر بزرگ فیبرکربنی عقب که پایه‌های آن روی شاسی جوش داده شده است، جریان پیدا می‌کند تا بیش‌ترین نیرو جاذبه را تولید کند.

شورولت کوروت ZR1

پکیج 2995 دلاری ZTK با سقف تارگا عرضه می‌شود و در این نسخه از یک اسپویلر قابل تنظیم بزرگ‌تر استفاده شده است. از دیگر آپشن‌های پکیج ZTK می‌توان به ضربه‌گیر‌های مگنتیکی و لاستیک‌های Michelin Pilot Sport Cup 2 نیمه‌اسلیک (سایز 285/30ZR-19s در جلو و 335/25ZR-20s در عقب) که در نمونه ZO6 هم استفاده شده است، اشاره کرد. رینگ‌های 20 اینچی آلومینیمی در جلو و 19 اینچی در عقب هم جلوه زیبایی به ZR1 بخشیده است. هم‌چنین در نسخه ZTK در قسمت کناری اسپلیتر‌های زیر سپر از 2 End Cap استفاده شده است تا اسپلیتر بتواند از زاویه کناری هم قابلیت شکستن باد را داشته باشد. به گفته شورولت، کوروت ZR1 قادر به تولید نیرو جاذبه 950 پوندی در سرعت بالای 200 مایل (320 کیلومتربرساعت) است. این مقدار جاذبه از پکیج Stage 3 کوروت ZO6 هم بیش‌تر است.

شورولت کوروت ZR1

برخلاف نسل قبلی ،ZR1 که در آن یک قاب شیشه‌ای روی کاپوت برای تنفس سوپرشارژر تعبیه شده بود، قسمتی از کاپوت نسل جدید ZR1 به‌صورت کامل بریده شده است تا اسکوپ هوای فیبرکربنی سوپرشارژر، به‌طور کامل از کاپوت بیرون بزند و هوا را ببلعد! هم‌چنین این فضای بریده شده روی کاپوت وظیفه جریان دادن هوای شکسته شده توسط فویل‌های هوای زیر اسپلیتر، از طریق سقف به بال عقب خودرو را بر عهده دارد تا یک تعادل ایرودینامیکی کامل بین قسمت جلویی و عقبی خودرو شکل بگیرد. در قسمت عقبی علاوه بر اسپویلر بزرگ فیبرکربنی، از یک تکه بال عقب رنگ شده روی صندوق استفاده شده است که وظیفه مهمی دارد. با شکسته شدن باد توسط بال عقب بزرگ فیبرکربنی، در قسمت پایینی باله یک جریان هوای کم فشار بوجود می‌آید و آن گاه این اسپویلر کوچک رنگ شده در جریان دادن هوای کم فشار تاثیر بسزایی خواهد داشت.

جهت سبک سازی بیش‌تر بخش‌های از بدنه شامل: کاپوت، گلگیرهای جلو، سقف باز شو، درب صندوق عقب و گلگیرهای عقب همگی از فیبر کربن ساخته شده اند تا با وجود موتور غول پیکر و شاسی پیچیده، وزن نهایی کوروت ZR1 به 1424 کیلوگرم برسد. به گفته کمپانی شورولت، در مراحل ساخت کوروت ZR1 بیش‌تر از هر خودرو دیگری در تاریخ کمپانی، از فیبر کربن استفاده شده است. در قسمت داخلی خودرو هم ساختار صندلی‌ها، بخشی از فرمان و کنسول وسط از جنس فیبر کربن ساخته شده است. علاوه بر قطعات فیبر کربنی که به آنها اشاره کردیم، بر روی گلگیر هم یک خروجی هوای فیبر کربنی جا خوش کرده است تا هوای گرم تولید شده توسط موتور و ترمز‌ها را به بیرون منتقل کند. هم‌چنین کوروت ZR1 اولین خودروی است که تست‌های انجام گرفته بر روی کوروت مسابقه‌ای C7.R در تونل باد، روی آن هم انجام گرفته است.

شورولت کوروت ZR1

مشخصات فنی کوروت ZR1 مدل 2019

معرفی نسل جدید کوروت ZR1 با معرفی نسل جدید پیشرانه‌های شورولت همراه شد. پس از موفقیت موتور سوپرشارژ 650 اسبی LT-4 که روی کوروت ZO6 و کامارو ZL1 (که توانست تایم 7:16.4 را در پیست نوربرگ‌رینگ بالاتر از پورشه 911 GT2 و نیسان GT-R ثبت کند) قرار گرفت اکنون نوبت به معرفی نسل جدیدی از پیشرانه‌های جنرال‌موتورز با کد LT-5 رسیده بود. پیشرانه‌ای که در آن از یک سوپرشارژر 2.6 لیتری Eaton که 52 درصد بزرگ‌تر از نمونه به‌کار رفته در موتور LT-4 است و توانایی تولید 14 PSI بوست (نسبت به 9.4 PSI در نمونه قبلی) را دارد، استفاده شده است تا توان تولید 755 اسب‌بخار قدرت و 715 پوندفوت (969.4 نیوتن‌متر) گشتاور را به کوروت ZR1 تقدیم کند. این سوپرشارژر برای تولید ماکسیموم بوست خود مقدار 110 اسب‌بخار قدرت از موتور می‌گیرد اما در سرعت 80 مایل بر ساعت تنها 1 اسب‌بخار برای چرخاندن روتور‌های سوپرشارژر لازم است.

شورولت کوروت ZR1

هم‌چنین یک سیستم اگزوز با 4 حالت مختلف شامل: Track، Sport، Tour وStealth هم برای کاربری‌های متفاوت در نظر گرفته شده است تا خودرو در شهر صدای کم‌تری داشته باشد و در پیست به یک هیولایی غرنده تبدیل شود. در تست‌های انجام گرفته تایم 0 تا 100 کوروت در 2.8 ثانیه ثبت شده است. هم‌چنین در تست سرعت انجام گرفته بر روی کوروت ZR1 در کشور آلمان عدد 214.88 مایل (343.8 کیلومتربرساعت) به‌عنوان سقف سرعت این خودرو ثبت شده است. چندی پیش در جریان مسابقات ایندی‌کار آمریکا، خودرو کوروت ZR1 که به‌عنوان خودرو ایمنی در این مسابقه حاضر بود، در اتفاقی عجیب کنترل خود را از دست داد و با دیواره پیست برخورد کرد. نکته جالب حضور رئیس بخش توسعه محصولات جنرال‌موتورز پشت فرمان خودرو بود. این یعنی کوروت ZR1 با هیچ‌کس حتی مسئول کمپانی شوخی ندارد! یکی از فواید موتور پوش‌رادی LT-5 تک میل سوپاپ، پایین بودن مرکز ثقل آن است که بر نیرو جاذبه تولیدی کوروت تاثیر مثبتی دارد.

شورولت کوروت ZR1

دریچه گاز 95 میلی‌متری LT-5 نسبت به نمونه 87 میلی‌متری در موتور LT-4 بزرگ‌تر شده است تا توانایی ورود هوای بیش‌تری به موتور را داشته باشد. از دیگر تغییرات قابل توجه در موتور LT-5 می‌توان به استفاده از سیستم کمکی Port Injection برای تزریق مستقیم سوخت به داخل سیلندر و پولی جدید میل‌لنگ با تسمه 11 دندانه (در موتور LT-4 8 دندانه) اشاره کرد. وظیفه انتقال قدرت در کوروت ZR1 بر عهده گیرباکس 7 دنده دستی یا گیرباکس 8 سرعته اتوماتیک خواهد بود و اگر واقعا به دنبال هیجان و ترشح آدرنالین هستید باید به سراغ گیرباکس 7 سرعته دستی بروید.

شورولت کوروت ZR1

زیربندی و ترمز

وقتی به سراغ یک موتور 755 اسب‌بخاری غول‌پیکر می‌روید، حتما باید فکر ساخت زیربندی مناسب و چسباندن خودرو به زمین را کرده باشید. کمپانی شورولت به خوبی از این مسئله آگاه بوده است و با ساخت سیستم کنترل مگنتیکی شاسی، به خوبی از پس این مهم برآمده است. این سیستم در عرض چند میلی ثانیه اطلاعات جاده‌ای را دریافت می‌کند و در عرض 15 میلی ثانیه خود را با آن وقف می‌دهد. هم‌چنین استفاده از دیفرانسیل کلاچ‌دار الکترونیکی و مجموعه‌ای از سیستم‌های کنترل پایداری و حالت‌های مختلف رانندگی اعم از Tour،  Sportو Track وظیفه کنترل و انتقال قدرت 755 اسب‌بخار به چرخ‌ها را با توجه به رانندگی در پیست یا شهر را بر عهده دارند. در سیستم ترمز این خودرو از ترمز‌های کربن سرامیکی ساخت کمپانی برمبو استفاده شده است تا بتواند وظیفه متوقف کردن این هیولایی رام‌نشدنی را بر عهده بگیرد. در چرخ‌های جلویی از دیسک‌های 15.5 اینچی همراه با کلیپر‌های 6 پیستون استفاده شده است درحالی‌که در چرخ‌های عقب دیسک 15.3 اینچی همراه با کلیپر‌های 4 پیستونه جا خوش کرده‌اند. هم‌چنین لنت‌های پیشرفته هیبرید ساخت برمبو که هم در شهر و هم در پیست کاربرد دارند، کامل‌کننده سیستم ترمز هستند

شورولت کوروت ZR1

قیمت شورولت کوروت ZR1

در دنیای خودروهای سوپراسپرت، نمونه‌های قدرتمند اروپایی مانند لامبورگینی، فراری، پاگانی و مک‌لارن وجود دارند که بیش‌تر یک جور اسباب بازی برای ثروتمندان به حساب می‌آیند. اما ناگهان در لیست خودروهای اسپرت نام کوروت ZR1 با قیمتی باور نکردنی به چشم می‌خورد که اکنون نوعی سوپراسپرت به حساب می‌آید. زمانی‌که قیمت کامارو 650 اسبی ZL1-1LE توسط کمپانی شورولت اعلام شد، بسیاری از علاقه‌مندان شوکه شدند. شما قادر بودید تنها با 70 هزار دلار یک خودرو اسپرت قدرتمند را خریداری کنید. اکنون کمپانی شورولت روی کوروت ZR1 مدل 2019 برچسب 120 هزار دلاری زده است تا این خودرو سوپراسپرت با یک‌سوم یا حتی یک‌چهارم قیمت رقبای اروپایی‌اش به فروش برسد. قیمت پایه این خودرو 121 هزار دلار در نظر گرفته شده است اما با در نظر گرفتن آپشن‌های مختلف فنی از جمله پکیج ZTK و آپشن‌های ظاهری از جمله سقف کانورتیبل، تارگا یا معمولی، قیمت خودرو به 140 هزار دلار می‌رسد.

شورولت کوروت ZR1

هم‌چنین پس از خریداری خودرو، تمام مالکین به برنامه 2 روزه رانندگی مدرسه Ron در پیست Spring Mountain دعوت می‌شوند تا با توانایی‌های خودروشان بیش‌تر آشنا شوند. به گفته جی لنو مجری و کلکسیونر محبوب آمریکایی: «من یک مک‌لارن F1 دارم که یک تکه پلاستیکی از سپر آن خراب شده بود. وقتی قیمت تعمیر و بازسازی آن را فهمیدم، به این نتیجه رسیدم که می‌توانم با پول آن یک کوروت سفارش بدهم! پس منطقی است که به سراغ این سوپراسپرت قدرتمند با قیمتی باورنکردنی بروید!»

مشکل الکتریکی معرفی رسمی کوروت C8 را به تعویق انداخت

دو نمونه از کمیاب ترین مدل های کوروت به فروش خواهند رسید

کوروت نسل هشت مسابقه ای شکار شد/ آیا کوروت جدید تویین توربو خواهد شد؟

شورولت کوروت تا دندان مسلح! / کوروت YENKO با 1000 اسب بخار قدرت

حضور تیم کوروت ریسینگ در مسابقه 24 ساعته لمانز

حضور کوروت ZR1 در مسابقات INDY 500 سال 2019

معرفی شورولت کوروت GXE برقی/ عضلانی معروف بی سر و صدا قدرت نمایی می کند!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی