پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعمیر خودرو

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

اگر خودرویی مثل پژو 206 یا خودروهای داخلی دیگر در این کلاس داشته باشید، حتما چند باری با مشکل کپ کردن خودرو هنگام گاز دادن بعد از استارت زدن روبرو خواهید شد. این اتفاق در فصل های سرد بیشتر خودش را نشان می دهد و خودرو با گاز دادن به اصطلاح ریپ زده و خاموش […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸

اگر خودرویی مثل پژو 206 یا خودروهای داخلی دیگر در این کلاس داشته باشید، حتما چند باری با مشکل کپ کردن خودرو هنگام گاز دادن بعد از استارت زدن روبرو خواهید شد. این اتفاق در فصل های سرد بیشتر خودش را نشان می دهد و خودرو با گاز دادن به اصطلاح ریپ زده و خاموش می شود. یکی از عوامل اصلی این اتفاق، خرابی سنسور دریچه گاز خودروهاست.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

سنسور گاز چیست؟

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود. وظیفه ی این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودروی خود را فشار می دهید، به میزانی که پولکی درچه گاز باز می شود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت سنسور دریچه گاز یکی از عوامل تنظیم پاشش سوخت انژکتورها است.

سنسور دریچه گاز خودرو


اگر سنسور دریچه گاز ماشینت خراب شده، می تونی اینجا تعمیر یا تعویض کنی!

(کلیک کنید)


 

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سيگنال الكتريكي تبديل می کند. حال وقتی می گوییم «سنسور دریچه گاز» (Throttle position sensor)، منظور حسگری است که روی دریچه گاز انواع خودرو من جمله پراید، سمند EF7 و پژو ۴۰۵ بسته می شود. در خودروهای سمند EF7 این حسگر معمولا در پشت دریچه اصلی گاز و نزدیک استپر بسته می شود اما در برخی از خودروها در قسمت جلویی موتور ماشین قابل رویت است. البته اگر خودروی سمند یا پژو شما برقی باشد، حسگر سنسور گاز، داخل خود دریچه گاز تعبیه می شود و برای یک فرد معمولی به راحتی قابل تشخیص نیست.

سنسور دریچه گاز ماشین

سنسور دریچه گاز موظف است تا ای سی یو (E.C.U) خودرو را از موقعیت دریچه گاز مطلع سازد. با فشردن پدال گاز و تغییر مقاومت الکتریکی میزان ولتاژ ورودی به ECU تغییر می کند و ECU با ارسال سیگنال مناسب میزان باز و بسته بودن صفحه تراتل را مشخص می کند. در تکنولوژی روز دنیا سنسور دریچه گاز جای خود را به دریچه گاز برقی داده است و این سنسور از روی دریچه گاز حذف شده است. البته در برخی از خودروهای تولید داخل هم این سنسور جای خود را به دریچه گاز برقی داده است اما همچنان هستند خودروهایی از خانواده سمند، پژو و پراید که دریچه گازشان برقی نیست.

ادامه مطلب در لینک:

علل خرابی دریچه گاز

 

 

چگونه پیش از حرکت در هوای سرد خودرو را گرم کنیم؟

علل ریپ زدن خودرو در هنگام حرکت چیست؟

نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

با گیربکس های دبل کلاچ مهربان باشیم!

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستان

3 راه حل برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

نگهداری از خودرو در فصل گرم تابستان

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • bahramrahmani@983gmail.com | 23/07/1399 در 05:28

    پیکان انژکتوری دارم که درحرکت ریب میزنه وقتی گار میزنم آزاد مانع ولی دوباره ترازو ول نکنم ریل میرنه لطفا کمکم کنید

کیوسک مطبوعاتی