آیا خودروسازان خصوصی می شوند؟

بحث خصوصی سازی برخی از واحدهای صنعتی و شرکت های دولتی اصلی ترین موضوع صبح فردا جلسه کمیسیون اقتصاد هیات دولت خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

فردا صبح در جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد هیات دولت درباره خروج کامل دولت از شرکت‌های بزرگ بورسی و واگذاری تصدی‌گری تصمیم گیری خواهد شد.

شنیده می شود وزارت نفت و وزارت اقتصاد کاملا با این تصمیم موافق هستند.

لیست شرکت‌ها بدین شرح بوده که «کشتیرانی جمهوری اسلامی»؛ «فولاد مبارکه»؛ «ملی صنایع مس ایران»؛ «هلدینگ خلیج فارس»؛ «پالایش نفت اصفهان»؛ «پالایش نفت تبریز»؛ «پالایش نفت لاوان»؛ «پالایش نفت تهران»؛ «پالایش نفت شیراز»؛ «پالایش نفت بندر عباس»؛ «بانک صادرات»؛ «بانک ملتبانک تجارت»؛  «مخابرات ایران»؛ «ایران خودرو» و «سایپا» است.

بر اساس برآوردها، این 16 کشور دارای ارزش 230 هزار میلیارد ریالی بود که با واگذاری آن، بازار می‌تواند سهم قابل توجهی از این شرکت‌ها را در اختیار بگیرد تا دیگر خبری از واگذاری شرکت‌های زیان‌ده به بازارسرمایه نباشد اما از سوی دیگر می‌توان امیدوار بود که اگر این بنگاه‌های اقتصادی به صورت واقعی، خصوصی شود و طعم تلخ خصولتی‌سازی که همواره بر گرده اصل44 سنگینی می‌کرد باردیگر نچشد.

این خبر به ویژه برای صنعت خودروسازی خبر بسیار خوبی است.

وزارت نفت نیز با واگذاری سهم 20 درصدی شرکت پالایش و پخش در شرکت‌های پالایشی موافقت کرده است.

در صورت تصویب این پیشنهاد در کمیسیون اقتصاد دولت، این پرونده برای تصمیم‌گیری به جلسه هیات وزیران ارجاع می شود.

گزارش خودرو

در مورد این خبر باید به چند نکته توجه داشت:

سوابق گذشته نشان داده واگذاری مدیریت شرکت‌ها به بخش‌خصوصی و حتی شبه دولتی تجربه موفقی بوده است.

علاوه بر این، دولت برای واگذاری سهام خود باید به بازار سهام رونق دهد تا این اقدام موفقیت‎آمیز باشد و خریداران را جلب کند. قطعا خرید بلوکی سهام در شرایط کنونی بازار چندان برای سرمایه‎گذاران خوشایند نیست.

بنابراین، تحقق این امر به رشد و صعود بازار سهام کمک شایانی خواهد کرد.

البته چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص اعلام کرد: قرار است تا سهم دولت در شرکت های خودروساز بزرگ به تدریج واگذار شود و این موضوع در جلسه شورای عالی اقتصاد به ریاست روحانی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

البته در این میان برخی معتقدند که بهتر است این موضوع به بعد از گذر از بحران تحریم ها موکول شود تا صنایع کشور به خصوص خودروسازی، شرایط مناسب‎تری داشته باشند.

بحث کوچک سازی دولت سازی سالیان سال است که در جلسات هیات دولت مورد بررسی قرار می گیرد در صورت خصوصی شدن این شرکت ها فضای رقابتی تر و بهتری ایجاد می شود و دولت به راحتی می تواند وظیفه اصلی خود که سیاست گذاری و نظارت است را در دستور کار خود قرار دهد. از طرفی دیگر شاید «بهره‌وری»، «بازدهی»، «مدیریت بر اساس رقابت»، «بازرگانی»، «فروش»، «بازاریابی»، «فروش» و غیره به این بنگاه‌ها مخصوصا اهالی جاده مخصوص و نفتی‌ها با خصوصی شدن بازگردد.

انتهای پیام/ منبع: بورس نیوز

خصوصی سازی صنعت خودرو ظرف 3 سال/ مخالفت نمایندگان مجلس با کاهش تعرفه واردات خودرو

خصوصی سازی واقعی خودروسازان در دستور کار وزارت صنمت/ تعیین دستوری قیمت بلای صنعت خودرو است

خصوصی سازی خودرو به کجا چنین پیاده؟!

داستان دنباله‌دار خصوصی‌ سازی خودروسازان داخلی

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!