پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات اتوبوس

امکاناتمان برای تولید اتوبوس کم نیست

به گفته ی کارشناس خودرو ما از لحاظ اتوبوس و کامیون سازی متدهای خاص و جاافتاده‌ای از 50سال پیش داریم و این یعنی امکاناتمان در این زمینه کم نیست. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو امیرحسین کاکایی درباره وضعیت تولید داخلی اتوبوس و کامیون بیان کرد: ما از لحاظ اتوبوس و کامیون سازی متدهای خاص و […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

به گفته ی کارشناس خودرو ما از لحاظ اتوبوس و کامیون سازی متدهای خاص و جاافتاده‌ای از 50سال پیش داریم و این یعنی امکاناتمان در این زمینه کم نیست.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

امیرحسین کاکایی درباره وضعیت تولید داخلی اتوبوس و کامیون بیان کرد: ما از لحاظ اتوبوس و کامیون سازی متدهای خاص و جاافتاده‌ای از 50سال پیش داریم و این یعنی امکاناتمان در این زمینه کم نیست، اما متاسفانه معضل اصلی این صنعت نبود بازار است.

وی ادامه داد: دعواهایی که طی چند سال گذشته بین شهرداری تهران و دولت وجود داشته باعث شده این صنعت به سمت ورشکستگی پیش برود، همانطور که طرح نوسازی ناوگان خودروهای سنگین سه سال پیش به دلیل مشکل تامین منابع با شکست مواجه شد.

کاکایی ریشه شکل‌گیری زمزمه واردات اتوبوس‌های دست دوم را تحریم و سوء استفاده کاسبان تحریم دانست و اظهار کرد: از طرفی تحریم و فشاری که امریکا بر بخش تولیدی و صنعتی ایران وارد کرده و از طرف دیگر سنگینی منافع حاصل از واردات اتوبوس دست دوم نسبت به تامین مالی تولید داخلی آن یک عده را به این فکر وا داشته است.

این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: نکته دیگر این است که خودروی دست دوم در آمریکا و اروپا فروش ندارد اما در ایران برای دلالان سود بسیاری به همراه دارد اما باید بدانیم هر طناب مفتی که به ما برسد نباید با آن خودمان را دار بزنیم؛ واردات اتوبوس دست دوم به مثابه همین اصطلاح است.

کاکایی تاکید کرد: اگر قرار است خودرویی وارد شود باید توسط خودروساز اصلی وارد شود زیرا  واردات آن توسط دلالان بسیار خطرناک است و در درازمدت هزینه‌های کشور را بالا می‌برد.

به گفته این کارشناس خودرو، خودروسازی‌های داخلی که اتوبوس و کامیون تولید می‌کنند به دلیل کمبود منابع نفس‌های اخر خود را می‌کشند و در چنین شرایطی که آن‌ها به شدت نیاز به کار دارند یک عده به فکر واردات و دلالی در این صنعت افتاده‌اند، از این رو حتما باید جلوی این خطر بزرگ را گرفت.

کاکایی همچنین به مافیای فیلتر دوده در بحث واردات اتوبوس دست دوم اشاره کرد و افزود: فیلتر دوده یک از مواردی است که به بهانه آن موضوع واردات اتوبوس دست دوم را پیش کشیده‌اند، زیرا فیلتر دوده برای کاهش آلودگی اتوبوس‌های موجود در کشور اقدام مناسبی است اما این موضوع جای فریب بسیاری دارد.

وی ادامه داد: نحوه کنترل این موضوع سخت است به طوریکه فیلتر دوده در معاینه فنی یک استانداردی را پاس می‌کند اما دو روز بعد از کار می‌افتد درحالیکه فیلتر دوده مورد نظر مسئولین باید 100هزار کیلومتر کار کند و این جا است که مافیا می‌تواند ورود کند و از فیلتر دوده به نام اتوبوس داخلی و به کام خودش استفاده کند.

کاکایی در پایان گفت: اگرچه وزارت صمت به عنوان متولی اصلی این بخش، مخالف واردات است اما متاسفانه گاهی دلالان زورشان از مسئولان پیشی می‌گیرد.

انتهای پیام/ منبع: اقتصادآنلاین

برخورداری تمام اتوبوس ها از سیستم دوربین جلوی راننده

امکان خرید اتوبوس نو وجود ندارد

طرح اتوبوس هوایی، همچنان رو هوا / احتمالا در دوره بعد این طرح افتتاح می شود

لزوم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی