پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فروش خودرو-بازار خودرو

حاشیه ای که در حاشیه مانده! / قیمت حاشیه بازار خودرو چگونه استعلام می شود؟

قریب به 2 سال است که صنعت خودرو یکی از حاشیه دارترین بخش های کشور است که هر روز بروز مواردی بیش از قبل در حاشیه و ابهام فرو می رود. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو اگر نگاهی گذرا به گزارش های صفحه اول خبرگزاری ها و تیتر یک روزنامه ها داشته باشید […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۵ خرداد ۱۳۹۸

قریب به 2 سال است که صنعت خودرو یکی از حاشیه دارترین بخش های کشور است که هر روز بروز مواردی بیش از قبل در حاشیه و ابهام فرو می رود.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اگر نگاهی گذرا به گزارش های صفحه اول خبرگزاری ها و تیتر یک روزنامه ها داشته باشید شما هم با ما هم عقیده می شوید وضعیت صنعت و بازار خودرو طی 2 سال اخیر به سبب بروز اتفاقات تلخ و شیرین به حاشیه دار ترین موضوع در کشور مبدل شده قصه ی صنعت خودرو کشور به این ترتیب است که از ورود خودروسازان خارجی به کشور برای همکاری با سایپا و ایران خودرو شروع تا بعد از آن به تحریم و خروج، کمبود و خاک خوری، بستن شدن ثبتارش و تخلف واردات خودرو، اوج قیمت و فروش فوری 5 در زیر قیمت بازار می رسد.

البته نکته ای که نباید از آن غافل شد موضوع نزدیک شدن قیمت خودرو به بازار البته با فاصله 5 درصدی است که این روزها خود جای ابهام بسیاری دارد خودروسازان یا بهتر است بگوئیم دولت علاوه بر عرضه خودرو با 5 درصد زیر قیمت بازار سیاست افزایش تولید خودرو را در پیش گرفت تا به این ترتیب مهره های دلالان را یکی پس از دیگری کنار بزند این برنامه به گفته مسئولان ذیربط موجب می شد تا قیمت خودرو در بازار روند نزولی به خود بگیرد. این نتیجه در میزان اندکی بروز و ظهور کرد بعد از پنبه شدن بخش بسیار کوچکی از رشته ی بازیگران همیشه در صحنه بازار، دلالان وارد مرحله ی جدیدی شدند که نتیجه فعالیتشان به حذف شدن قیمت از روی سایت های فروش آگهی خودرو شد.

قصد مرور گذشته را در این گزارش را نداریم اما بزرگترین علت آشفتگی بازار خودرو به گفته ی مسئولان نه تحریم، نه کمبود قطعه و نه موارد از این قبیل بود بلکه علت بهم ریختگی در سیستم عرضه و تقاضا بازار خودرو است نقص در روند عرضه و وجود بیش از اندازه و غیرقابل باور تقاضا برای خودرو موجب شد تا قیمت ساندرو معمولی بر جایگاه 190 میلیونی قرار بگیرد و تکان نخورد!

اما نکته جالب توجه موضوع قیمت گذاری این حلبی خوش رنگ و لعاب است که دوباره بحث آن میان شورای رقابت و سازمان حمایت رد و بدل می شود هفته ی گذشته بود که بهارستانی ها برای بار دیگر یک عقبگرد داشتند و شورای رقابت را دوباره مکلف کردند که سکان قیمت گذاری خودرو را بر دست بگیرد، این موضوع که چنین اقدامی درست است یا غلط بر عهده ی کارشناسان و از ما بهترون!

اگرچه روز گذشته عباس تابش رئیس سازمان حمایت معاون در خصوص بحث بازگشت قيمت گذاري به شوراي رقابت و قيمت گذاري خودرو با تئوري ٥ درصد زير قيمت بازار گفت: اگر من به عنوان سازمان حمايت مرجع قيمت گذاري خودرو هستم با صداي رسا مي گويم هنوز هيچ مصوبه و ابلاغيه ايي در خصوص صلب قيمت گذاري كارشناسي خودرو از سازمان حمايت به ما نرسيده است و مبناي ما يك مصاحبه نيست.

حال سوال ما و بسیاری از مردم اینجاست که اگر این تئوری مرهم درد بازار خودرو است ملاک تعیین قیمت خودرو چیست؟ یا اندکی جزئی تر، عدد 5 درصد پایین تر از قیمت بازار براساس کدام بازار است؟ بازار تهران؟ بازار استان های دیگر؟ میانگین اعداد موجود در بازار تمام استانها؟ آیا استعلام از سایت های آگهی فروش خودرواست؟

ثانیا به گفته رئیس سازمان حمایت قیمت خودروها در بازار براساس خرید و فروش سوری خود دلالان تعیین می شد با توجه به این موضوع عملا معامله ای در بازار میان خریدار و فروشنده واقعی رخ نداده است پس قیمت خودرو در بازار را چطور تعیین می شود، کدام شخص یا اشخاصی قیمت خودرو در بازار را تعیین می کنند که براین اساس قیمت خودرو در کارخانه اعلام می شود!

لازم به ذکر است که برای رسیدن به جواب این سوالات تماس های زیادی با سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو توسط خبرنگار ما گرفته شد اما هر بار به دلایل مختلف ایشان علاقه ای به انجام مصاحبه نداشتند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی