با ممنوع شدن واردات خودرو و عدم عرضه خودروهای وارداتی جدید در بازار ایران، علاقه به خرید خودروهای خارجی دستدوم بیشتر از قبل شده است. وقتی ریسک خرید خودرو دستدوم را قبول میکنید، شاید بیش از زمانی که در قید خرید یک خودرو صفر کیلومتر که صرفا از نظر قیمتی به بودجه شما نزدیک است، […]
پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند
سری ۳ عنوان پرفروشترین و محبوبترین مدل ب ام و را در سراسر دنیا یدک میکشد. ششمین نسل سری۳ در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۱ به دنیا معرفی شد. این مدل با کد اتاق 30F شناخته میشود و از نظر طراحی و حتی سایز بدنه، با مدلهای قبلی تفاوتهای زیادی دارد. طراحی جذاب بدنه بهخوبی خبر از ذات اسپرت و خشن این خودرو دوستداشتنی میدهد. چراغهای جلو از سبک جدید طراحی بامو پیروی میکنند و به شکل هنرمندانهای به جلو پنجرههای کلیویشکل متصل شدهاند.
از میان طیف گسترده مدلها و تیپهای نسل ششم سری۳، تنها نمونه سدان این خودرو در 2 مدل ۳۲۰ و ۳۲۸ دیفرانسیل عقب به کشور وارد شده است. سری۳های جدید در 3 تیپ تجهیزاتی مدرن، لاکچری و اسپرتلاین عرضه شده اند. که تفاوت این 3 تیپ مختلف را میتوان در رنگبندی کابین، کیفیت متریال استفاده شده و سطح تجهیزات جستوجو کرد. البته بامو، سری۳ را در نسخه M اسپرتلاین نیز عرضه کرده است.
این مدل از پکیج اسپرت بدنه شامل سپرها و رکابهای اسپرت و رینگهای M بهره میبرد. همچنین کابین این مدل تفاوتهایی با سایر تیپها دارد، که از مهمترین آنها میتوان به دوخت و پوشش اسپرت صندلیها، فرمان اسپرت M و رکابهای منقش به لوگو Mpower اشاره کرد. در میان تیپهای مختلف سری۳ جدید، مدل اسپرتلاین از ابتداییترین امکانات برخوردار است. حتی در نمونههای پایه از صندلیهای چرمی و تنظیمات برقی برای صندلیها خبری نیست.
رنگبندی کابین مدل اسپرتلاین تیره است و از اینرو کابین این نمونه جو اسپرتتری نسبت به 2 مدل دیگر دارد. تیپ مدرن نیز از بالاترین سطح تجهیزات میان مدلهای دیگر بهره میبرد. همچنین کیفیت متریال کابین نیز در این نمونه بالاتر است و میتوان مدل مدرن را از روی رنگ بندی روشن چرم و چوب کابیناش شناسایی کرد. تعداد خطوط عمودی جلوپنجره مدل اسپرتلاین ۸ عدد است و در مدلهای لاکچری و مدرن به ۱۱ عدد میرسد. همچنین برای مدلهای مدرن و لاکچری از رینگهای ۱۸ اینچی کلاسیک استفاده شده، که این رینگها در مدل اسپرتلاین جای خود را به نمونه ۱۹ اینچی اسپرت دادهاند.
فضای کابین سری ۳ جدید از طراحی کاملا متفاوت با مدلهای قبلی برخوردار است. طراحی کابین به سدان بزرگتر بامو یعنی سری ۵ نزدیک شده و کیفیت متریال استفاده شده در کابین قابلقبول است. بهطور قطع جذابترین و هیجانانگیزترین برتری سری۳ نسبت به 2 خودرو دیگر را باید در بخش فنی و قابلیتهای حرکتی آن جستوجو کرد. بامو در ساخت نسل جدید سری۳ سنتشکنی کرده و به جای استفاده از پیشرانههای اتمسفریک، برای مدلهای 320 و 328 از یک پیشرانه مشترک ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به توربو استفاده کرده است. این پیشرانه با کد 20N شناخته میشود و به سیستمهای تزریق مستقیم سوخت و زمانبندی متغیر سوپاپها مجهز شده است. با توجه به تنظیمات متفاوت ECU و توربوشارژرها، قدرت و گشتاور تولیدی مدل 320 از مدل 328 به مراتب کمتر است و میتواند ۱۸۰ اسببخار و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور را روانه محور عقب کند. حالتهای رانندگی در 4 برنامه +SPORT، COMFORT، SPORT و ECO PRO تنظیم میشوند.
اسپرت بودن سواری سری۳ نسبت به بنز C کلاس کاملا قابللمس است. تقسیم وزن ۵۰-۵۰ در این خودرو و وجود سامانه DSC باعث شدهاند تا شاهد هندلینگ و چسبندگی عالی از سری۳ باشیم. یکی از مهمترین نکاتی که به جذابیت سواری با سری۳ میافزاید، گیرباکس ۸ سرعته تیپترونیک ZF این خودرو است. در حالت +SPORT میتوان دندهها را از طریق پدالهای پشت فرمان تعویض کرد (شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان برای مدل 320 سفارشی است).
توربوشارژهای سری۳ به سامانه TWIN SCROLL مجهز شدهاند. این سامانه به سریعتر شدن عکسالعمل توربوها کمک میکند و باعث میشود تا سری۳ در دورهای پایینتر چالاکی و کشش بیشتری نسبت به رقیب دیرینهاش، بنز C کلاس نشان دهد.
در کل باید سری۳ را خودرویی با دینامیک و هندلینگ بالا برشمرد که بیشتر جوانهای اسپرتپسند و طالب هیجان را به سوی خود جذب میکند.
نسل سوم مرسدسبنز کلاس C در سال ۲۰۰۷ و با نام اتاق 204W معرفی شد. در سال ۲۰۱۱ طراحی ظاهری C کلاس دستخوش تغییراتی شده و در بازار نسخه فیسلیفت در مدلهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ یافت میشود که البته مدل ۲۰۱۴ با کارکرد معمولی بیش از ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
C کلاس خودرویی جمعوجور با طراحی بسیار جذاب و شیک است. اصالت در تکتک خطوط بدنه موج میزند و بهسختی میتوان از ظاهر جذاب این خودرو ایراد گرفت. مدل فیسلیفت از فرم جدید چراغهای جلو که بیشباهت به نسل قبلی SL کلاس نیست، گرافیک جدید چراغهای عقب و طراحی جدید سپرهای جلو و عقب، نسبت به مدل قدیمی بهره میبرد. اکثر مدلهای وارد شده به کشور از پکیج اسپرت AMG برای بدنه بهره میبرند. که تفاوت آنرا با نمونههای عادی، باید در طراحی رکابها و طراحی متفاوت سپر جلو و عقب جستوجو کرد.
همچنین مدل مجهز به پکیج ایامجی پلاس، با کمربندهای قرمز رنگ و حاشیه مشکی رنگ رینگ ها از بقیه تیپ ها مجزا میشود. از خانواده C کلاس تنها نمونههای 200C، 300C و 350C به کشور وارد شدهاند. که مدل 200C بهعنوان مدل پایه شناخته میشود و از نظر قابلیتهای فنی و پیشرانه بسیار به بامو 320 شبیه است. یکی از مزیتهای C کلاس نسبت به رقیب باواریایی بهرهگیری از سقف پانوراماست، که به زیبایی داخلی و خارجی خودرو کمک شایانی کرده است. طراحی کابین مدل فیسلیفت با مدل قدیمی تفاوتهای زیادی دارد. کیفیت متریال کابین و چرم صندلیها همان چیزی است که از یک مرسدسبنز انتظار دارید و از این نظر یک سروگردن بالاتر از بامو قرار میگیرد. مدلهای مجهز به پکیج AMG از فرمان اسپرت AMG و تریم اسپرت کابین بهره میبرد. انبوهی از سامانههای ایمنی و امکانات رفاهی سرنشینان را احاطه کرده است، که از مهمترین آنها میتوان به سامانههای کنترل حرکت بین خطوط، کنترل هوشیاری راننده، سیستم تشخیص نقطه کور و PRE SAFE اشاره کرد.
مرسدسبنز برای اولینبار در این مدل از پیشرانه ۴ سیلندر توربو استفاده کرده است. این پیشرانه ۱.۸ لیتری به سامانه سوخت مولتیپوینت مجهز شده و قادر است ۱۸۰ اسببخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. پیشرانه 200C دیرتر از 320 به حداکثر گشتاور خود میرسد. که این عمل باعث میشود تا در دورهای پایین تنبلتر از بامو به نظر برسد. اما با دور گرفتن و برطرف شدن تاخیر توربوها، شاهد چابکی بیشتری از این خودرو هستیم. فنربندی C کلاس کاملا نرم و راحت است و خشکی سری ۳ را ندارد.
کمکفنرهای بادی این خودرو با نام AIRMATIC شناخته میشوند که از نظر نرمی و راحتی زبانزد هستند. البته در صورت قرار دادن حالت رانندگی روی SPORT، سفتی فنرها و فرمان بیشتر شده و دندهها در دورهای بالاتری تعویض میشوند. C200 از گیرباکس ۷ سرعته Gtronic7 بهره میبرد. این گیرباکس در پس گیرباکس ۸ سرعته بامو قرار میگیرد. از نظر قابلیتهای دینامیکی و هندلینگ، 200C نمیتواند همچون 320 ایفای نقش کند، اما در نوع خود سواری بسیار اسپرت و لذتبخشی دارد و هنگام عبور از پیچها به راننده اطمینان کامل میدهد. مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودرو نیز به لطف استفاده از سامانه BLUE EFFICIENCY در سطح مطلوبی قرار دارد.
بنز C200 و بامو 320 دو سدان اسپرتی هستند که علاوه بر کابین جادار و برخوردار بودن از ویژگیهای خانوادگی، میزان کنترلشدهای از هیجان را به صاحب خود هدیه میکنند. روح لوکس مرسدسبنز در کوچکترین سدان این شرکت نیز دمیده شده و نسبت به بامو از کابین راحتتر و لوکستری برخوردار است. این ویژگی در سواری و عملکرد گیرباکس نیز کاملا مشهود است و از این نظر سری 3 میتواند گزینه جذابتری برای جوانهای طالب هیجان باشد.
دیدگاه خود را بنویسید