پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C3

یک چهارم نهایی/ سیتروئن C3 بخریم یا آلفارومئو جولیتا؟

با مرور خاطرات مدرسه، هیچ‌وقت اسم شاگرد اول کلاس و بچه‌های مودب و ساکت کلاس را یادتان نمی‌آید. همیشه بچه‌های بازیگوش و شلوغ کلاس هستند که تا سال‌ها بعد در ذهن هم‌کلاسی‌هایشان هستند و همه با مرور خاطرات مربوط به آنها خنده به لب‌شان می‌آید. خلاصه کنم، با بچه‌های ردیف آخر کلاس بیش‌تر از بقیه […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۱

با مرور خاطرات مدرسه، هیچ‌وقت اسم شاگرد اول کلاس و بچه‌های مودب و ساکت کلاس را یادتان نمی‌آید. همیشه بچه‌های بازیگوش و شلوغ کلاس هستند که تا سال‌ها بعد در ذهن هم‌کلاسی‌هایشان هستند و همه با مرور خاطرات مربوط به آنها خنده به لب‌شان می‌آید. خلاصه کنم، با بچه‌های ردیف آخر کلاس بیش‌تر از بقیه خوش می‌گذرد. در اینجا 2 هاچ بک بازیگوش که روحیه ای مشابه بچه های ردیف آخر کلاس دارند در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. سیتروئن C3 که تعداد نچندان زیادی از آن بعد از برجام در سایپا کاشان تولید شد و آلفارومئو جولیتا که چند سال به صورت وارداتی در کشور عرضه شده است. پس این یک مقایسه بازاری نیست و بیش‌تر با حال‌وهوای بازار اروپا هم‌خوانی دارد. هاچ‌بک‌ها پرفروش‌ترین خودروها در قاره سبز به‌شمار می‌روند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

آلفارومئو جولیتا

مدل ۲۰۱۶ جولیتا از نظر سطح تجهیزات از مدل ۲۰۱۵ کامل‌تر است و تغییرات ظاهری اندک اما تاثیرگذار را نسبت به مدل ۲۰۱۴ تجربه کرده است. جولیتا در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ رونمایی شد و یک سال بعد توانست بر جایگاه دوم خودرو سال اروپا بنشیند. اگر ماشین‌باز هستید و به لذت رانندگی اعتیاد دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از پایان زندگی‌تان حتما رانندگی با یکی از محصولات آلفارومئو را تجربه کنید. جولیتا خودرویی است که آلفارومئو را نجات داد و توانست پرفروش‌ترین محصول این خودروساز ایتالیایی لقب بگیرد. ظاهرش با ریزبینی و سلیقه مثال‌زدنی طراحی شده و نسبت به سئات ترکیب اصیل‌تری دارد. بد نیست بدانید، طراحی‌اش کار طراح خودروهایی از جمله مازراتی کواتروپورته و آلفارومئو 4C است. معروف‌ترین نشان آلفارومئو یعنی جلوپنجره مثلثی‌شکل بر پیشانی جولیتا خورده. در طراحی چراغ‌های جلو از آلفارومئو 8C الهام گرفته شده است.

آلفارومئو جولیتا

با قرار گرفتن داخل کابین کاملا با حال و هوای ایتالیایی آن خو می گیرید. صندلی‌های راحتی دارد و فضای سر صندلی ردیف عقب مناسب است. اما اگر قدبلند باشید، باید به زور خودتان را روی صندلی‌های عقب جا کنید. کیفیت متریال کابین جولیتا آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید فوق‌العاده نیست. چرم کابین کیفیت مناسبی دارد و هیچ ایرادی به دوخت و مونتاژ قطعات نیست.

آلفارومئو جولیتا

اما در ساخت بعضی قطعات مثل پنل در‌ها و بخش‌هایی از داشبورد حوصله کافی به خرج داده نشده تا اگر خیلی مشکل‌پسند هستید، ناامیدتان کند. در مدل فیس‌لیفت محل قرارگیری صفحه نمایش تغییر کرده و یک نمایش‌گر ۵ اینچی لمسی در مرکز کنسول قرار گرفته است. جولیتا به سقف پانوراما مجهز شده و صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و صندلی راننده به حافظه مجهز شده و از این نظر کامل تر از سیتروئن به نظر می رسد. سیستم صوتی BOSE نیز تکمیل‌کننده جزییات جذاب کابین است.

مشخصات فنی آلفارومئو جولیتا

در لحظه استارت، جولیتا صدای بم دوست‌داشتنی دارد، اما قرارگیری عرضی پیشرانه باعث شده تا در لحظه استارت، کمی لرزش را تجربه کنید. با استارت زدن، افسار یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ زیر پایتان قرار می گیرد که با ۱.۴ لیتر حجم، ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور تولید می‌کند. گشتاور پیشرانه آلفا به 250 نیوتن متر می رسد. پیشرانه جولیتا کمی دیر فول‌بوست شده و همین مساله باعث افزایش حرارت پیشرانه و استهلاک بیش‌تر قطعات فنی می‌شود. پس برای رانندگی با جولیتا باید مواردی را رعایت کنید که متحمل هزینه تعمیرات نشوید.

در ابتدای حرکت و زمانی‌که موتور به اندازه کافی گرم نشده، از فشار آوردن به آن خودداری کنید و برای خاموش کردن موتور هم چند دقیقه برای متعادل شدن دمای‌اش به آن فرصت دهید. پیشرانه جولیتا از سیستم تزریق مستقیم سوخت و سامانه مولتی‌ایر بهره می‌برد. سیستم مولتی‌ایر فیات باعث شده تا میل‌سوپاپ حذف شود و سوپاپ‌ها توسط عملگرهای هیدرولیکی فعال شوند. سیستم مولتی‌ایر باعث شده توان پیشرانه ۱۰ درصد افزایش و مصرف سوخت آن ۱۵ درصد کاهش یابد.

آلفارومئو جولیتا

هم‌چنین جولیتا از پلت‌فرم مدولار بهره می‌برد که یکپارچه نیست و شرکت سازنده ادعا می‌کند تغییرات و تعمیرات روی آن آسان است. اما دست نگه دارید! اگر پای صحبت تعمیرکاران بنشینید، به این نتیجه می‌رسید که جولیتا یکی از سخت‌ترین خودروها برای تعمیرات و سرویس‌های متداول است. جولیتا از گیرباکس ۶ سرعته دوکلاچه برخوردار است که آلفارومئو نام آن را TCT گذاشته. هم‌چنین به لطف سیستم DNA، می‌توانید توسط شاسی قرار گرفته جلو شیفتر گیرباکس، حالت‌ رانندگی را از میان ۳ وضعیت D، N و A انتخاب کنید. اگر اهل شیطنت در رانندگی و مانور دادن باشید، این ویژگی شما را شیفته خود می‌کند.

آلفارومئو جولیتا

حتما می‌پرسید، پس تکلیف مانورهای ترافیکی و گردش در خیابان‌های کم‌عرض چیست؟ پاسخ شما سیستم اکتیودوآل پینیون آلفارومئو است. به لطف این سیستم، اگر به سمت چپ می‌پیچید چرخ سمت چپ و اگر به سمت راست می‌پیچید، چرخ سمت راست بیش‌تر از چرخ دیگر می‌پیچد تا شعاع گردش جولیتا به ۱۰.۹ متر برسد و خیال شما را راحت کند. جولیتا از سیستم کنترل پایداری و کنترل دینامیک الکترونیکی برخوردار است و توانسته ۵ ستاره ایمنی موسسه euroNCAP را کسب کند.

سیتروئن C3

سیتروئن C3

سیتروئن C3 همچون دیگر هم وطن خود به اسم پژو 2008 از جمله خودروهای پرحاشیه پسابرجامی بود که با خروج شرکای تجاری صنعت خودروسازی و این شرکت فرانسوی از ایران، تولیدش با مشکل مواجه شد و همین اتفاق باعث شد با تاخیری چند ماهه به دست مشتریان برسد. 2 هزار نفر این هاچ بک جذاب فرانسوی را ثبت نام کرده اند که تنها برای پاسخ به تعهدات همین 2000 نفر این هاچ بک جذاب در ایران تولید شد و متاسفانه تولیدش ادامه پبدا نکرد.

سیتروئن C3

سیتروئن C3 اولین بار در سال 2002 معرفی شد و خودرویی که تولید در ایران تولید می شود، متعلق به نسل سوم است که در سال 2016 رونمایی شد. طراحی بدنه و حتی کابین این خودرو با رویکردی منحصر به فرد انجام شده است و شبیه هیچ خودرو و حتی کانسپت دیگری نیست. همچنین اصرار به استفاده از خطوط افقی به خصوص در جلوپنجره باعث شده عرض خودرو بیشتر از آنچه که هست به نظر برسد. بدنه C3 از کشور اسلوواکی به صورت خام برای تولید به سایپا کاشان می امد. همانطور بدنه C3 با دو رنگ سفید و قرمز رنگ آمیزی می شود که به زمانی بیش از 2.5 برابر رنگ آمیزی یک خودروی تک رنگ نیاز دارد.

در حالی که امروزه  تقریبا بیش از  90  درصد خودروهای روز جهان قطعه ای به نام زه روی درب کناری ندارند، سیتروئن در یک هاچ بک خانوادگی شهری از این قطعه استفاده کرده است. با این تفاوت که طراحی این زه ها به گونه ای انجام شده که خودشان بدل به نمادی از این خودرو شده اند. جالب است بدانید که این قطعات دارای مخازن هوایی هستند که در صورت برخودر با هر جسمی هوای درون آنها تخلیه می شود تا ضربه به بدنه خودرو آسیب وارد نکند.

سیتروئن C3

درون کابین این خودرو بسیار ساده است. پنل هایی با خطوط افقی در کابین وجود دارند که حجم پردازی آن را عریض نشان می دهند. همچنین نوار دور جلو داشبورد هم رنگ سقف خودرو است. طراحی خروجی های سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو کاملا کلاسیک و ساده طراحی شده، به شکلی که کمی شبیه به اسپیکرهای قدیمی تلویزیون های بِلِر سیاه و سفید هستند. درون کابین از پلاستیک، الیاف، پارچه و چرم مصنوعی همزمان استفاده شده است. در داشبورد به جای استفاده از دکمه های پر شمار، همه چیز در یک مانیتور 7 اینچی ساده خلاصه شده است.

ارگونومی کابین با توجه به سادگی طراحی هندسی آن مناسب است. صندلی ها راحت هستند. اما خبری از صندلی برقی و یا تنظیم گودی کمر نیست. شاید بتوان گفت دلیل عدم وجود چنین امکانی کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد. البته خبری از سان روف هم نیست! C3 یک هاچ بک است که از نظر اندازه بین هاچ بک ها و کراس های کامپکت جای می گیرد. این خودرو صندوق عقبی به اندازه 300 لیتر دارد که با خواباندن صندلی های عقب تا حدود 1000 لیتر قابل افزایش حجم است.

سیتروئن C3

مشخصات فنی سیتروئن C3

سیتروئن C3 با استفاده از پلتفرم PF1 PSA ساخته می شود. یعنی همان پلتفرمی که سیتروئن C4، DS3 و پژو 208 روی ان شکل گرفته اند. نکته جالب توجه اینجاست که پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژی که در نمونه ایرانی مورد استفاده قرار گرفته،  تنها در ایران مورد استفاده است! این پیشرانه که توسط کمپانی BMW طراحی و توسعه یافته است، توانسته 8 سال پی در پی به عنوان بهترین پیشرانه توربوشارژ با حجم 1.6 لیتر در جهان از نگاه کارشناسان انتخاب شود. این پیشرانه از یک توربوشارژ دوزمانه استفاده می کند که اصطلاحا توین اسکرول نام دارد. به همین دلیل Lag توربوشارژ یا همان تاخیر در بوست کردن هوا که در اغلب توربوها وجود دارد در این پیشرانه به حداقل رسیده است. همین مهم باعث شده نمودار گشتاور آن که 240 نیوتن متر است، از دور 1400 پیشرانه به بعد با شیبی مناسب به سمت بالا حرکت کند. همچنین قدرت تولیدی آن به 163 اسب بخار می رسد.

اما به جز پیشرانه پر قدرت و چابک این خودرو باید به گیرباکس آن هم اشاره کرد. این گرباکس ساخت کمپانی معروف  آیسین ژاپن است و انطباق بسیار خوبی با موتور دارد. همین شتاب که هنر گیرباکس 6 سرعته ژاپنی و مهندسی پیشرانه آلمانی است به شما جرات می دهد با خودروهای گران قیمت بازار کل کل کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی