پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صنایع دفاعی

چه کنیم که نقشه (( خروس زرد قناری آمریکایی )) نقش بر آب شود؟!

یک سالی است که چالش های صنعت خودرو کشور آهنگ رشد این لوکوموتیو اقتصاد را ناکوک کرده است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی  جوان خودرو 18 اردیبهشت 97 ، روزی که از ذهن فعالان صنعتی پاک نمی شود. در این تاریخ بود که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم های ظالمانه بازگشت. صنعت […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

یک سالی است که چالش های صنعت خودرو کشور آهنگ رشد این لوکوموتیو اقتصاد را ناکوک کرده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی  جوان خودرو

18 اردیبهشت 97 ، روزی که از ذهن فعالان صنعتی پاک نمی شود. در این تاریخ بود که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم های ظالمانه بازگشت. صنعت خودروی کشور یکی از اولین بخش هایی بود که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت به این علت که 2 خودروساز بزرگ کشور قرارداد همکاری با شرکت های اروپایی خودروساز اعم از رنو، پژو و سیتروئن امضا کرده بودند این همکاری ها قرار بود منجر به توسعه صنعت خودرو، اشتغال زایی و ارزآوری و مواردی از این قبیل شود. یا شاید هم سبب می شد تا صنعت خودروسازی کشور عقب افتادگی چند ساله ی خود را در مقایسه با دیگر کشورهای آسیایی جبران کند اگر یادتان باشد زمانی که کشورهای آسیایی یا بهتر است بگوئیم کره و ژاپن، تعریف مشخصی از صنعت خودرو نداشتند ایران در جرگه کشورهایی که در صنعت خودرو فعال بودند گام برمی داشت.

نتایج و اتفاقات خوبی در انتظار صنعت خودرو کشور بود آن طور که خودروسازان اعلام می کردند در آینده دیگر خبری از خودروهای 17 ساله البته با مدل صفر در خیابان نبود مقرر شده بود تا اتومبیل های به روز از درب کارخانه های خودروسازان بیرون آید.

پس از اینکه خروس زرد قناری آمریکایی خروج کشورش را از برجام اعلام کرد ، اروپایی ها بلافاصله ایران را به مقصد لانه هایشان ترک کردند و خودرسازان ماندند و انبوهی از معوقات مردم که باید تحویل شان می داد، که البته همچنان به طور کامل این موضوع انجام نشده است.

از این بدعهدی ها، خودروسازی کشور به خود زیاد دیده و یکی از دلایلی هم که اکنون موجب شده تا صنعت خودرو همچنان باقی بماند همین موضوع است، اما حال و روز این روزهای خودروسازان چندان مناسب نیست به این سبب که بخش قابل توجهی از تولیداتشان در کف کارخانه ها به علت کمبود قطعه خاک می خورد، حجم نقدینگی شان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و از طرفی با مشکل افزایش قیمت مواد اولیه رو به رو هستند. حال اگر تمامی این موارد به علاوه ی موضوعات دیگری که ما از آن بی خبریم با میزان قابل توجهی از پیش خرید های مردم جمع بشود کوهی از مشکلات را برای خودروسازان بوجود می آورد که خودروسازان را بیش از پیش نیازمند به یک مرد کهن می کند.

به چه شرط تحریم کاغذ پاره است؟

اما درمان این درد را جوانان ما خوب می دانند همانطور که در صنایع دفاعی به کرات به همگان ثابت شده که تحریم و مواردی از این قبیل در مقابل عزم راسخ و ظرفیت های موجود در کشور، تنها یک کاغذ پاره است. صنایع دفاعی کشور از همان ابتدا بر پایه نیروی متخصص و متفکر ایرانی و ظرفیت های داخلی گام برداشت و از همان مراحل آغازین سیاست های اقتصاد مقاومتی را به مرحله ی اجرا درآورد.

صنعت خودروسازی کشور هم بارها نشان داده، زمانی که از توان و نیروی داخلی بهره می برد اتفاقات و نتایج شگفت آوری بروز و ظهور می کند.

بخش قابل توجهی از کارشناسان و مسئولان بر این باورند که صنعت خودرو ، لوکوموتیو اقتصاد کشور است؛ اما در عمل اتفاقات دیگری رقم می خورد اگر اکثریت بر این باورند که این صنعت بزرگ ظرفیت های بسیاری برای رشد، توسعه، ارزآوری و اشتغال زایی برای کشور دارد پس علت بهره نبردن از مزیت های موجود در کشور چیست؟

مسئولان دیگری هم معتقدند که همچنان یک سیاست و نگاه واحد در ارتباط با صنعت خودرو و اینکه کشور باید به چه سمتی و سویی در این صنعت برود وجود ندارد، این موضوع روشنی است که باید مدیران به آن فکر کنند.

کشورهای آسیایی که هم اکنون در حوزه خودرو صاحب نام و سبک هستند با یک برنامه ریزی دقیق و با نگاه به آینده و بهره گرفتن از ظرفیت های داخلی به جایگاهی که در حال حاضر دارند رسیده اند.

گره به دست خارجی ها باز نمی شود

طبق تجارب بدست آمده می توان به راحتی به این نتیجه رسید که گره کور صنعت خودرو در دستان شرکت های خارجی نیست. بلکه استفاده از متخصصان داخلی راه حل معادله چند مجهولی خودروسازی کشور است. البته در این بخش طی ماه های اخیر خودروسازان ارتباط مناسب و همکاری های خوبی با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها ایجاد کرده اند، همین موضوع مزید بر علت شده تا پروژه ی خودروی 301 با سرعت خوبی جلو برود.

هم اکنون که صنعت خودرو نیاز بسیاری به همکاری و هم افزایی دارد استفاده ازدانش فنی نخبگان صنایع دفاعی به عنوان بخشی که دیگر برای داخلی سازی و تولید از روش مهندسی معکوس گذشته و به مرحله ی طراحی و ساخت رسیده، می تواند آهنگ رشد و توسعه ی صنعت خودرو را بیش از قبل افزایش دهد.

اگر قرار است قلب تپنده صنعت بزرگ و ریشه دار کشور بهتر از گذشته بتپد، بهتر است نگاه منفی نسبت به همکاری با صنایع دفاعی نداشته باشیم به این علت که قرار نیست صنایع دفاعی خودرو تولید کند بلکه قرار است تا تجاربی که سالیان سال از آن برای خودکفایی بهره برده در اختیار صنعت خودرو بگذارد تا خودروسازی کشور مانند دیگر بخش ها طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی به مرحله رونق تولید برسد.

انتهای پیام/

سبحان قالیباف

 

برگزاری نخستین نشست مشترک ساپکو و سازندگان پروژه خودرو 301

کمبود قطعات بزرگترین مشکل صنعت خودرو کشور

پیروزی بر مشکلات با رونق تولید ؛ سال ۹۸، سال تحول سایپا خواهد بود

نوآوري در صنعت خودرو خیال یا واقعیت؟/ نوآوری نیازمند اصلاح ساختار مالكيتي بنگاه های خودروساز

خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است

پاسخ سخنگوی سازمان تعزیرات در خصوص شایعه احتکار خودرو توسط خودروسازان

افزایش نیروی انسانی و داخلی سازی قطعات خودرو از جمله اهداف گروه صنعتی کروز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی