پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازی کروز

صرفه جویی چند ده میلیون یورویی با داخلی سازی قطعات های تک

داخلسازی هر ECU معمولی که مربوط به پلتفرم های فعلی صنعت خودرو ایران است، بین 25 تا 75 میلیون یورو صرفه اقتصادی دارد. مدتی است که کروز به عنوان یکی از قطعه سازان توانسته چند قطعات های تک را داخلی سازی کند. این برای صنعتی که در شرایط تحریمی فعالیت می کند یک اتفاق مهم […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۳ تیر ۱۳۹۸

داخلسازی هر ECU معمولی که مربوط به پلتفرم های فعلی صنعت خودرو ایران است، بین 25 تا 75 میلیون یورو صرفه اقتصادی دارد. مدتی است که کروز به عنوان یکی از قطعه سازان توانسته چند قطعات های تک را داخلی سازی کند. این برای صنعتی که در شرایط تحریمی فعالیت می کند یک اتفاق مهم و ارزشمند است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

صنعت خودرو کشور امروز با مشکلات مختلفی در حوزه تولید و اقتصاد دست و پنجه نرم می کند. اما می توان گفت عمده مشکل این صنعت تامین قطعات برای تغذیه خطوط تولید است. در واقع نسبت قطعه برای یک خودرو ساز مثل نسبت مصالح برای ساختمان است. به این ترتیب تا مصالحی (قطعه) نباشد، ساختمانی (خودرو) در کار نیست. اما به دلیل شرایط تحریمی و اقتصادی کشور در یک سال گذشته، قطعه سازان با چالش های بزرگی رو به رو شدند که هم ضعف های صنعت خودرو را نمایان کرد و هم توانمندی ها را نشان داد.

قطعه سازی کروز

از جمله ضعف ها بهره نبردن خودروسازان از همه توان داخلی سازی قطعه سازان در دوران گذشته است. موضوعی که در دوران پس از برجام مورد توجه خودروسازان قرار نگرفت و سرعت تعمیق داخلسازی قطعات بسیار کند پیش رفت. حال آنکه قطعه سازان و به خصوص مجموعه سازان می توانستند در افزایش عمق داخلی سازی محصولات نقش بیشتری ایفا کنند و در این صورت یقینا صنعت خودرو امروز کمتر دچار مشکلات بود. این امر به خصوص در بخش قطعات های تک مثل سیستم های ABS، ECU، سنسورهای حساس و ایربگ نماد بیشتری یافته است.

قطعه سازی کروز

مهندس پاشا شهبازی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه رم ایتالیا در خصوص دانش فنی قطعه سازان ایرانی می گوید: واقعیت اینجاست که تولید یک قطعه گاهی پر هزینه تر از واردات و خرید آن از یک منبع دیگر است اما، وقتی شما در شرایط تحریمی فعالیت می کنید آن هم فعالیت صنعتی- اقتصادی، به این معنی است که باید دانش فنی را به دست آورید و به مرحله تولید برسانید. شاید این کار در مقطع ابتدایی حتی آنقدرها اقتصادی نباشد اما کسب دانش فنی تولید مثلا قطعه ای چون ECU و یا ABS توسط قطعه سازان داخلی (گروه کروز) بدون شک می تواند راه های همکاری را در آینده باز کند. وی افزود: نباید تنها به امروز نگاه کرد و گفت تولید فلان قطعه امکان پذیر نیست. به طور مثال مدتی است که کروز به عنوان یکی از قطعه سازان توانسته چند قطعه های تک را داخلی سازی کند. این برای صنعتی که در شرایط تحریمی فعالیت می کند یک اتفاق مهم و ارزشمند است. شهبازی ادامه می دهد: امروز کسی صاحب صنعت خودرو است که صاحب دانش فنی باشد. داخلی سازی به صورت کامل دیگر سال هاست که از صنعت خودرو جهان حذف شده و امروز کادیلاک هم در چین تولید می شود اما، در شرایط تحریم دانش فنی اقتصاد صنعت شما را نجات می دهد.

قطعه سازی کروز

شهبازی در ادامه به صرفه اقتصادی تولید ECU در داخل اشاره کرد و گفت: داخلی سازی هر ECU معمولی که مربوط به پلتفرم های فعلی صنعت خودرو ایران است، بین 25 تا 75 یورو صرفه اقتصادی دارد. تصور کنید این عدد برای خودرویی چون پژو 206 و یا پراید که دست کم در شرایط عادی بیش از 350 هزار دستگاه از تولیدات صنعت خودرو ایران را به خود اختصاص داده اند چه رقمی می شود! شاید نزدیک به 20 میلیون دلار صرفه اقتصادی برای کشور دارد. وی تصریح می کرد: شاید یکی دیر از اشکالات صنعت قطعه سازی ما پراکندگی این صنعت باشد. به شکلی که طبق آمارها بیش از 1200 قطعه ساز در کشور داریم که هر کدام مشکلات مختص به خود را دارند. در حالی که بهتر این است که به جای این تعداد قطعه ساز چند مجموعه ساز بزرگ با مدیریت های واحد داشته باشیم. به این ترتیب قطعه سازان کوچک کمتر دچار آسیب می شوند. الان به طور مثال کروز ECU و سیم کشی کامل را تولید می کندف یقینا استانداردها و کالیبراسیون این مجموع الکترونیک نسبت به مجموعه ای که قطعاتش از قطعه سازان مختلف خریداری شده است متفاوت خواهد بود.

قطعه سازی کروز

واقعیت اینجاست که باید از شعارهای نخ نما فاصله بگیریم. بلاخره ما یا قرار است از دانش فنی موجود استفاده کنیم و به دانش جدید دست پیدا کنیم و یا منتظر بمانیم یک قطعه ساز از چین و یا هرجای دنیا با دور زدن تحریم ها به ما قطعه بدهد. در حالی صنعت خودرو ایران بیش از 3 درصد در رشد تولید ناخالص ملی تاثیر گذار است، نباید آن را دچار مسائل جناحی و فردی کنیم.

چه کنیم که نقشه (( خروس زرد قناری آمریکایی )) نقش بر آب شود؟!

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

پیشتازان نوآوری/ 10 اختراعی که صنعت خودروسازی را متحول کرد

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی