پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خانواده پژو 206

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

18 سال بعد از ورود پژو 206 به عنوان یک هاچ بک محبوب و پرفروش به بازار ایران، حالا این نوه‌ها و حتی نتیجه‌هایی دارد که همگی بر پایه این پلت فرم جذاب شکل گرفته اند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو همه‌چیز از ابتدای دهه 80 آغاز شد. ورود یک شیر کوچولو به […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۵ خرداد ۱۳۹۹

18 سال بعد از ورود پژو 206 به عنوان یک هاچ بک محبوب و پرفروش به بازار ایران، حالا این نوه‌ها و حتی نتیجه‌هایی دارد که همگی بر پایه این پلت فرم جذاب شکل گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

همه‌چیز از ابتدای دهه 80 آغاز شد. ورود یک شیر کوچولو به خطوط تولید ایران‌خودرو حسابی هیجان‌انگیز بود. پژو 206 محصول روز اروپا و جهان به خطوط تولید ایران‌خودرو راه یافته بود و با بهایی نسبتا منطقی به دست مصرف‌کننده تشنه ایرانی می‌رسید. پلت‌فرم این خودرو مدرن بود. طراحی‌اش جذابیت‌های بسیاری داشت و سواری‌اش نرم و کم‌تکان و در عین‌حال اسپرت بود. همه اینها سبب می‌شد دیگر کسی چندان به فضای تنگ و اندک عقب این خودرو ایرادی نگیرد. اما حالا 18 سال بعد از ورود این خودرو به بازار ایران 206 فرزندان، نوه‌ها و حتی نتیجه‌هایی دارد که در این مطلب قصد بررسی آنها را داریم.

پژو 206

پژو 206

پژو 206 هاچ‌بک

نسخه هاچ‌بک این خودرو در ابتدا مونتاژ فرانسه بود و در تیپ یک وارد ایران شد اما اندکی بعد تیپ به‌روزتر 2 در تیراژ انبوه به بازار راه یافت. طی سال‌های بعد نیز کم‌کم تیپ 3 که نوع پیشرفته‌تر و مجهز‌تر تیپ 2 بود همراه با تیپ قدرتمند 5 و تیپ مجهز به گیربکس اتوماتیک 6 به بازار آمدند.

پژو 206 صندوق دار

پژو 206 صندوق دار

پژو 206 صندوقدار

مدل صندوقدار پژو 206 در ابتدا در قالب پروژه نیوپیکان (NP) یا همان رانای خودمان در ایران‌خودرو شکل گرفت اما کمی بعدتر با دخالت پژو به پروژه صندوقدار کردن این هاچ‌بک پژو براساس زبان طراحی آن دوران شیر فرانسه تغییر مسیر داد. 206 اس‌دی در ابتدا خودرو موفقی نبود اما با گذشت 2، 3 سال مشتری خود را یافت. اگر از نمای سه‌رخ به این خودرو بنگرید شباهت ستون C و قوس صندوق آن‌را با مدل 407 مشاهده خواهید کرد.

پژو 207

پژو 207i

در زمانی‌که مدل 206 کم‌کم روبه‌کهنگی می‌رفت ایران‌خودرو تصمیم به اجرای دوباره پروژه‌ای شبیه به پارس گرفت. یعنی به‌روزرسانی مدل قدیمی با استفاده از طرح مدل جدید در بازارهای جهانی. البته این‌بار نمونه به‌روزرسانی شده موجود بود و برزیلی‌ها لقمه را پیش‌تر آماده کرده بودند. به‌این‌ترتیب هاچ‌بکی که در بازارهای جهانی و حتی خود فرانسه با نام 206 پلاس عرضه شده بود، در ایران نام 207i به خود گرفت و با استقبال مناسبی نیز مواجه شد. اما تولید آن در دور اول تحریم‌ها و خیلی زود متوقف شد.

رانا

رانا

رانا

رانا

پس از گذشت چند سال از عرضه پژو 206 اس‌دی در ابتدای دهه 90 پروژه نیوپیکان با استفاده از پلت‌فلرم و فرم کلی بدنه 206 صندوقدار به‌عنوان یک محصول ملی معرفی شد. خودرویی که رانا نام گرفت و از طرحی ساده و نسبتا دلنشین اما قدیمی و به نسبت 206 اس‌دی مدل V8، کم‌کیفیت‌تر برخوردار بود. نمی‌توان رانا را خودرویی ناموفق دانست اما درخشش آن دربازار کم‌تر از انتظار بود.

پژو 207

پژو 207

پژو 207 فیس‌لیفت

پس از توافق هسته‌ای و بازگشت دوباره پژو به ایران‌خودرو این شرکت پرده از تصاویر نمونه تغییرچهره‌یافته و به‌روز شده 207 برداشت. خودرویی که به شکل ایرانیزه فیس‌لیفت شده بوده و با تغییر گرافیک چراغ‌ها و افزوده شدن مواردی چون دی‌لایت، نئون، مانیتور به جای کامپیوتر سفری، غربیلک جدید فرمان با دکمه‌های کنترلی و حذف دکمه‌های باز و بسته کردن درها در راستای ایمنی بیش‌تر در برابر سرقت گزینه خوبی برای کسانی بود که با هزینه اندک قصد تعویض و به‌روزرسانی 206 خود را داشتند.

پژو 207 صندوق دار

پژو 207 صندوق دار

پژو 207 صندوقدار

نمونه صندوقدار 207 که پیش از توقف تولید تصاویر نسخه نخست آن در رسانه‌ها منتشر شده بود از سال 96 جانی تازه گرفت و حضور این خودرو در سومین دوره جدید نمایشگاه جدید خودرو تهران در سال 97 آن‌هم با امکاناتی چون سقف شیشه‌ای مون‌روف به‌صورت آپشنال ورود آن به بازار را تائید کرد. از روزهای پایانی سال 97 نیز این خودرو به‌صورت تک‌وتوک در خیابان‌های کشور قابل مشاهده است اما قیمت بالای آن مانع از فروش انبوه‌اش شده.

رانا پلاس

این خودرو در ابتدا رانای LX یا رانای سال نام گرفته بود اما چندی پیش عکس‌های غیررسمی از ایران‌خودرو خبر از عرضه رانای جدید با نام رانا پلاس دادند. محصولی که تغییرات آن به برجسته شدن و تغییر گرافیک چراغ‌ها، جایگزینی سیستم فرمان با موتور کمکی برقی به جای نمونه هیدرولیک، افزوده شدن کروزکنترل، صندلی‌های عقب جدید، آینه‌های جانبی با طرح 207، هندزفری بلوتوث و دستگیره و زه‌های هم‌رنگ بدنه خلاصه می‌شوند.

پژو 207 کراس

داستان عرضه این خودرو نیز در ابتدای سال 97 مطرح شد. یک نمونه تازه از 207 که تغییرات‌اش به افزوده شدن زه‌ها و چند امکان جدید محدود می‌شود و تصاویر یک سال پیش خبر از رسیدن نمونه‌ای از آن به ایران‌خودرو می‌دادند. اما اکنون چندان خبری از عرضه 207 کراس نیست. این خودرو در سال 2012 برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو گوانگجو چین معرفی شد و پاسخ پژو به بازار خودروهای مشتق از 206 در کلاس نوظهور هاچ‌بک‌های کراس بود.

فرایند معکوس/ بررسی پژو 207 صندوق دار محصول جدید ایران خودرو

رانا پلاس چه مشخصاتی دارد؟

پژو 207 و دنا پلاس در سال 98 به سقف پانوراما مجهز می شوند

معرفی پرفروش ترین خودروهای بازار در سال 96 (قسمت اول-پژو 207 اتوماتیک و دنا پلاس)

سيستم كنترل پايداري الكترونيكي در محصولات جدید ایران خودرو نصب خواهد شد

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی