پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست خبری انجمن لاستیک ایران

حال و روز بازار لاستیک: تجار دنبال کسب سود، تولیدکننده در مسیر زیان

طی روزهای اخیر، اخبار آشفتگی بازار لاستیک به یکی از پربازدیدترین خبرهای رسانه ها تبدیل شد. به همین علت در این راستا در نشست خبری، رئیس انجمن لاستیک ایران به سوالات خبرنگاران پیرامون مشکلات صنعت لاستیک و بازار آن پاسخ داد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو ویدئو مصاحبه با رئیس انجمن لاستیک را در […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۵ تیر ۱۳۹۸

طی روزهای اخیر، اخبار آشفتگی بازار لاستیک به یکی از پربازدیدترین خبرهای رسانه ها تبدیل شد. به همین علت در این راستا در نشست خبری، رئیس انجمن لاستیک ایران به سوالات خبرنگاران پیرامون مشکلات صنعت لاستیک و بازار آن پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

ویدئو مصاحبه با رئیس انجمن لاستیک را در اینجا ببینید

محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنفی لاستیک ایران در نشست خبری با توجه به وضعیت صنعت و بازار لاستیک در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه طی 2 سال گذشته موضوع کمبود لاستیک خودروهای سنگین مطرح می شد، تعرفه واردات لاستیک را کاهش دادند و آن را با قیمت های دولتی مانند لاستیک های داخلی عرضه کردند. که البته این اقدام در راستای حمایت از مصرف کنننده نهایی بود. نکته لازم توجه ادامه دار بودن این روند است، لذا اگر واردکنندگان به درستی و براساس نیاز، لاستیک به بازار عرضه کنند، قیمت تایر باید روند نزولی به خود بگیرد. اتفاقی که هنوز حادث نشده است با توجه به اینکه ارز با نرخ دولتی به واردکنندگان ارائه شده و تعرفه برایشان کاهش پیدا کرده اما قیمت در بازار لاستیک وارداتی تغییر نکرده است.

وی در این راستا ادامه داد: متاسفانه انجمن واردکنندگان لاستیک معتقد است که نیاز بازار لاستیک خودروهای سنگین بیش از 5 میلیون است، در حالیکه این عدد اشتباه است. با توجه بررسی های انجام شده طی سنوات گذشته تا به امروز میزان لاستیک مورد نیاز بازار بین یک میلیون 900 هزار تا 2 میلیون و 200 هزار حلقه است و تابحال بیش از این مقدار نبوده است. البته لاستیک های خودروهای سنگین به 2 گروه لاستیک های بایاس (نخی ) و سیمی تقسیم می شود، و میزان مصرف این لاستیک ها به ترتیب یک میلیون و یک میلیون و 200 هزار عدد است. در خصوص مقدار تولید لاستیک های نخی، میزان تولید مورد نیاز، بیش از یک میلیون عدد است و نیازی به واردات نبوده و خودکفا هستیم. اما در گروه سیمی، 600 هزار حلقه توسط 2 کارخانه داخلی تولید می شود، 600 هزار حلقه باقی مانده باید واردات شود و بیش از این مقدار هم نیاز بازار نخواهد بود. این در حالی است که میزان نیاز بازار در این گروه، توسط انجمن واردکنندگان بیش از سه میلیون اعلام می شود تا با تحریک بازار و بالابردن قیمت ها بتوانند ارز دولتی دریافت کنند و به سراغ واردات بروند.

نشست خبری انجمن لاستیک ایران

نشست خبری انجمن لاستیک ایران

به تولیدکنندگان لاستیک اعتماد کنید 

گنجی پیرامون این موضوع و در ارتباط با راهکار های بهبود شرایط بازار لاستیک پیشنهاد کرد: بهتر است به تولیدکنندگان این صنعت اعتماد کنند و به جای تخصیص حجم قابل توجه ارز به واردکنندگان ظرفیت سازی و بسترسازی کنند تا تولیدکنندگان محصول بیشتری به بازار لاستیک عرضه کنند تا در صنعت لاستیک به طور کامل به خودکفایی برسیم.

این فعال صنفی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر پیرامون مشکلات بازار لاستیک بیان کرد: میزان ارزی که کارخانجات تولید لاستیک ارائه می شود تنها 28 درصد مواد اولیه تولید این کارخانجات را شامل می شود در حالیکه در بخش واردات ما به طور 100 درصدی به خارج وابسته هستیم به این ترتیب که ما برای تولید هرکیلوگرم تایر تنها یک دلار ارز دریافت می کنیم و مابقی آن را از داخل کشور تامین می کنیم درصورتیکه این موضوع برای تجار متفاوت است به این جهت که واردکنندگان برای هر واردات هر کیلوگرم تایر بین 3.5 تا 4 دلار ارز دریافت می کند.

علت گرانی لاستیک احتکار است 

وی در ارتباط با موضوع گرانی لاستیک اشاره کرد: متاسفانه همیشه انبارهایی وجود داشته که کالاهایی در دپو می شود دولت زحمت خودش را می کشد اما برخی افراد دست به احتکار می زنند که البته لازم به ذکر است که در این ارتباط کاری از دست ما ساخته نیست و باید نظارت بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

موانع تولید بسیار است

رئیس انجمن صنفی تایر ایران با توجه به مشکل تخصیص ارز به تولیدکنندگان تشریح کرد: روند تخصیص تا دریافت ارز توسط تولیدکنندگان بسیار طولانی و چالش برانگیز است به این ترتیب که ارز مورد نیاز تولیدکنندگان به موقع در اختیارشان قرار نمی گیرد و همین موضوع سبب شده تا برخی کارخانه ها با مشکل کاهش ظرفیت تولید و یا تعطیلی مواجه شوند. لذا در این رابطه برخی از کارخانه با خرید ارز آزاد اقدام به واردات مواد اولیه مورد نیاز خود می کنند اما گمرک اجازه ترخیص را به آنها نمی دهد به این علت که با نرخ آزاد کالا وارد کرده اند.

تولیدکننده نیاز به حمایت بیشتری دارد 

گنجی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو در خصوص بزرگترین چالش های پیش روی صنعت و بازار لاستیک گفت: امید ما به شما است صنعت تایر با مشکلات زیادی مواجه است هم اکنون بزرگترین مشکل صنعت، مسئله تخصیص ارز که به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند. چالش بعدی، لزوم حمایت تولید داخل در مقابل واردات است به این ترتیب که هفته ی گذشته با ابلاغ بخشنامه ای واردکنندگان می توانند تنها با حفظ استاندارد ملی ایران اقدام به واردات محصول کنند این درحالی است که تولیدات داخل ملزم شدند تا برخی از استاندارد های روز دنیا را رعایت کنند لذا این امر موجب تضعیف محصول داخلی می شود به این ترتیب که کالای خارجی با قیمت بیشتر از نمونه داخلی و با کیفیت کمتر در بازار عرضه می شود.

نظارت تولیدکنندگان تا قبل از شبکه ی نمایندگی است 

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو مبنی بر روند توزیع لاستیک در بازار و نظارت آن، تصریح کرد: شرکت های تولیدکننده از شبکه توزیع برخوردار نیستند اما شبکه نمایندگی دارند هر ماه به تعداد مشخصی از نمایندگی های خود لاستیک می فروشند سپس میزان فروخته شده و قیمت آن را به سازمان حمایت ارسال می کنند که تعداد مشخصی لاستیک با قیمت مصوب به این نمایندگی ها فروخته شد. لذا حوزه نظارت تولیدکنندگان تا قبل از شبکه ی نمایندگی است و نظارت بر این موضوع از این نقطه به بعد توسط دستگاه های نظارتی صورت می گیرد.

گنجی در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص احتمال دپوی لاستیک در نمایندگی ها افزود: احتکار در نمایندگی صورت نمی گیرد البته ما از آن بی خبریم اما این اتفاق به سبب اندک بودن قدرت خرید نمایندگی ها امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

تایر سازان ارز 4200 تومانی را چه کرده اند؟ / بازار تایر تشنه محصول است

بازار لاستیک در دست دلالان! / چه کسی ناظر بازار لاستیک است؟

واردات لاستیک با ارز 4200 تومانی همچنان ادامه دارد

تامین لاستیک خودرو های سنگین وظیفه دولت است

ترخیص 60 کانتینر لاستیک کامیون و اتوبوس از گمرک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی