پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پژو 301

جامع ترین کالبدشکافی پروژه تولید پژو 301 / بازخوانی یک قصه ناتمام!

حواشی خودروهای پسابرجامی بازار ایران، از بحث تولید گرفته تا قیمت گذاری، کم نبود. اما با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، چراغ تولید این خودروها نیز خاموش شد. در این گزارش می خواهیم به ماجرای تولید پژو 301 به عنوان یک خودرو پسابرجامی بپردازیم که با بازگشت تحریم ها، حواشی آن از […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۸

حواشی خودروهای پسابرجامی بازار ایران، از بحث تولید گرفته تا قیمت گذاری، کم نبود. اما با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، چراغ تولید این خودروها نیز خاموش شد. در این گزارش می خواهیم به ماجرای تولید پژو 301 به عنوان یک خودرو پسابرجامی بپردازیم که با بازگشت تحریم ها، حواشی آن از قبل هم بیشتر شده و پروژه تولید آن، یک پروژه ملی و نماد توان داخلی سازی صنعت خودرو کشور به شمار می رود.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نوشته: سید میلاد میرعابدینی

ما ایرانی ها علاقه خاصی به کل کل داریم! یعنی برای موفقیت در یک پروژه یا برآمدن از پس کاری در موقعیت عادی، آن طور که باید تلاش نمی کنیم و بسیاری از ظرفیت هایمان مخفی می ماند. اما اگر موضوع رو کم کنی و کل کل باشد، هر طور شده به هر آب و آتشی می زنیم تا خودمان را ثابت کنیم. همیشه موقع بازی های ملی، همه پشت یک تیم می آیند. اگر تیم ملی فوتبال بازی داشته باشد، دیگر قرمز و آبی معنی ندارد و همه یک رنگ می شوند و برای یک هدف تشویق می کنند. این بار هم پای یک پروژه ملی درمیان است. از خودروساز و قطعه ساز گرفته تا منتقدان صنعت خودرو و رسانه ها، همه فارغ از اینکه این پروژه چقدر منطقی به نظر می رسد، دلشان می خواهد نتیجه خوبی داشته باشد. از کدام پروژه صحبت می کنیم؟ پژو 301 . یکی از همان خودروهای پسابرجامی که همه اشتیاق تولیدش در کشور را داشتیم. اما از بد ماجرا، یک مو نارنجی گاوچرون کاسه و کوزه را برهم زد و از برجام خارج شد. با خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم ها، شرکای بی وفای خارجی به خاطر منافعشان بار دیگر به خودروسازان داخلی پشت کردند و دوباره همه چیز روی هوا رفت! هرچه فحش می خواهید به ترامپ بدهید، اما باید  قبول کنیم که از تحریم های قبلی درس نگرفتیم و آن طور که باید سفت و سخت قرارداد نبستیم. اما الان موقع سرزنش، انتقاد و نگریستن به نیمه خالی لیوان نیست. اینجا اتفاقی در جریان است که هنوز می تواند در این شرایط سخت، کورسویی از امید ایجاد کند.

پژو 301

مروری بر سابقه پژو 301

بیایید قبل از هرچیز بیشتر با این مهمان فرانسوی آشنا شویم. پژو 301 چیست و از کجا آمده؟ در مورد سدان کامپکتی صحبت می کنیم که با طول 4442 میلی متر، عرض 1748 میلی متر، ارتفاع 1446 میلی متر و ویل بیس 2655 میلی متر در کلاس C جای می گیرد. پژو از 301 در نمایشگاه خودرو پاریس در سال 2012 رونمایی کرد. این خودرو از همان سال به خط تولید آمد و تولیدش تا سال 2016 با همان چهره ای که ایرانی ها با آن آشنایی دارند ادامه پیدا کرد. پژو در سال 2017 دستی به سر و گوش 301 کشید و تغییراتی در ظاهرش ایجاد کرد. خودرویی که می خواهیم در اینجا از آن صحبت کنیم همین نسخه فیس لیفت است.

پژو 301 در نمایشگاه پاریس 2012

301 در غرفه پژو (نمایشگاه خودرو پاریس 2012)

پژو 301 برادر دوقلوی سیتروئن C استایل به شمار می رود و بر پایه پلت فرم PSA PF1 ساخته می شود. پژو نخستین بار این خودرو را برای بازار چین طراحی و تولید کرده بود. همچنین در منابع خارجی آمده 301 در کشورهایی از جمله چین، اسپانیا و ایران! به تولید می رسد. تولیدش از سال 2013 در چین (در شرکت دانگ فنگ) آغاز شده و از سال 2014 در نیجریه هم تولید می شود. تنها در ترکیه، آسیای غربی، آمریکای لاتین، آفریقا و اروپای شرقی به فروش می رسد و خبری از عرضه آن در کشورهای اروپای غربی نیست.

پژو 301

پژو 301 با چه آرایشی به ایران آمد؟

پژو 301 از اولین خودروهای پسابرجامی بود که پس از قرارداد ایران خودرو و پژو فرانسه، قرار شد با عمق داخلی سازی 60 درصد در شرکت مشترک این 2 خودروساز به نام ایکاپ IKAP به تولید برسد. الویت ایکاپ عرضه نسخه تولید داخل 301 بود، اما به دلایلی حضورش در بازار با تعداد محدودی (چند صد دستگاه) مدل وارداتی CBU آغاز شد. 301 هایی که به کشور وارد شده اند، همه مدل 2016 (قبل از فیس لیفت) هستند و در زمان عرضه با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان به فروش رسیدند. البته انگار فروش نسخه وارداتی این خودرو چندان باب میل ایکاپ نبود، چرا که همچون پژو 508 و پژو 2008، هیچگاه مشخصات آن بر روی سایت ایران خودرو قرار نگرفت.

بعد از تولید 2008، قرار بود تولید پژو 301 با حجم بالای داخلی سازی آغاز شود. همین اتفاق هم افتاد و تولید آزمایشی 301 به صورت مونتاژ قطعات منفصله CKD آغاز شد. در دوره وزیر قبلی صنعت، معدن و تجارت (محمد شریعتمداری)، خط تولید آزمایشی پژو 301 فیس لیفت افتتاح شد و خبرش مثل بمب در رسانه ها صدا کرد.

خط تولید پژو 301

پژو 301 قرار بود در 5 تیپ به بازار بیاید. پیشرانه EC5 برای 4 تیپ اول 301 انتخاب شده بود و قرار بود تیپ 5 با پیشرانه EP6 عرضه شود. جعبه دنده 5 دنده دستی BE4 برای تیپ یک و 2 این خودرو در نظر گرفته شده بود و تیپ 3،4 و 5 این خودرو نیز قرار بود به گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت ایسین ژاپن مجهز شوند.

پژو 301

با اینکه پژو 301 در دسته خودروهای اقتصادی جای می گیرد و در کشورهای خارجی نیز با آپشن های محدودی عرضه می شود، اما در عکس های بازدید شریعتمداری از خط تولید این خودرو، مشخص بود که گزینه هایی مثل سانروف، دی لایت، سیستم تهویه الکتریکی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، 4 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری ESP و رینگ اسپرت آلومینیومی 2 رنگ برای مدل فول آپشن این خودرو در نظر گرفته شده است.

خط تولید پژو 301

روند انجام پروژه تولید 301 کاملا مثبت بود و با سرعت خوبی جریان داشت. همان موقع هم زمان عرضه این خودرو به بازار را سال 97 اعلام کرده بودند. اما متاسفانه نقض برجام توسط آمریکا و بازگشت تحریم ها در بهار 97 باعث شد تولید خودروهای داخلی با مشکل جدی روبرو شود. پژو 301 هم که در پایان مسیر تولید قرار داشت از این قاعده مستثنی نبود و این اتفاق ضربه ای مهلک به پروژه تولید این خودرو در کشور زد.

پژو 301

از کری خوانی برای پژو تا عمق خودکفایی در سطح خودروهای پرتیراژ داخلی

بعد از برجام و خروج خودروسازان خارجی از قراردادهای همکاری (جوینت ونچر)، جدای از برهم خوردن برنامه ریزی تحویل این خودروها و ماندن تعداد زیادی خودرو معوق روی دست خودروسازان داخلی، فضای یاس و ناامیدی بر صنعت خودرو حاکم شد. اما در همین فضا ایران خودرو برای اینکه پژو تاوان بدعهدیش را بدهد، شمشیر را برای شریک فرانسوی از رو بست و کار به کتک کاری هم کشید!

مدیرعامل پژو سیتروئن

هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در صحبت های خود گفت: ((اگر پژو یک مشت به ما زده، ما 2 مشت به او می زنیم.)) در گفت و گویی که با امیرحسین کاکایی (کارشناس صنعت خودرو) داشتیم، مشت اول، تولید پژو 301 در شرایط قطع همکاری پژو و ایران خودرو بیان شد. اما مشت دوم. در صورتی که شرایط تغییر کند و پژو بار دیگر شریک ایران خودرو شود، اگر ما موفق به تولید 301 شده باشیم، دیگر به این شرکت خودروساز وابسته نخواهیم بود و اینجاست که خودروساز فرانسوی و دیگر خودروسازان خارجی حساب کار دستشان می آید و نمی توانند هرطور که می خواهند از ما امتیاز بگیرند.

پژو 301

در همین راستا، بدنه ساخته شده و بخشی از قطعات داخلی سازی شده پژو 301 در سومین نمایشگاه خودرو تهران (سال 97) که با موضوع نمایش توانمندی داخلی سازی برگزار شده بود، به نمایش درآمد.

هاشم یکه زارع

در حالی که اخبار ضد و نقیض حکایت از عدم خروج کامل پژو از قرارداد با ایران خودرو داشت و بسیاری از کارشناسان تنها به توقف فعالیت های مالی به دلیل مشکل در جابجایی پول میان این 2 خودروساز تاکید داشتند، اما کاکایی در گفت و گو با ما از خروج کامل پژو از ایران بر اساس اسناد و مدارکی خبر داد.

هاشم یکه زارع در چنین شرایطی، عنوان کرده: اگر اراده کنیم، 301 را با لوگو پژو تولید خواهیم کرد. این سوالی است که ذهن ما و بسیاری از مخاطبان را درگیر کرده است. مگر طبق قواعد بین المللی تجارت، تولید 301 در ایران، در حالی که همچنان تولیدش در کشورهای خارجی ادامه دارد، نیاز به اجازه و تایید پژو ندارد؟

لوگو پژو

امیرحسین کاکایی بر این عقیده است که یکه زارع با علم به اینکه این شریک فرانسوی قابل اطمینان نیست و دوباره بدعهدی می کند، برای چنین روزی امتیازات زیادی در قرارداد با پژو گرفته و گویا ایران مجوز کلی تولید این خودرو را در اختیار دارد. چه با حضور پژو، چه بدون حضور پژو.

همچنین در صحبتی که با یکی از افراد مسئول و آگاه در وزارت صمت داشتیم، ایشان پروژه 301 را به تولید رانا بر روی پلت فرم 206 در دوره قبلی تحریم ها تشبیه کرد. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که رانا با نامی متفاوت با محصولات پژو و با لوگو ایران خودرو عرضه شد. در حالی که 301 قرار است با لوگو پژو و عنوان جهانی در ایران تولید شود. همچنین این مقام آگاه به شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم هیچ چیز شبیه زمان عادی نیست و به دلیل قطع ارتباط با کانال های بین المللی، دیگر قوانین بین المللی تجارت نیز در ایران حاکم نیستند.

خط تولید پژو 301

ماجرای تولید پژو 301 در شرایط تحریم

در اینکه تولید 301 در کشور کار بزرگی است و ریسک بالایی هم دارد، شکی نیست. اما فراموش نکیند پژو برای ایجاد خط تولید 301 در ایران، 200 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده. ایران خودرو نیز به اندازه همین مبلغ در تامین مالی پروژه تولید 301 نقش داشته است. پس به نفع هیچ یک از این 2 خودروساز نیست که این سرمایه گذاری ها نقش بر آب شود و پروژه تولید 301 راکد باقی بماند. به این نتیجه می رسیم که صحبت های هاشم یکه زارع، تا حدی نیز جنبه احساسی دارد. ولی در چنین شرایطی، پژو هم بدش نمی آید این سرمایه گذاری ها به بار بنشیند و شواهد حکایت از این دارد که پژو کاملا در جریان این پروژه است. اما از سوی دیگر، به این نکته هم باید توجه داشت که پژو از تولید این خودرو سودی نمی برد و شاید به همین دلیل دلش نخواهد 301 در این شرایط به تولید برسد. چون قرار است 301 بدن اتکا به این خودروساز فرانسوی و قطعه سازان خارجی انجام شود. به گفته منصوری، مدیرعامل ساپکو، 80 درصد قالب های بدنه ساخته شده و در بخش تزیینات داخلی نیز کنسول جلو و پنل درها ساخته شده اند. چراغ ها نیز از بخش هایی هستند که قطعه سازان ایرانی موفق به تولید آن ها شده اند.

تولید پژو 301 با عمق خودکفایی معادل خودروهای پرتیراژی که سال های زیادی است که در ایران تولید می شوند، شروع می شود. ایران در شرایط تحریم نمی تواند برای تامین قطعات 301 از قطعه سازان خارجی استفاده کند. پس چگونه پژو 301 قرار است با این عمق داخلی سازی در کشور به تولید انبوه برسد؟

خودروساز واقعی برندی است که دانش فنی در اختیار دارد

در سال های گذشته، تا کنون به اتکا به توانمندی داخلی خودروسازان و قطعه سازان کشورمان نگاه جدی نشده بود. اما تحریم ها شرایطی ایجاد کرده اند که صنعت خودرو با سرعت بیشتری به سمت خودکفایی می رود. برای ساخت داخل 565 قطعه از 1123 قطعه پژو 301 تلاش زیادی شده و قرار است این یک پلت فرم جدید در سبد محصولات ایران خودرو باشد.

ساپکو

ساپکو به عنوان مغز متفکر پروژه خودکفایی پژو 301 شناخته می شود. تولید قطعات این خودرو به دست قطعه سازان ایرانی انجام می شود. این اولین باری است که خودروسازان و قطعه سازان برای پروژه ای در این ابعاد دور هم جمع شده اند و از قرار معلوم، 300 قطعه ساز داخلی در ساخت این خودرو مشارکت می کنند. هاشم یکه زارع گفته: با توجه به اینکه احتمال خروج پژو از بازار ایران می رفت، کار جهادی تولید داخل 301 را آغاز کردیم. در حال حاضر عمق داخلی سازی پژو 301 به 60 درصد رسیده و با آغاز تولید انبوه به 80 درصد می رسد. یکه زارع با بیان اینکه نمی توانیم دور خودمان را دیوار بکشیم و در یک جزیره خودرو بسازیم، گفته: تعداد محدودی از مواد اولیه و قطعات استاندارد این خودرو، که تولیدشان مقرون به صرفه نیست، باید به کشور وارد شود. در این شرایط داخلی سازی پژو 301 نهایتا به 80 الی 85 درصد می رسد.

پژو 301

به گفته مدیرعامل ایران خودرو، تولید آزمایشی پژو 301 قرار است از این هفته آغاز شود. همچنین تولید انبوه 301 نیز از 3 ماهه اول سال آینده شروع می شود. در ابتدا تولید پژو 301 در تیراژ 10 هزار دستگاه شروع می شود و در مراحل بعدی به 100 و نهایتا 250 هزار دستگاه در سال می رسد.

پژو 301

فارغ از آمار و ارقام منتشر شده از تولید این خودرو، اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به تولید پژو 301 در ایران نگاه کنیم، باید پیشرفت دانش و تجربه صنایع قطعه سازی و خودروسازی در این روند را به فال نیک بگیریم. برای اینکه بیشتر این مساله را درک کنید، بد نیست به تولید تندر90 در اواسط دهه 80 هجری شمسی اشاره کنیم. خودرویی که باعث آشنایی تولید کنندگان و قطعه سازان با علوم و دانش فنی جدید شد. علاوه بر این، دانش تولید پژو 301 به دیگر پلت فرم های داخلی نیز منتقل خواهد شد.

انجام پروژه ای پرهزینه با جیب خالی

قطعا داخلی سازی پژو 301 بسیار سرمایه بر است. تمام قالب ها، خطوط تولید، دستگاه ها و .. باید تغییر کنند یا از نو ساخته شوند. چون برنامه تولید کاملا با قبل متفاوت است. اما در نهایت استفاده از قطعات داخلی به جای قطعات منفصله وارداتی، هزینه پایین تری را تحمیل می کند و یک صرفه جویی قابل توجه ارزی برای کشوری که حتی از فروش نفت هم منع شده است، به همراه دارد. ( کارشناسان صرفه جویی 300 میلیون یورویی را در 2 سال آینده پیش بینی کرده اند.) با توجه به این هزینه ها (طبق گفته ها، 1500 تا 2000 میلیارد تومان برای توسعه قطعات پژو 301)، در چنین شرایطی باید از قطعه سازان هم حمایت ویژه ای صورت بگیرد. و از بانک مرکزی انتظار می رود هر چه زودتر بدهی 7 هزار میلیارد تومانی (844 میلیون یورویی) قطعه سازان را پرداخت کند تا خونی تازه به رگ های این صنعتگران تزریق شود.

تولید ECU خودرو

در اظهار نظرها راجع به ساخت داخل قطعات الکترونیکی و های تک پژو 301 در ایران، به ظرفیت های خوب صنایع دفاع اشاره شده است. مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، ضمن اعلام اینکه تولید بخش نرم افزاری ECU پژو 301 با کیفیت خوبی در کشور انجام می شود، گفته: عمده مشکلات در تولید پژو 301، تولید قطعات الکترونیک است و رفع این مشکلات نیاز به اصلاح صنایع زیرساختی دارد. زیر ساختی که صنایع دفاعی کشور به سطح خوبی از آن دست یافته است. اگر تولید ECU را به 2 بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم کنیم، طبق گفت و گویی که با امیرحسین کاکایی داشتیم، گویا تولید نرم افزار و جمع کردن مدار ECU پژو 301 با موفقیت در حال انجام است و برای قسمت سخت افزاری و آی سی ها ناگزیر به واردات از کشورهای خارجی هستیم.

زیر کاپوت پژو 301 ایران خودرو چه خبر است؟

پژو 301 از پیشرانه EC5 با عمق داخلی سازی 80 درصدی بهره می برد. این پیشرانه نسخه به روزرسانی شده موتور معروف TU5 است که تا کنون در بسیاری از محصولات ایران خودرو به کار گرفته شده است. به روزرسانی ها به بخش هایی مثل پمپ روغن، سیستم زمان بندی سوپاپ ها و بعضی قسمت های دیگر مربوط می شود. همه این به روزرسانی ها دست به دست هم داده اند تا EC5 علاوه بر توان بیشتر نسبت به TU5 ، مصرف سوخت و استهلاک کمتری نیز داشته باشد. البته به این نکته توجه کنید که پیشرانه EC5 علی رغم شباهت زیاد؛ با TU5+ که چندی پیش با همکاری شرکت کروز معرفی شده بود، متفاوت است. پژو 301 با بهره مندی از این پیشرانه 1.6 لیتری، 114 اسب بخار قدرت و 155 تا 158 نیوتن متر گشتاور در اختیار دارد.

پیشرانه EC5

همچنین وظیفه انتقال قدرت در پژو 301 به گیرباکس 5 دنده دستی BE4 محول شده و فعلا از عرضه نسخه اتوماتیک خبری نیست. البته در بعضی اظهار نظرها آمده، در آینده این خودرو به گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک نیز مجهز خواهد شد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که ایران خودرو به تازگی دنا پلاس را با گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک پیش فروش کرده. اما هنوز این خودرو به بازار نیامده است.

گیربکس پژو 301

در صورت تولید موفق دنا پلاس اتوماتیک و توانایی کالیبره کردن این گیرباکس با پیشرانه EC5 (دنا پلاس از پیشرانه EF7 بهره می برد)، می توان احتمال استفاده از این گیرباکس را برای پژو 301 نیز داد.

پژو 301 با چه سطی از امکانات در ایران خودرو به تولید می رسد؟

با توجه به اینکه اخیرا امکاناتی از محصولات ایران خودرو مثل دنا پلاس، پژو 206 و تندر پلاس حذف شده، بسیاری در رابطه با تولید پژو 301 گارد می گیرند و می گویند، اگر ایران خودرو توان تولید 301 را دارد، پس چرا از عرضه محصولاتش با امکانات کامل وا مانده؟! اما موضوع حذف این آپشن ها فارغ از بحث توانایی تولید، بیشتر به مسائل مالی باز می گردد. در حال حاضر خودروسازان پول های قفل شده زیادی دارند. اما مبالغ زیاد بدهی ها و طلب هایشان هم قابل توجه است. با توجه به اتفاقات اخیر، حدود 180 تا 200 هزار خودرو نیز ناقص مانده و به دلیل عدم تحویل به مشتری، پولی دست خودروسازان را نگرفته است. از طرفی دستوری شدن مجدد قیمت گذاری خودرو، چاقویی است که از زاویه ای دیگر به تن این مبارز زخمی می خورد. پس حذف بعضی آپشن ها یکی از راه های جبران زیان برای خودروسازان در شرایط این چنینی به شمار می رود. (البته در اینجا نه از این اتفاق دفاع می کنیم، نه آن را نهی می کنیم.)

پژو 301 با پوشش استتاری

با توجه به اینکه پژو 301 با پوشش استتاری برای گذراندن مراحل آزمایش به خیابان ها آمده و تصاویری نیز از آن منتشر شده، حدس زدن سطح تجهیزاتش البته از روی تصاویر، کار سختی نیست. این طور که پیداست، 301 تولید داخل از سانروف بهره نمی برد. رینگ آلومینیونی نیز از روی این خودرو حذف شده و در تصاویر، 301 با قالپاق دیده شده است. همچنین خبری از دی لایت های سپر جلو نیست و گویا سنسور نور و باران هم از 301 حذف شده اند. طبق اطلاعات غیر رسمی، گویا پژو 301 قرار است با 2 کیسه هوا، صندلی های پارچه ای، سیستم تهویه دیجیتال، سنسور فاصله سنج عقب، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل و شیشه ها و آیینه های برقی عرضه شود.

بحث شیرین قیمت پژو 301

تولید آزمایشی 301، همان مرحله نمونه سازی است که قطعا برای هر تولید کننده ای هزینه زیادی در بر داشته و قیمت تمام شده خودرو در این مرحله مقرون به صرفه به نظر نمی رسد. اما بالا رفتن تیراژ در تولید انبوه، می توان به سود آور شدن این پروژه امیدوار بود. پیش از این اتفاقات و در سال های قبل، قرار بود مدل دنده ای پژو 301 با قیمت 58 میلیون تومان و مدل اتوماتیک آن نیز با قیمت 65 میلیون تومان توسط ایران خودرو به فروش برسد. این قیمت ها بر اساس عمق داخلی سازی 60 درصد و قیمت حدود 15 هزار دلاری این خودرو (با نرخ ارز در سال 94) تعیین شده بودند. اما حالا از داخلی سازی 80 درصدی صحبت می کنیم. داخلی سازی که قرار است صرفه جویی ارزی در پی داشته باشد و قیمت اولیه این خودرو نسبت به نسخه خارجی کمتر شود.

پژو 301

البته از هزینه های اضافی که با دور زدن تحریم ها و داخلی سازی به خودروسازها تحمیل می شود، در کنار جهش قیمت دلار به 12 الی 13 هزار تومان هم نمی توان گذشت. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر دنا پلاس نیز به عنوان محصول ایران خودرو با قیمت بالای 100 میلیون تومان به فروش می رسد و قیمت گذاری پژو 301 باید به نحوی باشد که بازار این خودرو نیز خراب نشود. با نتیجه گیری از تمام این موارد، پیش بینی می کنیم قیمت پژو 301 تولید داخل کمتر از 180 میلیون تومان نباشد. از سوی دیگر ایران خودرو نمی تواند خودرویی اقتصادی با گیربکس دنده ای و امکانات محدود را با قیمتی بالاتر از 210،20 میلیون تومان در بازار عرضه کند. همه این گمانه زنی ها در حالی است که پژو 301 صفر کیلومتر وارداتی مدل 2016 در بازار حدود 300 میلیون تومان قیمت دارد و قیمت انواع کارکرده آن هم به حدود 220 میلیون تومان می رسد.

کابین پژو 301

سخن آخر…

ما نیز همچون تمام ایرانی ها و فعالان این صنعت امیدواریم عاقبت خوشی در انتظار پروژه داخلی سازی پژو 301 باشد. و در این مسیر علاوه بر افتخاری که نصیب خودروسازان و قطعه سازان می شود، این خودرو برای فعالان این صنعت به سود دهی نیز برسد و ایران خودرو بتواند با قیمتی رقابتی 301 را به بازار عرضه کند. اگر به توانمندی در مهندسی معکوس، طراحی و زنجیره تامین داخل کشور ایمان داشته باشیم، می توان در آرمانی ترین حالت، به این پروژه نگاه صادراتی نیز داشت. البته اگر نهادهای دیگر هم در این مسیر با خودروسازان و قطعه سازان همکاری کنند و با توجه به سرمایه بر بودن این پروژه، حمایت های مالی لازم صورت گیرد. در غیر این صورت و با توجه به وضعیت وخیم مالی خودروسازان، اگر باز هم این صنعت زیر بار بدهی مالی برود و سرمایه اش قفل بماند، به گفته کارشناسان، نه تنها میوه این پروژه به بار نمی نشیند، بلکه سال نو آینده را هم نمی توانیم با خودروسازان جشن بگیریم!

آلبوم تصاویر پژو 301

 

کوچ پژو سیتروئن از ایران / تعلق سرمایه گذاری گروه خودروسازی PSA در ایران

یادگار برجام/ نگاهی به پژو 301 که قرار است از خط تولید ایران خودرو به بازار بیاید

تولید آزمایشی پژو 301 از هفته آینده آغاز می شود

داخلی سازی 80 درصدی موتور EC5 با استفاده از توان قطعه سازان

آغاز توليد آزمايشي برخي از قطعات خودرو 301 در نصف جهان

پژو 301 با خودکفایی بیش از 60 درصدی ساخته می شود

همه برای ساخت پژو 301 بسیج شدند

برگزاری نخستین نشست مشترک ساپکو و سازندگان پروژه خودرو 301

شیب داخلی سازی پژو 301 تند می شود/ آغاز تولید انبوه 301 از شهریور 98

پژو ۳۰۱ در یک قدمی تولید با موتور TU5

کاهش 26 درصدی فروش پژو سیتروئن در خاورمیانه

خودزنی پژو با ترک بازار ایران

لغو احتمالی برجام چه تاثیری بر قرارداد پژو دارد؟/ دنا برقی آماده تولید است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی