پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پورشه ماکان و آلفارومئو استلویو

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

پورشه ماکان توربو که به پکیج پرفورمنس مجهز شده و آلفارومئو استلویو در قدرتمندترین ویرایش خود، یعنی نسخه کوادروفولیو. یکی از سمی‌ترین و سریع‌ترین کراس‌اوورهای جهان که شمشیر را برای رقبای‌اش از رو بسته است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز ویدئو خط تولید آلفارومئو را در ((گزارش […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۸ اسفند ۱۳۹۹

پورشه ماکان توربو که به پکیج پرفورمنس مجهز شده و آلفارومئو استلویو در قدرتمندترین ویرایش خود، یعنی نسخه کوادروفولیو. یکی از سمی‌ترین و سریع‌ترین کراس‌اوورهای جهان که شمشیر را برای رقبای‌اش از رو بسته است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز

ویدئو خط تولید آلفارومئو را در ((گزارش خودرو)) ببینید

ویدئو مدل های جدید پورشه را در ((گزارش خودرو)) ببینید

بازار کراس‌اوورهای پریمیوم از همیشه شلوغ‌تر است. حتی کمپانی‌هایی که تا امروز با محصولات قدبلند بیگانه بودند، هوس کرده‌اند تا سهمی از این بازار را در اختیار داشته باشند. در چنین شرایط رقابتی، تنها قابل‌قبول بودن کافی نیست. باید عالی باشید! چراکه زندگی کوتاه‌تر از آن است که دست به انتخابی معمولی بزنید. برای همین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم کراس‌اوورهای دیگر این سگمنت را بی‌خیال شوید و تمرکزتان را روی این ۲ گزینه بگذارید. پورشه ماکان توربو که به پکیج پرفورمنس مجهز شده و آلفارومئو استلویو در قدرتمندترین ویرایش خود، یعنی نسخه کوادروفولیو. یکی از سمی‌ترین و سریع‌ترین کراس‌اوورهای جهان که شمشیر را برای رقبای‌اش از رو بسته است.

مقایسه پورشه ماکان و آلفارومئو استلویو

میدان در دست تازه واردها

این دومین تجربه پورشه در بازار شاسی‌بلندهاست. پورشه یک‌بار سر تولید کاین جاه‌طلبی کرد و نتیجه آن‌قدر مثبت بود که در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت کراس‌اووری کوچک‌تر از کاین را روانه بازار کند. بسیاری از طرفداران پورشه، میانه خوبی با ماکان ندارند. اما جذابیت‌ها و قابلیت‌های فوق‌العاده ماکان آن هم در قوی‌ترین نسخه، جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. در سوی دیگر با اولین یورش آلفارومئو به بازار کراس‌اوورها روبه‌رو هستیم. هم‌چون ماکان که به پشتوانه کاین به بازار آمد، می‌توان گفت استلویو نیز حاصل جواب دادن ریسک آلفارومئو در ساخت جولیا است. سدانی که در یک کلاس با رقبای گردن‌کلفت پا به عرصه وجود گذاشت، اما آن‌قدر جذاب نشان داده که حالا خودش یکی از مدعی‌ها به‌شمار می‌رود.

داستان استلویو نیز به همین شکل است. آلفا به کلاسی وارد شده که هیچ تجربه‌ای در آن نداشته و از سوی دیگر رقبایی در آن قدعلم کرده‌اند که به‌راحتی نمی‌توان از آنها گذشت. خودروساز سنتی ایتالیا پیش از ساخت استلویو فهمیده که در این کارزار، تنها قابل‌قبول بودن کافی نیست. آن‌قدر بر این اصل تاکید کرده که حالا استلویو یکی از بهترین کراس‌اوورهای جهان است.

پورشه ماکان توربو پرفورمنس پکیج

نه پایین، نه متوسط، فقط بالا

در این مقایسه قدرتمندترین و گران نمونه‌های هر ۲ خودرو مورد بحث انتخاب شده. مدل توربو به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین و قدرتمندترین نسخه ماکان به‌شمار می‌رود. اما پورشه به این بسنده نکرده و یک پکیج ویژه پیش‌روی شیفتگان هیجان قرار داده تا پا را از مرزها فراتر بگذارند. نسخه پرفورمنس ماکان توربو پایانی است بر همه حرف و حدیث‌ها بر سر این کراس‌اوور پورشه. در سوی دیگر، نه‌تنها با قوی‌ترین نسخه آلفارومئو استلویو طرف هستیم، بلکه می‌توان گفت مدل کوادروفولیو یکی از سریع‌ترین و وحشی‌ترین شاسی‌بلند‌های جهان است. هر ۲ کراس‌اوور مورد بحث، دودیفرانسیل هستند. اما آلفا برای سال ۲۰۱۹ قابلیت سفارش نسخه دیفرانسیل عقب استلویو را نیز فراهم کرده. خودرویی که سبک‌تر و ارزان‌تر از مدل ۴ چرخ است.

آلفارومئو استلویو کوادروفولیو

ترکیب افسانه ای

امکان ندارد پای ایتالیا در میان باشد و منتظر دیدن یک ظاهر معمولی باشیم. استولیو طراحی کاملا غریبه‌ای دارد و شبیه هیچ‌یک از رقبای خود نیست. اما غلظت جذابیت آن به قدری است که می‌توانید به‌راحتی چشم روی بقیه کراس‌اوورهای پریمیوم با ظاهر تکراری ببندید و قید بازار خریدوفروش دست‌دوم نامناسب‌اش را بزنید. استلویو از هر زاویه‌ای زیباست. البته برخی‌ها به نمای سه‌چهارم عقب که ظاهری پف کرده و برآمده دارد، انتقاد‌هایی وارد می‌کنند. اما ما هرچقدر هم با خودمان کلنجار می‌رویم، نمی‌توانیم روی این میهمان ایتالیایی عیب بگذاریم! ماکان اما کاملا طراحی آشنایی دارد. علاوه بر این‌که حدود ۵ سالی از حضورش در بازار می‌گذرد و به آن عادت کرده‌ایم، در طراحی از سبک سنتی پورشه پیروی می‌کند. برای همین ظاهرش کاملا قابل‌پیش‌بینی است. پورشه در طراحی ماکان کاملا به سنت‌ها‌ی‌اش پایبند بوده و اگر به ماکان نگاهی گذرا داشته باشید، نقش ۹۱۱ و باکستر برای‌تان تداعی خواهد شد.

ماکان در جذابیت چیزی کم ندارد، اما وقتی پای یک رقیب ایتالیایی با چهره بزک‌شده و خطوط انحنادار در میان باشد، باید قبول کنیم که هرچه زودتر تاج برتری را به رقیب تقدیم کند بهتر است!

پورشه ماکان توربو پرفورمنس پکیج

اهمیت کاربرد در کنار ظاهر زیبا

فضای کابین ماکان همان چیزی است که در بیش‌تر محصولات پورشه شاهد هستیم. کنسول جلو با خطی صاف و کنسول میانی شیب‌دار با تعداد زیادی دکمه که برای کار کردن با آنها باید دانشمندی موشکی باشید. صفحه نشان‌دهنده‌های متشکل از دایره‌های تودرتو هم که امضای پورشه در تمام محصولات‌اش به‌شمار می‌رود. کابین استلویو اما ظاهری کاملا هوشمندانه دارد و بی‌راه نیست اگر بگوییم احساس مازراتی را تداعی می‌کند. همه‌چیز ظریف و زیبا به‌نظر می‌رسد و استفاده سخاوتمندانه از فیبرکربن در کنار چرم و جیر، فضایی کاملا اسپرت و هیجان‌انگیز را رقم زده است. صفحه نشان‌دهنده‌های عمیق را در دیگر محصولات جدید آلفارومئو نیز شاهد هستیم. برای غربیلک فرمان با آن شیفترهای بلند پشت‌اش هم واژه‌ای به جز فوق‌العاده نمی‌توان انتخاب کرد.

پورشه ماکان توربو پرفورمنس پکیج

محل قرارگیری راننده ۱۹۰ میلی‌متر از جیولیا بالاتر است و تسلط بیش‌تری به مسیر دارید. شاید کابین استولیو از ماکان خلوت‌تر باشد، اما سیستم اطلاعات و سرگرمی آن با بهترین‌های دنیا فاصله زیادی دارد و میدان را به رقیب آلمانی واگذار می‌کند. صفحه نمایش ۸.۸ اینچی آلفا نسبت به صفحه نمایش ۷ اینچی ماکان بزرگ‌تر است. اما کیفیت و سرعت آن به پای رقیب آلمانی نمی‌رسد. شاید استلویو در بعضی قسمت‌ها حس خوش‌ساخت بودن پورشه را نداشته باشد، اما بسیار باکیفیت‌تر از محصولات قبلی آلفارومئو ساخته شده است. کاربردی بودن در این کلاس، به اندازه ظاهر زیبا مهم است. اما آیا این کراس‌اوورهای پریمیوم آن‌قدری که باید کاربردی هستند؟

آلفارومئو استلویو کوادروفولیو

صندوق بار پورشه ۵۰۱ لیترحجم دارد و با خواباندن صندلی‌ها به ۱۵۰۰ لیتر می‌رسد. صندوق آلفا اما بزرگ‌تر است و فضای ۵۲۴ لیتری را در اختیارتان می‌گذرد که با خواباندن صندلی‌ها به ۱۶۰۰ لیتر می‌رسد. اما شیشه عقب کوچک آلفا و فرم خاص سقف در این قسمت باعث شده فضای سر محدودی داشته باشد و این سبک از طراحی نقاط کور زیادی را به‌وجود آورده که در ماکان شاهد نیستیم. البته فضای ردیف عقب ماکان هم آن‌قدرها جادار نیست و بهتر است برای آن واژه معمولی را در نظر بگیریم. پاسخ سوال‌تان را گرفتید؟ این کراس‌اوورهای اسپرت آن‌قدرها که فکر می‌کنید جادار نیستند، اما مسلما از یک سدان فضای بیش‌تری در اختیارتان قرار می‌دهند.

سرکشی استلویو، پایداری ماکان

در سال‌های گذشته، آلفارومئو پول زیادی را در بخش شاسی و قوای محرکه خرج کرده. اما سرمایه‌گذاری اخیر در پلت‌فرم جدید جیورجی باعث شد جیولیا یکی از بهترین هندلینگ‌ها را در کلاس خود داشته باشد. استلویو نیز از پلت‌فرم جیولیا سود می‌برد. در حقیقت باید گفت یک جیولیای قدبلند و پف‌کرده است. در اکثر بخش‌های بدنه و تعلیق استلویو از آلومینیوم استفاده شده است. پشت فرمان استلویو سورپرایز می‌شوید. لذت واقعی سواری با این ایتالیایی اغواگر جایی معنی می‌شود که صدای جذاب‌اش را بشنوید. ماکان هم غرش خوبی دارد، اما بدون‌شک به خوش‌صدایی رقیب نیست. احساس چابکی و نبود حرکات بدنه در پیچ‌ها، حتی افراد بیگانه با شاسی‌بلندها را نیز سخت تحت‌تاثیر استلویو قرار می‌دهد. البته ماکان هم مناسب پیست طراحی شده و جایی‌که آلفا در پیچ‌ها تکان می‌خورد، پورشه کاملا پایدار و سریع نشان می‌دهد.

مقایسه پورشه ماکان و آلفارومئو استلویو

استلویو کوادروفولیو از ماکان توربو پرفرومنس قدرتمندتر و سرکش‌تر است. آلفارومئو برای قوی‌ترین نسخه شاسی‌بلندش، پیشرانه ۶ سیلندر توربو ۲۸۹۱ سی‌سی را در نظر گرفته که ۵۰۵ اسب‌بخار قدرت در ۶۵۰۰ دور تولید می‌کند. این در حالی است که توان پیشرانه ۶ سیلندر توربو ۳۶۰۴ سی‌سی ماکان توربو، علی‌رغم حجم بیش‌تر نسبت به آلفا و با پکیج پرفورمنس به ۴۴۰ اسب بخار (۴۰ اسب بیش‌تر از ماکان توربو عادی) در دور ۶۰۰۰ می‌رسد. گشتاور هر ۲ به 4 چرخ منتقل می‌شد. استولیو از سیستم Q4 آلفارومئو بهره می‌برد. این سیستم می‌تواند تا ۵۰ درصد گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متری را به چرخ‌های جلو منتقل کند. هم‌چنین پیشرانه آلفا با گیرباکس ۸ سرعته جفت می‌شود که عملکرد دلچسبی دارد.

ماکان از دیفرانسیل قفل‌شونده بهره می‌برد و با وجود سیستم ۴ چرخ، بخش اعظمی از گشتاور ۵۹۹ نیوتن‌متری به محور عقب منتقل می‌شود تا در کنار گیرباکس ۷ سرعته دوکلاچه بیش‌تر از هرچیزی حال‌وهوای کوپه‌های اسپرت پورشه را تداعی کند. با وجود این‌که فرمان ماکان میمیک‌های ۹۱۱ را ندارد، اما می‌توان گفت یکی از متعادل‌ترین و خوش‌فرمان‌‌ترین کراس‌اوورهای بازار به‌شمار می‌رود.

با سفارش پکیج پرفورمنس، علاوه بر پیشرانه قدرتمندتر، تعلیق بادی، سیستم اگزوز اسپرت و رتورهای بزر‌گ‌تر ترمز در چرخ‌های جلو به ماکان اضافه می‌شوند. در مسیرهای پرپیچ‌وخم کوهستانی، درصورتی‌که حالت اسپرت‌پلاس ماکان را فعال کنید، فرمان‌پذیری دقیق، ترمزگیری قدرتمند، گشتاور بالا و کنترل مناسب بدنه باعث می‌شود واژه تحسین‌برانگیز را برای آن انتخاب کنید. فرمان استولویو نیز سبک اما بسیار دقیق ارزیابی می‌شود. در حالت نرمال عملکرد سریعی دارد و در حالت دینامیک سنگین می‌شود. در این حالت، پدال گاز هم تیزتر است، پدال گاز حساس استلویو نظر هر عشق ماشینی را به خودش جلب می‌کند. با کم‌ترین اشاره به پدال گاز، تفاوت زیادی در عملکرد خودرو احساس و دماغه بلند می‌شود!

آلفارومئو استولیو کوادروفولیو ۱۸۳۰ کیلوگرم وزن دارد و ظرف ۳.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۶۲ مایل‌برساعت می‌رسد. ماکان ۱۹۲۵ کیلوگرمی نیز با وزن بیش‌تر و قدرت کم‌تر، ۴.۴ ثانیه زمان برای شتاب‌گیری اولیه نیاز دارد. هم‌چنین استلویو کوادروفولیو توانسته یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را ظرف ۷ دقیقه و ۵۱.۷ ثانیه طی کند و اسم خود را به‌عنوان یکی از سریع‌ترین شاسی‌بلندهای جهان به ثبت برساند.

مقایسه پورشه ماکان و آلفارومئو استلویو

نتیجه‌گیری

آلفارومئو استلویو کوادروفولیو با فرمولی خاص ساخته شده و یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های آلفارومئو را در دل خود جای داده تا در میان محصولات اسپرت و پرفورمنس ناامیدتان نکند. سواری دلچسبی دارد، اما رینگ‌های ۲۰ اینچی‌اش بیش‌تر ناهنجاری‌های مسیر را داخل کابین به رخ می‌کشند. درحالی‌که سواری ماکان از استلویو بهتر است، اما به اندازه رقیب ایتالیایی قدرتمند و هیجان‌انگیز نیست. پشت فرمان ماکان حسی مشابه پشت فرمان پورشه کیمن دارید. پورشه در ماکان پرفورمنس مناسب را با قابلیت روزمره و حمل بار ترکیب کرده، اما با حالت پرسروصدا، وحشی و جذاب استلویو کمی فاصله دارد. پس باید بگوییم، برنده این رقابت، اولین شاسی‌بلند آلفارومئو باظاهر زیبا و سواری درگیرکننده است.

نوشته: میلاد میرعابدینی

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

چری و راه‌های نرفته‌اش!/ نخستین بررسی جامع چری آریزو6 در جاده‌های ایران

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

عضوی جدید در خانواده ۸/ ب ام و سری ۸ گرن کوپه چه مشخصاتی دارد؟

آقای امپراطور/ تویوتا سنچری نمادی از قدرت و ثروت در ژاپن

نوستالژی با طعم تکنولوژی/ تست و بررسی فولکس واگن بیتل کانورتیبل ABT

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

پنجه در پنجه!/ جک S5 بخریم یا چری تیگو5 ؟

پرچمدار شاسی بلندهای مرسدس بنز به میدان آمد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی