پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید پژو پارس

تا میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسند؛ میزهای قطعات بی‌فایده‌ است

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: اگر میزهای مواد اولیه تشکیل نشود، میزهای تعمیق ساخت داخل ایجاد شده کاری از پیش نخواهد برد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار کرد: در میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حال […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۸

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: اگر میزهای مواد اولیه تشکیل نشود، میزهای تعمیق ساخت داخل ایجاد شده کاری از پیش نخواهد برد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار کرد: در میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حال انجام هستند، تعداد محدودی از قطعاتی که قرارداد آن‌ها در میز اول و دوم برای داخلی‌سازی بسته شد، به تولید انبوه رسیده است؛ البته داخلی‌سازی باقی قطعات نیز در حال پیشرفت است اما دو موضوع اصلی را باید در نظر گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که وضعیت نقدینگی خودروسازان در شرایط مناسبی قرار ندارد و قطعه سازان هم در چنین شرایطی قرار دارند تشریح کرد: تسریع در روند داخلی‌سازی قطعات میزها، نیازمند سرمایه‌گذاری چه در بعد تکنولوژی، دستگاه و فناوری و چه در بعد تامین مواد اولیه است. در حال حاضر خودروساز که در پرداخت‌های روزانه خود با مشکل روبرو است، چگونه می‌خواهد پول بیشتری بابت تجهیز کردن قطعه‌سازان پرداخت کند؟ لذا این موضوع خطری است که باعث شده که حرکت و پیشرفت خودروسازان کند شود؛ لذا لازم است که وزارت صنعت راهکاری اندیشیده و از محلی، پولی را برای قطعه‌ساز و خودروساز تامین کند تا بتوانند کارها را پیش ببرند.

این فعال صنعت قطعه سازی توضیح داد: علاوه بر این خطر دیگری که پروژه داخلی‌سازی قطعات خودرو را تهدید می‌کند، این است که برخی از این قطعات در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند. مشکل در تامین مواد اولیه هم که نه ارتباطی به خودروساز دارد و نه به قطعه‌ساز. تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی همچون آهن، آلومینیوم، مس یا پتروشیمی، دامنه تولید محصولاتشان آنچنان گسترده نیست که مواد اولیه مورد نیاز قطعات را هم بتوانند تامین کنند؛ بنابراین به اینجا رسیده‌ایم که قطعه‌سازان حرکت کرده و جلو رفته‌اند اما مواد اولیه مورد نیازشان از داخل تامین نمی‌شود و باید از خارج وارد شود که این موضوع اصل ساخت داخل را زیر سوال می‌برد.

لزوم اجرایی شدن میزهای مواد اولیه قطعه سازی 

بیگلو در این راستا تاکید کرد: وزارت صنعت در مورد تامین اعتبار مالی وعده‌هایی داده است اما هنوز عملیاتی نشده است. همچنین در رابطه با مواد اولیه نیز قرار است میزهایی برگزار شود، اما عملا به زودی این اتفاق رخ نخواهد داد و این درحالی است که قطعه‌سازان بسیار عجله داشته و لازم است که هرچه سریع‌تر میزهای مواد اولیه تشکیل شده و کاهش ارزبری را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: هدف میزهای مواد اولیه آن است که آلیاژها یا مواد پلیمری خاصی که توسط پتروشیمی‌ها در کشور تولید نمی‌شود را بتوان در داخل تولید کرد. این میزها هنوز آغاز به کار نکرده‌اند اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام کارهایی در این زمینه است اما موضوع مهم این است که زمان را از دست می‌دهیم. تا زمانی که میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسد، میز داخلی‌سازی قطعات نیز با مشکل روبرو خواهد بود.

انتهای پیام/

مشکل نقدینگی عامل کمبود قطعه در خودروسازی است

همکاری ایران خودرو با کشور آذربایجان برای تولید خودرو مشترک

رفائی، معاون طرح و برنامه شرکت پارس خودرو شد

خودروسازان مسئله استاندارد را بزرگ می کنند

مدیر بازرسی و نظارت گروه صنعتی ایران خودرو تغییر کرد

اولویت برنامه کاری ساپکو توسط ایران خودرو تعیین شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی