پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیش

با تورکیش راهی شهر بی نظیر کاریز کیش شوید!

شهر کاریز کیش از زیباترین جاذبه های گردشگری کیش است. بافت های فسیلی این شهر آنچنان زیباست که شاید بتوان آن را جزو بهترین شهرهای زیرزمینی جهان به حساب آورد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو شهر کاریز کیش از زیباترین جاذبه های گردشگری کیش است. بافت های فسیلی این شهر آنچنان زیباست که شاید […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

شهر کاریز کیش از زیباترین جاذبه های گردشگری کیش است. بافت های فسیلی این شهر آنچنان زیباست که شاید بتوان آن را جزو بهترین شهرهای زیرزمینی جهان به حساب آورد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

شهر کاریز کیش از زیباترین جاذبه های گردشگری کیش است. بافت های فسیلی این شهر آنچنان زیباست که شاید بتوان آن را جزو بهترین شهرهای زیرزمینی جهان به حساب آورد. این موضوع باعث شده است تمام گردشگران و همچنین گردشگران تور کیش از زیبایی آن استقبال خاصی داشته باشند. به همین دلیل این مقاله را به معرفی این جاذبه گردشگری برای مسافران اختصاص داده ایم.

معرفی شهر زیرزمینی کاریز برای گردشگران تورکیش

شهر زیرزمینی کاریز در تور کیش قدمتی 2500 ساله دارد و عمق آن بیش از 16 متر است. این شهر دارای سقف مرجانی است که باعث تمایز آن با دیگر شهرهای زیرزمینی می شود. صدف ها و آبزیانی که زمانی در این دریا زندگی می کرده اند تبدیل به فسیل شده اند. گردشگران از تماشای این فسیل ها حظ زیادی می برند.

دانشگاه مونیخ آلمان تحقیقاتی روی این فسیل ها انجام داده اند و قدمت این سقف زیبا را بین 53 تا 570 میلیون سال تخمین زده است.

موقعیت شهر کاریز

شهر زیرزمینی کاریز دو رشته دارد که از دو مسیر واقع در دو سوی جزیره های صفین و باغو سرچشمه گرفته اند. این دو مسیر پس از پیمودن مسیری به مجموعه فرهنگی تفریحی کاریز می رسند و تبدیل به 3 رشته می شوند. آب در این بخش جریان پیدا می کند و به شهر حریره کیش متصل می شود.

در طول مسیری که آب از آن رد می شود حدود 274 حلقه آب چاه وجود دارد. از این مقدار چاه 74 حلقه در شهر کاریز قرار دارد. در سقف شهر زیرزمینی کاریز یک حلقه چاه به چشم می خورد. این چاه ضخامت 7 متری دارد و شکل آن مخروطی است.

آب شهر کاریز

آبی که در شهر زیرزمینی کاریز وجود دارد حاصل باران های سالانه ای است که در این منطقه می بارد. مرجان های موجود در این کاریز منبع مهم تصفیه آب است. آب از این مرجان ها مانند یک فیلتر عبور می کند و در لایه گل مارن جریان می یابد. گل مارن نوعی گل رس است که در معرض هوا خشک می شود. ساکنان گذشته ی این شهر از آب قنات های آن استفاده می کردند و یا آن را با محصولات سایر شهرها معاوضه می کردند. جزیره کیش در قرن 5 و 6 هجری یکی از مراکز مهم تجاری دریای عمان و خلیج فارس بوده است و به همین دلیل آب آشامیدنی آن ارزش زیادی در میان شهرها و سایر کشورها داشته است.

قنات ها

شهر کاریز در گذشته یک مجموعه قنات بوده است و آب شرب ساکنان جزیره کیش را تامین می کرده است. این قنات از نظر عمق چاه و طول با هیچ قنات دیگری در ایران قابل مقایسه نیست. این قنات در زمان خود با پیشرفته ترین روش ها و به صورت کاملا ماهرانه و استادانه ساخته شده است و شیب آن کاملا ملایم است. پایاب هایی برای فراهم آوردن امکان برداشت آب از کاریز وجود داشته است. در مسیر کاریز به تعداد 6 عدد پایاب وجود داشته است که اکنون تنها یکی از آنها قابل مشاهده است. همین مجموعه قنات است که اکنون با مساحت 10000 متر مربع بازسازی و تبدیل به شهر کاریز شده است.

خاک شهر کاریز

گفته می شود که خاک هایی که از کاریز برداشت شده است خواص درمانی زیادی دارد و می تواند در گل درمانی مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع نشان می دهد که خاک این شهر احتمالا به دلیل وجود مرجان ها و هوای خاصی که داشته است ویژگی های منحصر به فردی پیدا کرده است. کاریز در دل جزیره مرجانی قرار گرفته است که تنها جزیره مرجانی دنیاست.

احیای شهر کاریز

شهر زیرزمینی کاریز از جاذبه های کیش در گذشته مورد توجه زیادی قرار نگرفته بود. کم کم مردم به علت هوای خوب، آب شیرین و بافت های فسیلی زیبا جذب این شهر شدند. این موضوع سبب شد تا توجه سرمایه گذاران به آن جلب شود و تشویق به بازسازی آن شوند. شهر کاریز در سال 1378 به عنوان یکی از مجموعه های تاریخی توسط سرمایه گذاران احیا شد.

امکانات تفریحی

شهر کاریز از چند فاز تشکیل شده است. رستوران سنتی، کانال آبی سراسری با دیوارهای منقوش به شاهنامه، و فروشگاه های صنایع غذایی از جمله بخش های این پروژه فرهنگی گردشگری است.

موزه، گالری های هنری و سالن آمفی تئاتر از دیگر امکانات شهر کاریز هستند. یک بازار سنتی به طول 15 کیلومتر در دو رشته قرار دارد که در سال 1373 ساخته شده است.

بازدید از شهر کاریز

به گزارش سفر باتو ، شهر کاریز در تمام فصول سال آب و هوایی خنک دارد و این آب و هوا معمولا تغییر چندانی ندارد. بنابراین سفر به آن در تمام فصول بدون مشکل است و شما می توانید از دمای خنک آن لذت ببرید.

بازدید از این شهر همه روزه از ساعت 9 صبح الی 10 شب انجام می شود. بلیط بازدید از شهر کاریز 20 هزار تومان است.

مسافران علاقه مند به جاذبه های بی¬نظیر باستانی از این مکان زیبا بازدید می کنند و خاطرات آن را در یادها ثبت می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی