پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مساجد در ترکیه

معرفی برخی مساجد ترکیه و سفر با بلیط هواپیما

عثمانی از آنجا که یک امپراتوری اسلامی بود و همچنین با زیر سیطره گرفتن شهر های مقدس مکه و مدینه و بیت المقدس توانست خود را به عنوان خلافت اسلامی معرفی کند به گونه ای که سلاطین عثمانی خود را خلیفه پیامبر و امیرالمونین می دانستند، از این رو است که بسیاری از آثار و […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

عثمانی از آنجا که یک امپراتوری اسلامی بود و همچنین با زیر سیطره گرفتن شهر های مقدس مکه و مدینه و بیت المقدس توانست خود را به عنوان خلافت اسلامی معرفی کند به گونه ای که سلاطین عثمانی خود را خلیفه پیامبر و امیرالمونین می دانستند، از این رو است که بسیاری از آثار و بنا های تاریخی عثمانی در قالب مساجد نمود پیدا کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

امپراتوری عثمانی در زمان که توانست بر بیزانس غلبه کند به یک دولت نیرومند بدل گشت. عثمانی از آنجا که یک امپراتوری اسلامی بود و همچنین با زیر سیطره گرفتن شهر های مقدس مکه و مدینه و بیت المقدس توانست خود را به عنوان خلافت اسلامی معرفی کند به گونه ای که سلاطین عثمانی خود را خلیفه پیامبر و امیرالمونین می دانستند، از این رو است که بسیاری از آثار و بنا های تاریخی عثمانی در قالب مساجد نمود پیدا کرده اند. در امپراتوری عثمانی ساخت مسجد و وقف آن دلیلی بر نیکوکاری و همچنین بزرگی فرد وقف کنند محسوب می شد. بنابراین نه تنها بین سلاطین عثمانی که بین وزرایشان و نزدیکانشان نیز سنت ساخت و وقف مسجد وجود داشته است. استانبول از آنجا که پایتخت امپراتوری عثمانی بود، بیش از سایر مناطق و شهر های امپراتوری در خود مساجد با شکوه و زیبا را جای داده است که در این مطلب به معرفی سه مورد از زیبا ترین و باشکوه ترین مساجد عثمانی می پردازیم. خرید بلیط هواپیما با مناسب ترین قیمت را در سایت راه به راه ببینید.

مسجد سلطان احمد:

مسجد سلطان احمد که به دلیل رنگ مصالح به کار رفته در آن به نام مسجد کبود یا مسجد آبی نیز شناخته می شود توسط سلطان احمد اول ساخته شد. ساخت این مسجد از سال 1609 آغاز شد و تا سال 1616 تکمیل شد. به وضوح پیداست که این مسجد بسیار متاثر از ایاصوفیه است و در ساخت آن از المان های معماری بیزانسی استفاده شده است که مهم ترین آن استفاده از گنبد های بزرگ و کوچک فراوان است. سلطان احمد در ساخت این بنا سفارش ساخت تعدادی اماکن خدمات عمومی در اطراف آن را نیز صادر کرد و به همین جهت تعدادی مدرسه، بیمارستان، بازار و… نیز در کنار مسجد سلطان احمد ساخته شد. مسجد سلطان احمد دارای تعداد زیادی گنبد بزرگ و کوچک و البته 6 مناره است که وجود این شش مناره باعث بحث و جدل های بسیاری شد چرا که مسجد الحرام که کعبه در آن واقع است آن زمان 6 مناره داشت و شباهت این دو مسجد باعث اعتراض مسلمانان شده بود لذا سلطان احمد با افزودن مناره هفتم به مسجد الحرام ختم قائله کرد. گنبد اصلی مسجد سلطان احمد به ارتفاع 43 متر و قطر 33 متر ساخته شده است که در پایه های آن 28 پنجره تعبیه شده است و همچنین بخش داخلی گنبد با کاشی های آبی پوشیده است. همانگونه که گفته شد مسجد سلطان احمد دارای گنبد های متعدد است، این مسجد علاوه بر گنبد اصلی دارای 8 نیم گنبد نیز می باشد که در ساخت هر یک از آنها 14 پنجره به کار رفته است .تعداد کل پنجره های مسجد سلطان احمد به رقم 260 پنجره می رسد که علاوه بر زیبایی بنا، وسیله مناسبی جهت ورود نور و روشن ساختن مسجد نیز بودند. علاوه بر این تعداد زیادی لوستر نیز برای روشنایی مسجد در نظر گرفته شده بود. چنانچه به دیدن ایاصوفیه می روید باید بدانید مسجد سلطان احمد تنها به اندازه پنج دقیقه پیاده روی با ایاصوفیه فاصله دارد همچنین فاصله مسجد کبود با کاخ توپ قاپی تنها 10 دقیقه پیاده روی است. بلیط هواپیما چارتر از معتبرترین منابع خرید انلاین را حتما تجربه کنید.

تور ترکیه،مسجد سلیمانیه:

مسجد سلیمانیه یکی از بزرگترین و با شکوه ترین مساجد در استانبول است که به فرمان سلطان سلیمان عثمانی ساخته شده است. ساخت این مسجد در1550 توسط معمار دربار عثمانی یعنی سنان آغاز شد و در سال 1558 به پایان رسید. در ساخت این مسجد نیز به مانند سایر مساجد عثمانی از معماری بیزانسی استفاده بسیاری شده است. این مسجد دارای گنبدی با ارتفاع 53 متر و قطر 27 متر است. همچنین مسجد سلیمانیه دارای 4 مناره می باشد. در ساخت مسجد سلیمانیه نیز همانند سایر مساجد اماکنی در کنار آن در نظر گرفته شد بود که کاربری های متعددی داشتند از جمله آن اماکن می توان به حمام ها و مدارس و بیمارستان و… اشاره کرد که نشان دهنده جایگاه مسجد در دوران عثمانی به عنوان محلی نه صرفا عبادی بلکه محلی عبادی-اجتماعی بوده است. مسجد سلیمانیه در خیابان پروفسور صدیق سامی اونار قرار گرفته است و با پای پیاده تنها ده دقیقه با بازار بزرگ استانبول فاصله دارد. رزرو آنلاین هتل را با کارتهای شتاب و پرداخت ریالی خرید کنید.

تور ترکیه،مسجد رستم پاشا:

رستم پاشا صدراعظم سلطان سلیمان بود که از قدرت و نفوذی مثال زدنی برخوردار بود. وی که به دنبال نام و نشانی برای خود بود تصمیم گرفت مسجدی زیبا در استانبول بسازد و برای این کار معمار سنان را مامور ساخت این مسجد کرد. مسجد رستم پاشا با وجود اینکه از مساجدی که توسط سلاطین ساخته شده است کوچک تر است ولی از نظر زیبایی چیزی از آنها کم ندارد. مسجد رستم پاشا دارای یک گنبد اصلی و تعدادی گنبد فرعی می باشد. همچنین این مسجد از آنجا که کوچکتر است صرفا یک مناره دارد. مسجد رستم پاشا در نزدیکی مسجد سلیمانیه قرار گرفته است و تا مسجد سلیمانیه صرفا 10 دقیقه با پای پیاده فاصله دارد. برخلاف سایر مساجد که اماکن مربوطه به آنها در کنارشان واقع شده است، مسجد رستم پاشا دارای تعداد مغازه در زیر خود است که به نوعی برای باعث شده مسجد رستم پاشا کاربردی عبادی-تجاری داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی