با ورود هیات فرانسوی به ایران، امضا قرارداد همکاری انجمن قطعه سازان ایران با انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه صورت گرفت. به نقل از صمت، به گفته یک عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان کشور، با امضای این تفاهمنامه همکاریهایی که در گذشته و قبل از آغاز تحریمهای اقتصادی غرب علیه ایران بین این 2 انجمن […]
به نقل از صمت، به گفته یک عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان کشور، با امضای این تفاهمنامه همکاریهایی که در گذشته و قبل از آغاز تحریمهای اقتصادی غرب علیه ایران بین این 2 انجمن برقرار بود از سر گرفته میشود. حال در این شرایط و همزمان با اعلام آمادگی شرکتهای فرانسوی برای حضور در ایران، به نظر میرسد قطعهسازان داخلی برای همکاری با شرکت فرانسوی رنو از اشتیاق بیشتری برخوردار هستند و به دلیل روی برگرداندن شرکت پژو و متوقف کردن همکاری با ایران در زمان تحریمها در شرایط کنونی با تغییر مناسبات سیاسی، انتظار میرود در شروط تفاهم دوباره با این شرکت محافظهکارانهتر از گذشته عمل شود.
محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با این هیات فرانسوی گفته است مردم تا اندازهای از عملکرد پژو ناراضی هستند و دیگر مصرفکننده محصولات قدیمی پژو در ایران نخواهیم بود. همچنین ساخت قطعات با نشان(برند)های جدید برای عرضه در داخل و بازارهای خارجی نیز موضوع دیگری است که نعمتزاده بر آن تاکید کرده است.
محمد رضا نجفیمنش، عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان کشور در گفتوگو با صمت از انعقاد قرارداد تفاهمنامه بین انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در ایران خبر داد و گفت: بر اساس این قرارداد، همکاریهایی که در گذشته با انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه انجام میشد، دوباره احیا میشود.
براساس این تفاهمنامه انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نسبت به تاسیس یک کمیسیون صنعتی و اقتصادی برای مبادله نظرات و اطلاعات درباره فعالیتهای پیدرپی صنایع خود و بررسی چشماندازهای توسعه هرچه بیشتر اقدام خواهند کرد و این کمیسیون تلاش میکند تا به طور مرتب و متناوب در ایران و فرانسه تشکیل جلسه دهد.
همچنین بر اساس ماده 2 این تفاهمنامه انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروسازی ایران نسبت به پشتیبانی برای ترفیع متقابل خطمشی توسعه تامینکنندگان خود، هم برای سازندگان تجهیزات اصلی و هم برای فعالیت بازارهای ثانویه به نفع صنایع خودروسازی هر 2 کشور مبادرت خواهند کرد.
از دیگر موارد یادشده در این تفاهمنامه (ماده 3) این است که انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نسبت به ترتیب دادن ملاقاتهای نمایندگان هر 2 کشور کمک خواهند کرد. همچنین در جهت کمک به تسهیل تماسهای فنی و بازرگانی نهایت تلاش خود را انجام دهند.
در ماده 4 این تفاهمنامه آمده که انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه از انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو سازماندهی همایشهایی با موضوع صنایع تجهیزات خودرو در کشور را پشتیبانی خواهند کرد که این ماده شامل ارائه و بهروزرسانی بهترین شیوهها از نظر کیفیت، هزینه، تحویل، خدمات، توسعه، مدیریت، آموزش و اشاعه مهارت و دانش فنی انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه میان مدیران قطعهساز ایرانی است که بدین منظور انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه به بهترین وجه دانش تخصصی خود را ارائه خواهد کرد، در حالی که انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران مسئولیت سازماندهی محلی را به عهده خواهد داشت. در ماده 5 این تفاهمنامه آمده که انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران به طور مشترک برای فراهمکردن شرایط بهتر همکاری به منظور توسعه مشارکتها و دسترسی به بازارهای خارجی تلاش خواهند کرد.
بر اساس ماده 6 تفاهمنامه، انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران برای ایجاد شراکت بین نمایشگاه تجهیزات خودروی پارس «ای. کیو. یو. آی. پی» و نمایشگاه بینالمللی قطعات خودروی تهران(تی. آی. آ. اف) به منظور تقویت ابعاد بینالمللی نمایشگاههای یاده و تشویق روابط بازرگانی بین شرکتهای دو کشور همکاری خواهندکرد. در ماده 7 این تفاهمنامه انجمن صنایع تجهیزات خودروی فرانسه و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو حق هرگونه پیشنهاد برای اضافه کردن، تغییر، تعدیل و… نسبت به مواد این تفاهمنامه(بندها) به منظور بهبود هرچه بیشتر روابط بازرگانی، فنی و اقتصادی بین شرکتهای 2 کشور را برای خود محفوظ کردهاند.
در همین حال عضو شورای سیاستگذاری صنعت خودرو با بیان اینکه یکی از موضوعات نشست هیات فرانسوی در ایران تقویت روابط قبلی و ایجاد روابط جدید با خودروسازان و قطعهسازان ایرانی بوده، به صمت گفت: همکاری قطعهسازان ایرانی با شرکتهای فرانسوی پژو و رنو سابقه دیرینهای دارد اما نکته قابلتوجه این است که خاطر خودروسازان داخلی از نامهربانیهای شرکت پژو در همکاریهای خود با ایران مکدر است؛ در حالی که قطعهسازان ایرانی هیچ گاه همکاریهای خود را با این شرکت فرانسوی قطع نکردند، این شرکت از ادامه فعالیت در ایران سرباز زد. بنابراین باید دید تا چه اندازه همکاری پژو برای خودروسازان داخلی جذابیت دارد تا در این زمینه تصمیم گرفته شود اما شرکت رنو همکاریهای خوبی با ایران داشته و این همکاریها تداوم پیدا خواهد کرد.
اظهارات آرش محبینژاد درباره همکاریهای قطعهسازان کشور با فرانسویها در زمینه حفظ منافع ملی است. از اینرو میزان داخلیسازی قطعات در شروط این همکاریها اهمیت زیادی دارد و به جز مونتاژ و رنگ که به وسیله خودروسازان انجام میشود و حدود 14 یا 15 درصد ساخت داخل را به خود اختصاص میدهد، باید میزان داخلیسازی قطعات 40درصد در نظرگرفته شود و این میزان در مدت زمان مشخصی افزایش پیدا کند.
به گفته محبینژاد، یکی از شروط این قراردادها باید این باشد که شرکتهای فرانسوی بر اساس سرمایهگذاری مشترک بخشی از سود حاصل از تولید و فروش را از طریق خودرو یا قطعه ساخته شده ببرند زیرا با تحقق این امر زمینه برای صادرات فراهم خواهد شد.
عضو شورای سیاستگذاری صنعت خودرو افزود: در قراردادهای قطعهسازان ایرانی با شرکتهای فرانسوی، باید تامینکنندگان بزرگ و خودروسازان این شرکتها ملزم به مشارکت با قطعهسازان ایرانی شوند زیرا با تحقق این امر دانش فنی قطعهسازان داخلی، همچنین کیفیت قطعات افزایش پیدا خواهد کرد و زمینه برای بینالمللی شدن قطعهسازان کشورمان فراهم میشود.
وی اظهار کرد: یکی از شروط دیگر این قراردادها باید طراحی پلتفرم مشترک به وسیله خودروسازان ایرانی و شرکتهای فرانسوی باشد که قطعهسازان داخلی نیز باید در زنجیره تامین قطعات این طرح شرکت داشته باشند.
عضو شورای سیاستگذاری صنعت خودرو، همکاری واحدهای تحقیق و توسعه شرکتهای قطعهسازی داخلی با واحدهای تحقیق و توسعه شرکتهای قطعهسازی فرانسوی را الزامی دانست و گفت: به روز شدن فناوری قطعهسازان داخلی بحث مهمی است که با تبادلنظر مراکز تحقیق و توسعه شرکتهای ایرانی و فرانسوی محقق میشود تا دانش فنی قطعهسازان داخلی برای ساخت قطعات جدید و کیفی افزایش پیدا کند. آنطور که محبینژاد میگوید، در نظر گرفتن تمامی موارد یادشده در شروط قراردادهای قطعهسازان با شرکتهای فرانسوی در قالب منافع ملی اقتصادی کشور میگنجد و منافع ملی صنعت خودرو را نیز تامین خواهد کرد.
عضو شورای سیاستگذاری صنعت خودرو تاکید کرد: در شروط این قراردادها باید پیشبینی کرد که اگر شریک فرانسوی به هر دلیلی از ادامه همکاریهای خود انصراف دهد، این اقدام آنها باید در متون قرارداد از شمول حوادث غیرمترقبه خارج شود و در این صورت باید غرامت پرداخت کند.
نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور با اشاره به سوابق همکاری شرکتهای فرانسوی پژو و رنو با قطعهسازان ایرانی به صمت گفت: با وجود اینکه شرکت پژو در دوران تحریم از ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی پرهیز کرده و خسارتهای زیادی را به شرکتهای خودروسازی وارد کرد اما در مقابل، شرکت فرانسوی دیگر یعنی رنو همکاریهای خوبی با ایران داشته است و این موضوع نباید نادیده گرفته شود. احمدرضا رعنایی افزود: خودرو تندر ال 90 بر اساس قرارداد شرکت رنو با پارس خودرو تولید شده که از نظر کیفی در سطح مناسبی است از این رو با توجه به این سوابق، همکاری قطعهسازان ایرانی با شرکت فرانسوی رنو نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت. آنطور که نایبرییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور میگوید، قطعهسازان داخلی تمایل زیادی به همکاری با شرکت رنو دارند اما برای ادامه همکاری با شرکت پژو محتاط عمل میکنند.
بنابر اظهارات رعنایی، حداقل در 3 سال نخست همکاری قطعهسازان ایرانی با هر کدام از شرکتهای فرانسوی، باید 40 درصد از قطعات خودروهای جدید داخلیسازی شده و این میزان به تدریج افزایش پیدا کند، علاوهبر آن در همکاری با این شرکتها باید 30درصد خودروهای تولید شده نیز صادر شود.
وی ادامه داد: خودروسازان و قطعهسازان داخلی با درنظر گرفتن این شروط در متون قرارداد با شرکتهای فرانسوی از وارد شدن هرگونه آسیب جدی به صنعت قطعهسازی و خودروسازی جلوگیری میکنند و این شروط باعث ارتقای فناوریهای قطعات تولیدی خواهد شد.
دیدگاه خود را بنویسید