پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مذاکرات ایران و فرانسه

هیئت فرانسوی به ایران می آید

نمایندگان شرکت‌های مهم خودروسازی، نفتی، بانکی و گردشگری فرانسه وارد ایران می‌شوند. به نقل از خبرآنلاین، شهریور پرتردد هیات‌های اقتصادی با اخرین هیات اروپایی پرونده خود را می‌بندد، در شش ماه گذشته١١ هیات اقتصادی – تجاری وارد ایران شده‌اند و حالا قرعه دوازدهمین هیات تجاری- اقتصادی با نام فرانسوی‌ها افتاده است تا به این ترتیب […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

نمایندگان شرکت‌های مهم خودروسازی، نفتی، بانکی و گردشگری فرانسه وارد ایران می‌شوند.

به نقل از خبرآنلاین، شهریور پرتردد هیات‌های اقتصادی با اخرین هیات اروپایی پرونده خود را می‌بندد، در شش ماه گذشته١١ هیات اقتصادی – تجاری وارد ایران شده‌اند و حالا قرعه دوازدهمین هیات تجاری- اقتصادی با نام فرانسوی‌ها افتاده است تا به این ترتیب ساکنان شهر برج ایفل برای دومین بار برای مذاکره با تیم اقتصادی دولت یازدهم پای میز بنشینند. فرانسوی‌ها که بعد از اتریشی‌ها با تیمی ١٥٠ نفره به ایران می‌آیند دومین هیات پرتعداد اروپایی هستند که به ایران می‌آیند و قصد دارند تا از بازار اقتصادی ایران سهم خود را طلب کنند. موضوعی که به خوبی در گفته‌های همراهان تیم اقتصادی فرانسه به ایران مشهود است. به گونه‌ای که یک مقام تجاری فرانسه زمانی که از تعداد ١٥٠ نفره هیات تجاری – اقتصادی فرانسه صحبت می‌کرد با بیان اینکه «ما با روحیه فتح دوباره، به‌مفهوم دقیق کلمه، به آنجا می‌رویم.» نشان داد که فرانسه قصد دارد به هر نحو ممکن روابط اقتصادی گذشته‌اش با ایران را از سر بگیرد و مجددا رفت‌وآمدهای خود به تهران را گسترش دهد.

البته پیش از این تیم ١٥٠ نفره نزدیک به سه ماه پیش در زمانی که توافق وین جدی شد فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران آمد و مذاکرات ابتدایی را با وزرای اقتصادی ایران داشت تا نشان دهد فرانسه در هر حالی به حضور در ایران تمایل دارد و با وجود ترک ایران در دوران تحریم اما همواره نیم‌نگاهی به شرایط اقتصادی ایران و بازار سود ده ایران داشته است. این امر حتی در گزارش‌هایی که در مورد هیات فرانسوی در روزنامه‌های فرانسه منتشر شده هم به خوبی مشهود است. یکی از روزنامه‌های فرانسوی در این باره با اشاره به تشکل کارفرمایان فرانسه «مدف» که فعالیت‌های مرتبط با هیات ١٥٠ نفری فرانسوی را انجام می‌دهد، نوشته است: «مدف از دوشنبه تا چهارشنبه بزرگ‌ترین هیات تجاری سال‌های اخیر را برای سفری «اکتشافی» به ایران می‌برد، زیرا چشم‌انداز لغو تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی که از سال ٢٠٠٦ علیه ایران اعمال می‌شود، این بازار ٨٠ میلیون نفری را بسیار جذاب کرده و حرص و طمع را برانگیخته است. استفان لوفول، وزیر کشاورزی و سخنگوی دولت فرانسه و ماتیاس فکل، وزیر مشاور دولت فرانسه در امور مربوط به تجارت خارجی هیات تجاری مدف را در سفر به کشوری که در آن اقتصاد و سیاست اغلب رابطه بسیار تنگاتنگی با هم دارند، همراهی می‌کنند. در این سفر برگزاری مجمع تجاری فرانسه و ایران به همراه میزگردی درباره کشاورزی، افتتاح دفتر بیزنس فرانس و دیدارهایی با بیشتر وزیران مسوول پرونده‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شده است.»

نخستین قراردادها تا 9 ماه دیگر نوشته می شوند

ایو تیبو دو سیلگی، معاون رییس مدف انترنسیونال و معاون رییس گروه ساخت و ساز و واگذاری ونسی نیز اعلام کرده است: «ما با روحیه فتح دوباره، به‌مفهوم دقیق کلمه، به آنجا می‌رویم اما به این نکته هم واقفیم که کارهایی برای انجام دادن داریم». فرانسه شریک تجاری سنتی ایران به شمار می‌رود اما مبادلات تجاری این کشور با ایران تحت تاثیر تحریم‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرد و از چهار میلیارد یورو در سال ٢٠٠٤ به ٥٠٠ میلیون یورو در سال ٢٠١٣ رسید و سهم این کشور در بازار ایران از هفت درصد به یک درصد رسید. یکی از نمایندگان مدف در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است: «اگرچه تماس‌ها این‌بار در مقایسه با سفر قبلی در فوریه ٢٠١٤، «کمی عملیاتی‌تر» خواهد بود اما شرکت‌ها به این امر واقفند که برای امضای قراردادهای فوری به ایران نمی‌روند. نخستین قراردادها احتمالا تا پایان نیمه نخست سال ٢٠١٦ منعقد خواهند شد.»

منابع نزدیک به لوفول گفتند خبرهایی نیز ممکن است در دیدار حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به فرانسه که برای ماه نوامبر برنامه‌ریزی شده است، اعلام شود. البته پیش از این نیز به فاصله کمی از فرانسوی‌ها اتریشی‌ها با رکود بزرگ‌ترین هایت همراه اقتصادی -٢٠٠ نفره- به ایران آمدند و توانستند برخی پروژه‌های مورد نظر فرانسوی‌ها را نیز از چنگال آنها درآورده و به نام خود کنند. به گونه‌ای که زمزمه جایگزینی اتریشی‌ها به جای توتال فرانسه در برخی پروژه‌های نفتی بیش از گذشته به گوش می‌رسد و حتی برخی منابع از قطعی شدن حضور اتریش در برخی میادین نفتی ایران خبر می‌دهد. البته گویا فرانسوی‌ها با همان سیاست همیشگی‌شان با آرامش قصد دارند پای میز مذاکره بنشینند و نگران از رقبای اروپایی خود نباشند. در تیم فرانسوی به غیر از دو وزیر و مشاور مدیران ١٣٠ شرکت فرانسوی هستند که بنا به گفته منابع آگاه طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی از جمله نفت، خودرو، نیروگاه، برق، کشاورزی، تجارت خارجی، جهانگردی، مسکن، صنعت، بیمه، بهداشت و درمان، حمل و نقل و امور بانکی را شامل می‌شود.

رشد اقتصادی 3 درصدی ایران تا پایان 2015

بنا به گفته مسوولان فرانسوی در این هیات شرکت‌های اقتصادی معروف به کک ٤٠ حضور دارند. با این حال یک مسوول شرکت «مدف» گفته است: «در بخش انرژی، توتال و انژی (شرکت گاز ژ. د. اف. سوئز GDF Suez سابق) هر دو یکی از مسوولان خود را به ایران خواهند فرستاد. اما بازار ایران با طبقه متوسط قابل توجهش و نیازهای شدید آن به تجهیزات، جذبه زیادی برای بخش‌های دیگر اقتصادی نیز دارد اعم از محصولات کشاورزی غذایی، پزشکی، صنعت، تاسیسات زیربنایی، هوانوردی، کالاهای مصرفی، خودرو و غیره. همچنین شرکت آکور (Accor) دست پیش را گرفته و رسما اعلام کرده است که این شرکت نخستین گروه هتلداری بین‌المللی را در ایران ایجاد خواهد کرد.» پیش از این نیز شرکت خودروسازی پ‌. اس‌. ا. پژو سیتروئن نیز اواخر جولای از یک قرارداد توزیع مارک د. اس. (DS) خبر داد و اعلام کرد گفت‌وگوها برای شراکت‌های دیگر در جریان است. بنا بر اعلام بانک جهانی، لغو تحریم‌ها اقتصاد ایران را دوباره زنده خواهد کرد و رشد اقتصادی این کشور که در سال جاری ٣ درصد تخمین زده می‌شود، در سال ٢٠١٦ به پنج درصد خواهد رسید و صادرات این کشور به ١٧ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

قطعه سازی، خودروسازی و نفت و گاز مهم ترین موضوعات همکاری هستند

محمد نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و فرانسه البته با بیان اینکه در هیات فرانسوی شرکت‌های بزرگ فرانسوی از جمله توتال و آلستون حضور دارند به سفر دیگری اشاره می‌کند که ١٠ روز پس از سفر هیات انجمن کارفرمایان بزرگ فرانسه، هیاتی متشکل از ٤٣ قطعه‌ساز فرانسوی به ایران سفر می‌کنند تا در زمینه توسعه همکاری‌های مشترک خودرو‌‌سازی با ایرانی‌ها مذاکره کنند.

وی با تاکید بر اینکه پس از قطعه‌سازان نیز هیات‌های نفت و گازی به ایران سفر می‌کنند، اظهار کرد: این هیات نیز در راستای توسعه همکاری‌های نفتی به ایران می‌آیند. قطعه‌سازی، خودرو‌سازی، نفت و گاز و بسیاری از زمینه‌های دیگر می‌تواند زمینه‌های اصلی همکاری بین ایران و فرانسه باشد. احیای منابع‌ آب، محیط زیست، صنعت هسته‌ای، حوزه‌های علمی و فرهنگی و توریست، می‌تواند از جمله زمینه‌های همکاری این دو کشور باشد.

نگاهی کوتاه به مذاکرات اروپاییان با ایران

پس از شکل‌گیری توافق هسته‌ای، حضور مقام‌های بلندپایه اروپایی در تهران با سفر «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان در روز ٢٨ تیر آغاز شد. این روند با سفر «فدریکا موگرینی» مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ششم مرداد، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در هفتم مرداد، «ایوتسا داچیچ» وزیر امور خارجه صربستان در دوازدهم مرداد، «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا به همراه «فدریکا گوییدی» وزیر توسعه اقتصادی این کشور در سیزدهم مرداد، «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس در یکم شهریور، «لویومیر زائورالک» وزیر امور خارجه جمهوری چک در سیزدهم شهریور، «خوزه مانوئل گارسیا» وزیر امورخارجه، «آنا پاستور» وزیر انرژی و «خوزه مانوئل سوریا» وزیر صنعت و گردشگری اسپانیا در شانزدهم شهریور ادامه پیدا کرد و در سپس «هاینس فیشر» رییس‌جمهوری اتریش به عنوان نخستین رهبر یک کشور عضو اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد تا به این ترتیب کشورهای اروپایی نشان دهند که ایران جایگاهی متفاوت از گذشته در روابط خارجی قاره سبز و اتحادیه اروپا خواهد داشت. با وجود سفرهای متعدد هیات‌های تجاری به ایران هنوز هیچ قراردادی نهایی نشده است و تقریبا تمام مذاکرات در پست درهای بسته انجام شده است. گویا دو طرف قصد دارند نتیجه مذاکرات خود را تا قطعی شدن نتایج لغو تحریم‌ها و توافق مخفی نگه دارند.

ورود خودروسازان خارجی به ایران

بازگشت فیات به ایران

واردات خودرو توسط تولید کنندگان خودرو

آلمانی‌ها برای مذاکرات جدی برای حضور در صنعت خودرو به ایران آمدند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی