پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید خودرو-خط تولید خودرو

قطعه سازان؛ ظرفیتی مغفول مانده در کشور

صنعت خودروسازی کشور بعد از گذشت سالها همچنان با مشکلات زیرساختی روبه رو است که اگر این مشکلات حل نشود توقع تولید خودرویی به روز از خودروسازان رویایی دست نیافتنی است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو قطعا ضرب المثل ” رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون ” زیاد به گوشتان خورده […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۸ دی ۱۳۹۸

صنعت خودروسازی کشور بعد از گذشت سالها همچنان با مشکلات زیرساختی روبه رو است که اگر این مشکلات حل نشود توقع تولید خودرویی به روز از خودروسازان رویایی دست نیافتنی است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

قطعا ضرب المثل ” رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون ” زیاد به گوشتان خورده است. این جمله گویای حال و روز این روزهای صنعت خودرو کشور است.

صنعتی که هم اکنون با مشکلات بزرگی نظیر کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کند و با چنگ و دندان در حال تولید و عرضه خودرو به بازار است. بازگشت مجدد تحریم ها از یک طرف و خروج شرکای خارجی از طرف دیگر مشکلات خودروسازان را دو چندان کرد و حالا به گفته کارشناسان وضعیت صنعت خودرو کشور دیگر آزاردهنده شده است.

کمبود بخش قابل توجهی از قطعات خودرو، چالشی بود که خودروسازان بزرگ پس از خروج همتایانشان با آن رو به رو شدند و به ناچار دست به دامن قطعه سازانی شدند که برای پرداخت مطالباتشان وعده های چندین ماه می دادند.

تعداد بسیار زیادی از قطعات مورد نیاز خودروهای در حال تولید، توسط قطعه سازان تامین شد و روند تولید خودروهای پر تیراژ دوباره به حالت سابق بازگشت اما نکته ای که در این میان باید به آن توجه کرد این جاست که این آمار و ارقام تولید خودرویی که این روزها اعلام می شود آیا به تنهایی توسط خودروسازان بزرگ شکسته شده است؟ جواب این سوال روشن است.

روز گذشته کشور ترکیه که صنعت خودرو دنیا این کشور را به عنوان یک قطب قطعه سازی می شناسد از خودرو ملی خود که دست بر قضا برقی هم است رونمایی کرد، محصولی که علاوه بر ظاهری جذاب از ادوات و امکانات بروزی هم برخوردار است.

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کند این است که کشور ترکیه چگونه توانسته به فرمول تولید خودرو برقی دست پیدا کند در حالیکه سابقه زیادی در تولید خودرو ندارد و سال هاست صرفا در بخش تولید قطعات خودرو فعالیت می کند؟

البته بحث در مورد موفقیت این خودرو در بازار بسیار زیاد است و نمی توان با چهار عکسی که از این خودرو منتشر شده به نتیجه موفقیت آن رسید، اما نباید از این موضوع به سادگی گذشت که کشور ترکیه دیگر صرفا قطعه ساز نیست! اما صنعت خودرو کشورمان همچنان اندر خم کوچه مونتاژ کاری است. در حالیکه اگر سازمان های ذیربط به جای حمایت های نا به جا از خودروسازان بزرگ از قطعه سازانی که ظرف مدت کوتاه توانسته اند به دانش ساخت جدیدترین و بروز ترین قطعات های تک دست پیدا کنند حمایت می کرد، شاید الان به جای چندین قطعه ساز، از تعداد مطلوبی خودروساز با کیفیت برخوردار بودیم.

عدم کوچک سازی دولت خصوصا در صنعت خودرو، نظام تعرفه‌گزاری مبتنی بر حمایت بی‌قید و شرط از خودروسازان، سایه سنگین نظارت بر عملکرد خودروسازان بزرگ و در آخر تضعیف قطعه ساز مواردی است که موجب شد تا صنعت خودرو کشور نه تنها رنگ رخساره خوبی نداشته باشد بلکه امید بستن به شکوفایی آن شاید رویایی دست نیافتنی باشد.

انتهای پیام/

خودروسازان با زیان خودرو می فروشند

خودروسازان نمی توانند قیمت خودرو افزایش دهند

اردوغان به زودی از نخستین خودرو ملی ترکیه رونمایی می کند

دغدغه های شعار گونه ای که در حد نامه باقی ماند

چه کسی رفته چه کسی مانده؟/ نگاهی به وضعیت فعالیت خودروسازان چینی در ایران

کلاف سر در گم قیمت گذاری خودرو/ شورای رقابت به مسند قیمت گذاری باز می گردد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی