دپو 400 دستگاه خودرو در مناطق آزاد

مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده مناطق آزاد اعلام کرد: حدود ۴۰۰ دستگاه از خودروهایی مانده در گمرک در مناطق آزاد دپو شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

ناصر خرمالی مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده مناطق آزاد اظهار کرد: شرایط این خودروها با خودروهایی که برای سرزمین اصلی وارد شده بودند، متفاوت است. این در حالی است که بخش زیادی از خودروهای مربوط به سرزمین اصلی طبق مصوبه هیات وزیران در دی‌ماه سال گذشته تعیین‌تکلیف و ترخیص شدند که خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی و با ثبت سفارش بودند. اما این حدود ۴۰۰ دستگاه خودروی مناطق آزاد، خودروهایی هستند که فقط برای تردد در این مناطق وارد شده‌اند و مشکل این است که ثبت سفارش ندارند، بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده و در بین آنها خودروهای ساخت آمریکا یا سفارش آمریکا وجود دارد، البته تعدادی هم کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی هستند.

وی در ابن راستا ادامه داد: در دی‌ماه‌ سال ۱۳۹۶ طی مصوبه هیات وزیران ضوابط فنی واردات خودرو در مناطق آزاد شبیه واردات خودرو به سرزمین اصلی شد که طی آن ثبت سفارش اجباری و واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و همچنین ساخت و سفارش آمریکا ممنوع شده بود، اما در همین زمان فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی یا مردم با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی مناسبی هنوز دراین‌باره انجام نشده بود و اطلاعی از مصوبه نداشتند کماکان به روال سابق و طبق مقررات مناطق آزاد بدون ثبت سفارش و در نظر گرفتن شرایط جدید این خودروها را وارد کرده بودند.

گزارش خودرو

وی با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف خودروهای دپو شده، بیان کرد: خودروهای دپوشده مناطق آزاد، فاقد ثبت سفارش،کمتر و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، آمریکایی یا غیرآمریکایی هستند؛ بنابر این باید در اولویت اول خودروهای فاقد ثبت سفارش با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی که غیرآمریکایی هستند، ‌تعیین تکلیف شوند. همچنین تعیین تکلیف خودروهای فاقد ثبت سفارش،با حجم موتور کمتر از۲۵۰۰ سی‌سی و آمریکایی یا سفارش آمریکا که تعداد آنها به حدود ۷۰ دستگاه می‌رسد، نیازمند سیاست‌گذاری کلان و بررسی‌های خاصی از سوی مسوولان و صاحب‌نظران است که باید در اولویت بعدی انجام شود.

خرمالی، همچنین درباره اینکه آیا این ۴۰۰ خودرو مشکل ارزی دارند، توضیح داد: خیر این خودروها در مقاطع ابتدایی سال ۱۳۹۶ که شرایط ارزی حساس نبود و کالاها بدون انتقال ارز یا با حساب شخصی وارد می‌شد، خریداری شده‌اند. در نتیجه ارز آنها نیز براساس ارز بازار آزاد خریداری و پرداخت شده است و نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی ندارد، چراکه مابه‌التفاوت برای خودروهایی که با ارز دولتی وارد شده بودند اجباری است و باید اختلاف آن با ارز نیمایی را پرداخت کنند.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

5 هزار و 108 خودرو همچنان پشت درب های بسته گمرک

گمرک بوشهر هم میزبان تعداد زیادی خودرو وارداتی است

بیش از 4 هزار خودرو همچنان در گمرک مانده اند

علت ترخیص نشدن خودروهای مانده در گمرک چیست؟

تعمیرگاه تخصصی بهنام KTL MVM x22 آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!