پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

تحقق برنامه‌های سال ۱۳۹۸، ضامن برنامه های ایران خودرو در سال جهش تولید

صنعت خودرو در حوزه های کلان اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد. این صنعت به دلیل گستردگی و ارتباطات با دیگر صنایع، از جمله محورهای اصلی هر نوع استراتژی اقتصادی و تولیدی در کشور به شمار می رود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو صنعت خودرو در حوزه های کلان اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد. این […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۷ فروردین ۱۳۹۹

صنعت خودرو در حوزه های کلان اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد. این صنعت به دلیل گستردگی و ارتباطات با دیگر صنایع، از جمله محورهای اصلی هر نوع استراتژی اقتصادی و تولیدی در کشور به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

صنعت خودرو در حوزه های کلان اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد. این صنعت به دلیل گستردگی و ارتباطات با دیگر صنایع، از جمله محورهای اصلی هر نوع استراتژی اقتصادی و تولیدی در کشور به شمار می رود. با نامگذاری سال 99 به عنوان سال ((جهش تولید)) از سوی رهبر معظم انقلاب، حالا صنعت خودرو وارد فاز جدید از فعالت خود خواهد شد.

در واقع باید گفت ((جهش تولید)) در سال 99 در ادامه مسیری است که در سال های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین شده است. اگر قرار باشد شرایط این صنعت در سال های گذشته را با شعار سال تطبیق بدهیم، باید گفت؛ صنعت خودرو بیشترین توان خود را برای تحقق شعار سال به کارگرفته است. به طور مثال در سال 97 که صنعت خودرو مورد تحریم مستقیم آمریکا قرار گرفت، انبوهی از تعهدات و خودروهای ناقص در پارکینگ ها روی دست خودروسازان ماند. این در حالی بود که سال 97 سال (( حمایت از کالای ایرانی )) بود. شعاری که خط مش خودروسازان و دیگر صنایع را برای سرپا ماندن در فشار تحریم ها و البته گردش مالی با اتکا به بازارهای داخلی را مشخص می کرد.

اما سال 98 را باید در کتاب تاریخ صنعت خودرو یک برگ زرین به حساب آورد. سالی که علی رغم همه مشکلات اقتصادی و فشارهای تحریم، عزم انقلابی در صنعت خودرو باعث داخلی سازی بسیاری از قطعات خودروها و جلوگیری از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور شد. هر چند حمایت های دولت از خودروسازان و قطعه سازان نیز تاثیرات شگرفی در روشن شدن دوباره چراغ خطوط تولید داشت اما، تفکر برگرفته از شعار (( رونق تولید)) باعث شد روحیه خوداتکایی و خودباوری در اغلب صنایع کشور دوباره جان بگیرد. در این مسیر خودروسازان توانستند در سال 98 تا 90 درصد از تعهدات برجای مانده از سال گذشته را به مشتریان تحول دهند و در حوزه تولید نیز با تولید بیش از 850 هزار خودرو در در این سال، نمودار تولید دوباره شیب مثبت به خود گرفت.

حالا صنعت خودرو در روزهای ابتدایی سال 99 و برای تاسی از شعار (( جهش تولید))، در حال تدوین استراتژی های خود است. در این مسیر ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه بدون شک تاثیر بسیاری بر تحقق جهش تولید در کشور دارد. البته انتشار برنامه های این شرکت در سال 99 نشان داد آبی پوشان جاده مخصوص خود بر این باور هستند که باید علاوه بر ادامه روند کنونی، نگاهی گسترده تر به حوزه تولید داشته باشند. زیرا در برنامه های منتشر شده ایران خودرو دامنه نگاه این شرکت محورهای جامعی را پوشش می دهد.

در برنامه های اعلامی این شرکت به محورهایی چون تامين نقدينگي و ارز مورد نياز، تامين مواد اوليه، قطعات و مجموعه‌ها با كيفيت مناسب در زمان بندي مشخص (توليد بدون كسري) و به قيمت عادلانه، تامين خدمات پس از فروش متناسب با نياز مشتري اشاره شده است. برنامه های که به نظر می رسد بیش از شعار گونه بودن، نگاهی منطقی به چالش ها و فرصت ها در شرایط فعلی دارد.

اما آنچه که این شرکت برای رسیدن به این محورها باید مورد توجه قرار دهد، ارتقای بهروری در حوزه های مختلف این بنگاه اقتصادی- تولیدی است. همچنین برنامه هایی که ایران خودرو در بخش طراحی و توسعه محصولات در سال گذشته داشته است، حالا به نقطعه ای رسیده که نباید حتی اندکی از نگاه مدیران کلان این گروه خودروسازی دور بماند، زیرا برگ برنده ایران خودرو برای رقابت در بازارهای مختلف، دانش فنی و پلتفرم اختصاصی است که به مدد فعالیت های سال گذشته در دسترس قرار دارد.

همچنین کلیدواژه های موجود در برنامه های اعلامی ایران خودرو مبتنی بر شعار سال 99، نشان می دهد ایران خودرو قصد دارد یک برنامه برنامه مدون را در بخش تولید به کارگیری کند که از لحظه سفارش خرید تا تامین قطعه از قطعه سازان و تولید و تحویل به مشتری را شامل می شود. برنامه ای که نگاهی مدرن به این مقوله دارد و زیرساخت های تولید را توسعه خواهد داد.

در واقع می توان گفت به نگاهی به برنامه های این شرکت در سال 99 که مبتنی بر شعار (( جهش تولید)) است، نشان می دهد حالا فرشاد مقیمی سُکان هدایت این شرکت را به سمت اهداف میان مدت خود می چرخاند.

اتنهای پیام/

راهبردهاي كلان ايران خودرو براي تحقق جهش تولید ترسيم شد

استقبال مشتریان از خدمات غیرحضوری ایران‌خودرو

کاهش 151 میلیون یورویی ارزبری با داخلی‌سازی 103 قطعه در سال 99

کپی یا اصل؟/ بررسی داشبورد خودروهای ایرانی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی